Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

moet er iets tussen??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • moet er iets tussen??

    ik heb de 105 mm f/2.8
    en zit hier regelmatig mee in de tuin
    ik weet dat het resultaat niet onmiddelijk ( af) kan zijn maar ben soms echt ontevreden over het resultaat
    omdat ik er nog niet veel van ken, wil ik langs deze vragen of er iets bestaat zoals tussenlens waardoor de foto's scherper worden?? iof verder ingezoomd kan worden want van zodra ik te kort kom kan er niet meer scherp gesteld worden!!! ?? of is er nog iets anders???
    groetjes

  • #2
    Re: moet er iets tussen??

    Met het gebruik van tussenringen heb ik geen ervaring, dat zal iemand anders je moeten uitleggen. Waar ik wel ervaring mee heb is het gebruik van een converter op de Sigma 105 2.8. Deze gaat de scherpte niet bevorderen, er is integendeel altijd een kwaliteitsverlies bij gebruik van een convertor. Je gaat licht verliezen, maar in mijn ogen is dit een verwaarloosbaar argument vermits je toch al niet op F2.8 werkt bij macro. Wat deze wel doet is je werkafstand verlengen, zoadat je verder af kan blijven om een vergroting 1:1 te bekomen. Als je nu zegt dat je er korter bij wil om te focussen doet deze dus eigenlijk het tegenovergestelde.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: moet er iets tussen??

      Je vertelt alleen dat je ontevreden bent over het resultaat, maar niet wat er fout is op je foto's. Als je eens zegt wat er niet goed is op je foto's of nog beter een typisch voorbeeld hier neer zet, kan er een goed advies gegeven worden.
      Aan de Sigma 105 2.8 zal het niet liggen dat de foto's onscherp zijn. Een wilde gok van mij is: bewegingsonscherpte -> oplossing statief.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: moet er iets tussen??

        Tussenringen laten je enkel toe wat dichterbij te komen. Bovendien gaat je scherptedieptegebied dan heel snel verminderen, dus ga je nog minder scherp hebben.

        Ik vermoed dat dat juist je probleem zou kunnen zijn, te kort scherptedieptegebied. Ttz, je ziet wel waar je scherpstelt, maar de rest is onscherp. Normaal voor makro uit de hand zonder hulpmiddelen. Ofwel ga je voor een groot diafragma (f/2.8) en heb je voldoende snelle sluitertijden maar te korte scherptediepte, ofwel ga je meer scherptediepte trachten te bekomen door te diafragmeren, maar dan zij je sluitertijden te lang om nog scherp te kunnen fotograferen.

        Er zijn twee oplossingen: statief en flits. Heb je engelengeduld of een statisch onderwerp, dan is een statief een oplossing om voldoende scherptediepte te hebben en toch lange sluitertijden te beheersen. Wil je echter insecten fotograferen dan raad ik een externe flits aan omdat je dan zowel scherptediepte als snelle sluitertijd wilt. Best eentje waarbij je de flitskop een 10° neerwaarts kan richten ander riskeert je flits je onderwerp te missen.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: moet er iets tussen??

          Oorspronkelijk geplaatst door saske Bekijk bericht
          ik heb de 105 mm f/2.8
          en zit hier regelmatig mee in de tuin
          ik weet dat het resultaat niet onmiddelijk ( af) kan zijn maar ben soms echt ontevreden over het resultaat
          omdat ik er nog niet veel van ken, wil ik langs deze vragen of er iets bestaat zoals tussenlens waardoor de foto's scherper worden?? iof verder ingezoomd kan worden want van zodra ik te kort kom kan er niet meer scherp gesteld worden!!! ?? of is er nog iets anders???
          groetjes

          Ik ken deze lens niet, maar heeft deze lens geen focus-limiet knopje ergens op de zijkant staan, waardoor je de keuze hebt om de volledige afstand te gebruiken ofwel maar de halve afstand.

          Soms,ongewild, verschuif ik dit knopje weleens op mijn 180 mm macrolens, waardoor ik dan niet kan scherpstellen op de afstand die ik graag benut.

          De minimale focus afstand voor een 105 mm macro is 31.3 cm, volledig benut.

          Met het focusknopje op(als het aanwezig is) is dit meer dan het dubbele(ongeveer 60 cm)

          Is maar een gedacht.
          Groetjes
          ----JO

          Comment


          • #6
            Re: moet er iets tussen??

            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
            Ik ken deze lens niet, maar heeft deze lens geen focus-limiet knopje ergens op de zijkant staan, waardoor je de keuze hebt om de volledige afstand te gebruiken ofwel maar de halve afstand.

            Soms,ongewild, verschuif ik dit knopje weleens op mijn 180 mm macrolens, waardoor ik dan niet kan scherpstellen op de afstand die ik graag benut.

            De minimale focus afstand voor een 105 mm macro is 31.3 cm, volledig benut.

            Met het focusknopje op(als het aanwezig is) is dit meer dan het dubbele(ongeveer 60 cm)

            Is maar een gedacht.
            Als het de Sigma 105 is heeft die inderdaad een focus limit knopje.
            (En bij mij verzet zich dat ook wel eens )
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: moet er iets tussen??

              Oorspronkelijk geplaatst door saske Bekijk bericht
              kan er niet meer scherp gesteld worden!...
              Is dit zowel manueel als autofocus ?
              Naar 't schijnt zou de Nikon 105 2.8 VR daar in "autofocus" een beetje last van hebben.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

              Comment

              Working...
              X