Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC voor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC voor fotobewerking

    Ik weet het! Dit onderwerp is al verschillende malen aangebracht. Maar toch kom ik er nog eens mee af.

    Ik sta op het punt om een Dell pc te kopen met 19" TFT scherm. Wat denken jullie? Is dat scherm goed genoeg om fotobewerking te doen?

    Nu zijn we net begonnen met fotobewerking en kijken we op dit moment nog serieus naar onze portemonnee. Dus we kunnen deze Dell kopen voor 1000 euro met redelijk zware specificaties.

    Als je dan naar Apple Imac gaat (wat voor fotobewerking wel zal beter zijn) geef je direct (minimum) 500 Euro meer en zelfs dan zijn de specificaties nog minder dan die van Dell.

    Wie werkt hier allemaal met een TFT scherm? Is dit voldoende? En zoniet wat is dan het alternatief voor mij (met mijn krappe budget!).

    mvg Manuel

  • #2
    Re: PC voor fotobewerking

    Wel, ik heb de luxe van met twee schermen te werken. Het eerste met de klassieke beeldbuis, het tweede TFT.

    Foto's editeren doe ik altijd op de beeldbuis want wat je daar op ziet staat toch altijd het dichtst bij wat je ziet op een afdruk. TFT-schermen hebben nu eenmaal een veel hoger contrast dan een beeldbuis. Ik heb overigens dagen gespendeerd om de twee schermen gelijk te krijgen, maar dat is slechts in zeer beperkte mate gelukt.

    De foto staat tijdens het bewerken op de beeldbuis, de rest - zoals histogram en dergelijke - staat op het TFT-scherm. Zo heb je een volledig scherm om je foto op te bewerken. Ideaal als je het mij vraagt.
    Last edited by tmh; 13 oktober 2006, 10:29.
    Beauty need only be a whisper
    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

    Comment


    • #3
      Re: PC voor fotobewerking

      Gebruik ook altijd een crt scherm
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: PC voor fotobewerking

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: PC voor fotobewerking

          Ik werk al een hele tijd op een TFT-scherm, en de laatste jaren zijn die echt heel veel beter geworden. Ik had 4 jaar geleden een TFT gekocht, en die heb ik de volgende dag terug naar de winkel gebracht om die te vervangen door een 19" Sony Trinitron CRT.
          Toen die na iets meer dan een jaar de geest gaf, kocht ik toch weer een TFT, en die viel best mee. Tot die alweer stuk ging...

          En nu heb ik een HP L1925 met drie jaar garantie, en die is beter dan de Fujitsu Siemens TFT die ik eerder had (daarvoor heb ik een vervanger gekregen, en die is nu "reserve" voor als er weer wat mis gaat ).

          Met mijn Aldi-PC van meer dan drie jaar heb ik véél minder problemen dan met de beeldschermen van bekende merken .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: PC voor fotobewerking

            Ben uiteindelijk toch overgestapt op een wide TFT (een pak eleganter en een stuk minder plaats op de bureau)... een Samsung 940MW. Ik had er mij op voorbereid dat dit voor fotos een stap terug zou zijn in vergelijking met een CRT, maar achteraf bekeken moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben van de beeld- en kleurkwaliteit.

            Wat PC betreft... zorg vooral dat je genoeg geheugen hebt. Besteed de rest van uw centen aan een snelle processor. Het overige doet voor fotobewerking totaal niet terzake (grafische kaart is van geen belang).

            Ik kan mij ook geen zinnige reden inbeelden waarom een mac beter zou zijn dan een pc of omgekeerd.
            _______________________________________
            Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

            Comment


            • #7
              Re: PC voor fotobewerking

              TFT's kunnen zeker gebruikt worden voor fotobewerking. Maar net zoals een kleurecht CRT-scherm, koste kleurechte TFT's ook veel. Nu, we gaan daar nu niet over uitwijken, we moeten een goede oplossing vinden voor uw budget. Persoonlijk denk ik dat als je calibreert (zie verder) het crt-tft minder verschil zal uitmaken. Dus ik zou toch kiezen voort een TFT.. (al mijn crt's staan op zolder).

              Qua windows-Mac, zijn er op kleurvlak wel enkele verschillen (andere kleurenwerkruimte, andere kleurweergave methode) .. maar dat mag niet de reden zijn waarom je het een of het ander kiest. Dell is enorm scherp in hun prijzen, je krijgt dan ook veel waarde voor uw geld. Bij Dell heb je natuurlijk die keuze niet, maar ik zou liever sneller ram geheugen (low latency) hebben dan een snellere processor. Maar opnieuw elke nieuwe pc in uw budget zal meer dan voldoende zijn voor amateur-fotobewerking. Je zal volgens mij ook niet veel 'beter/meer' vinden in uw budget bij nieuwe computers.

              Wat ik je misschien wel kan aanraden, is een goedkoop kleurcalibratie toestel met bijhorende software. Dit moet kunnen voor 100-150euro. Volgens mij een wijze-investering. Als je natuurlijk bewerkt om op het internet te plaatsen, heeft dit geen zin.

              mvg,
              Michiel
              Last edited by MichielBrugge; 14 oktober 2006, 08:21.
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #8
                Re: PC voor fotobewerking

                Probleem met CRT's is wel dat ze steeds minder gemaakt worden. Onlangs op het werk een aantal CAD-werkstations aangekocht, en er van "moeten" 20" LCD schermen bijgekocht (we gebruiken enkel HP/Compaqs en die hebben geen CRT's meer). TFT wordt dus zowat de norm.
                Moet er wel bijzeggen dat die LP2065 schermpjes prachtig hun werk doen. 1600x1200 resolutie en een 500€ zonder BTW (helaas), en quasi geen ghosting (voor 2D-CAD van groot belang).
                Een 19" scherm zou ik persoonlijk niet kopen : de resolutie is hetzelfde als een 17" scherm (1280x1024), en dus krijg je een beeld dat minder scherp is als van een 17"-er, t'is dus gewoon een beetje groter.
                En hou wel in je achterhoofd dat je een TFT op de native resolutie moet gebruiken (als je het tenminste scherp wil houden).
                Volgens mij ben je trouwens meer met een degelijke 17", dan een matige 19".
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: PC voor fotobewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  .
                  En hou wel in je achterhoofd dat je een TFT op de native resolutie moet gebruiken (als je het tenminste scherp wil houden).
                  Volgens mij ben je trouwens meer met een degelijke 17", dan een matige 19".
                  Inderdaad. En als je een TFT met een minder standaard resolutie pakt (zoals dat van mij), check dan dat de grafisch kaart deze resolutie ondersteunt. Toen ik het mijn installeerde merkte ik dat de native resolutie niet in de standaard lijst voorkwam. Het bloed trok even weg uit mijn gezicht, maar blijkt dat je zelf om het even welke resolutie kan toevoegen. Ik weet niet of dat tegenwoordig een standaard feature van elke grafische kaart is. Ik heb in elk geval niet speciaal een dure.
                  _______________________________________
                  Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC voor fotobewerking

                    Je moet echt al in zeer exotische resoluties gaan lopen willen de huidige grafische kaarten het niet ondersteunen.
                    Ik bezit een 20.1inch widescreen belinea (10 20 35w) dit scherm is prachtig om fotos op te bewerken, je kan je foto openen en daarnaast nog allerlai toolbars kwijt zonder dat je al teveel moet inboeten van je fotosize.
                    De native resolutie is 1680x1050 ook weer goed voor DSLR, die op 3/2 trekt.

                    Ik raad je wel aan om op NATIVE resolutie te werken op je tft, anders gaat het op niet veel trekken. TFTs zijn gemaakt om prima scherp beeld te geven op die resolutie, anders nemen ze meerdere pixels samen om naar een lagere resolutie te gaan, wat in duidelijk kwaliteitsverlies resulteert.

                    Widescreen lijkt me handigste oplossing, en zoals reeds gezegd veel ram.
                    Als je met 10mPixel files gaat werken neem dan 2gig liefst, zodat je zonder problemen in PS verschillende kan opendoen en wat history functie hebt.
                    Werk je bv met +/ 5mpixel dan volstaat 1gig.

                    -M-
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC voor fotobewerking

                      Inderdaad de 19" vs 17" vergelijking qua resolutie is meer dan juist. Ikzelf heb een dell 20" Breedbeeld genomen (2005FPW) met 1680*1050 resolutie en ben daar behoorlijk tevreden over (zeker prijs/kwaliteit). Breedbeeld is inderdaad handig als je ontwerpt/foto's bewerkt/.. etc.

                      Over RAM:
                      Ik zou persoonlijk liever 1GB Low Latency (enorm snel) ram hebben dan 2GB standaard ram. Maar je moederbord moet het wel ondersteunen en bovendien heb je vaak die keuze niet bij Dell e.d. ..dus doe dan maar 2GB.

                      Michiel
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

                      Comment

                      Working...
                      X