Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie scherm of PS oplossing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Calibratie scherm of PS oplossing

    Goededag,

    Ik dacht eerst dat mijn scherm totaal verkeerd gecalibreerd stond. Nu ben ik wel vrij zeker dat dat niet zo is .
    Mijn probleem was dat de fotos die ik naar kruidvat doorstuurde altijd minder fel waren van kleuren en doffer van algemeen aanzicht.
    Nu had ik op een site van foto.com een profile gevonden , en dit toegepast op mijn fotos in PS en..............yep ik kreeg perfect het uitzicht van de geprinte kruidvat foto.

    Dus de oplossing van mijn probleem is gewoon simpelweg de foto nemen dan in PS naar 'assign colorprofile' (fujifilm profile) en dan je foto aanpassen zoals je hem werkelijk afgeprint wil en hij wordt dan ook zo afgeprint.

    Dit is uiteraard GEEN schermcalibratie, maar ik dnek dat veel mensen met dit onnozel probleem van afgedrukte fotos zitten.
    Je neemt nu eenmaal meestal rgb als colorprofile en geen fujifilm als je een foto neemt......


    hoop dat jullie er wat aan hebben .

    -M-
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: Calibratie scherm of PS oplossing

    ga dat eens van dicht bekijken

    Comment


    • #3
      Re: Calibratie scherm of PS oplossing

      Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
      ga dat eens van dicht bekijken
      Zeker doen, je zal versteld staan.
      Ik heb de profile naar mijn webspace gezet, je kan hem hier 'grijpen' :
      Fujifilm color profile voor oa PS

      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: Calibratie scherm of PS oplossing

        Een afdruk is altijd anders dan wat je op je scherm ziet. Minder fel en doffer heeft vooral te maken van de methode van kleurweergave (RGB Addititef vs CMYK subtractief). Het kleurengamut van je scherm is in bepaalde tinten aanzienlijk groter dan dat bij afdrukken.

        Het is dus aangewezen dat je op z'n minst een kleurenprofiel gebruikt die aangepast is aan de uitvoer die je gaat gebruiken. De betere afdruk-centrale hebben inderdaad een profiel speciaal voor hun machines en het is dan ook aangewezen dat je dat gebruikt.

        Anders krijg je inderdaad:
        - minder krachtig/felle kleuren
        - doffere kleuren
        - kleurzweem op je foto's

        Goed van je om andere mensen daarvan op de hoogte te brengen! Spijtig dat niet alle afdrukcentrales dit duidelijk maken wanneer je foto's doorstuurt.

        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: Calibratie scherm of PS oplossing

          Bij foto;com bewerken ze je foto toch nog ?
          Ik had het icc profiel geinstaleerd en iedere foto die ik doorgestuurd heb heb ik in PS geconverteerd naar dat ICC profiel van Foto.com.
          Als ik mijn foto's bekijk dan zit er nog steeds een kleurzweem op ( geel ).

          Sommige foto's zijn goed, andere zijn slecht. Met hetzelfde kleurprofiel, met hetzelfde toestel, en allemaal van bij Foto.com.

          k'snap er niks meer van
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Calibratie scherm of PS oplossing

            volgens mij zijn de afdrukcentrales niet wat het moet zijn.... Er staan verschillende machienes ginder, dus kan andere resultaten geven... time=money..

            -> zelf printer kopen... dan heb je alles zelf onder controle....
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Calibratie scherm of PS oplossing

              Theorie en praktijk blijven een groot verschil. Het zou interessant zijn als iemand eens de bekendste afdrukcentrales vergeleek en beoordeelde. Door middel van een test-chart en enkele foto's om kleurzwemen te ontdekken.

              Misschien iets voor IT-tijdschriften..

              Michiel
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #8
                Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                Theorie en praktijk blijven een groot verschil. Het zou interessant zijn als iemand eens de bekendste afdrukcentrales vergeleek en beoordeelde. Door middel van een test-chart en enkele foto's om kleurzwemen te ontdekken.

                Misschien iets voor IT-tijdschriften..

                Michiel
                ... en bij sommige afdrukcentrales zullen de resulaten de week erna er anders uitzien als je ze nog eens laat afdrukken... (dus dan heeft testen geen zin)
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                  bij bert verlinden (Leuven) werkt het profiel keer op keer perfect, en heb je voor iets meer geld dan online een perfecte afdruk in minder dan één uur tijd

                  bij photobox.ie werkt het profiel ook perfect, maar gemiddeld 3 dagen wachten .. voor een fractie van de prijs van m'n lokaal labo (Bert Verlinden)

                  meeste fotolabo's negeren het iccprofiel. soms moet je converteren, het profiel insluiten, soms moet je converteren, profiel weggooien, soms moet je converteren en dan assign sRGB doen .. ik ben intussen zo tevreden van Bert Verlinden en Photobox dat ik niet meer gok .. als ik geen tijd heb om naar leuven te rijden, dan moet mijn fotoprinter maar de foto's afdrukken

                  de vraag is natuurlijk ook hoe dat profiel van Photo.com is gemaakt. Mijn profielen van Photobox en Bert Verlinden haalde ik bij www.marc-en-ciel.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                    Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                    Theorie en praktijk blijven een groot verschil. Het zou interessant zijn als iemand eens de bekendste afdrukcentrales vergeleek en beoordeelde. Door middel van een test-chart en enkele foto's om kleurzwemen te ontdekken.

                    Misschien iets voor IT-tijdschriften..

                    Michiel
                    Marc heeft het gedaan en je kunt bij hem nog een icc-profiel downloaden voor de labo's ook : marc-en-ciel labotests

                    De rest van zijn site is trouwens ook meer dan de moeite waard.

                    Alain

                    Comment


                    • #11
                      Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                      Thx daarvoor Alain!
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                        Je moet inderdaad het juiste kleurenprofiel installeren om waarheidsgetrouwe kleurcorrectie te kunnen zien en uit te brengen.
                        De meeste (gerespecteerde) kleurenlabo's bieden zo'n profiel wel online aan.
                        www.olivierdutre.com
                        Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                          oh ja?

                          Bert verlinden wist aanvankelijk niet dat er een profiel van hem bestond, Photobox denk ik ook niet .. en het profiel van photo.com dat ze aanbieden is dan blijkbaar niet perfect

                          welke services bieden icc profielen aan?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                            Maar je hebt in principe toch niets aan een ICC profiel van de afdrukservice als je scherm niet gecalibreerd is?
                            Groeten, David

                            Comment


                            • #15
                              Re: Calibratie scherm of PS oplossing

                              Oorspronkelijk geplaatst door drd Bekijk bericht
                              Maar je hebt in principe toch niets aan een ICC profiel van de afdrukservice als je scherm niet gecalibreerd is?
                              Ja en nee. Je kunt in de meeste programma's ook een kleurbereikwaarschuwing opzetten en dat kan wel nuttig zijn.

                              Nu foto's bewerken op een scherm zonder calibratie... Hoe kan je dan zien of wat je doet goed is?

                              Alain

                              Comment

                              Working...
                              X