PDA

Volledige versie bekijken : Welke natuurgebieden zijn de moeite waard?

yowan-kenobi
11 oktober 2006, 11:39
Ben morgen een dagje in verlof, en 'k zou er wel eens van willen profiteren om eens een natuurgebied te bezoeken. 'k dacht aan't zwin, maar er zijn er ongetwijfeld nog die best een bezoekje waard zijn. Daarom graag jullie advies. Vermits ik momenteel geen macrolens heb, komen vooral de grotere dieren en landschappen in aanmerking...

Bedankt voor jullie advies!

pol parasol
11 oktober 2006, 12:41
Grotere dieren? Eerder in Wallonië denk ik.
Ga eens rondneuzen in de Gaume, de streek rond Florenville-Orval-Virton.

karlito
11 oktober 2006, 12:42
De Kalmthoutse Heide ten noorden van Antwerpen ......altijd de moeite waard om een bezoekje te brengen. Je kan er makkelijk een hele dag in ronddolen

yowan-kenobi
11 oktober 2006, 12:48
Grotere dieren? Eerder in Wallonië denk ik.
Ga eens rondneuzen in de Gaume, de streek rond Florenville-Orval-Virton.

tja, met grotere dieren bedoel ik dieren die niet noodzakelijk met een macro objectief moeten worden gefotografeerd, kunnen vogels zijn bijvoorbeeld, en niet noodzakelijk damherten of everzwijnen ;). alvast bedankt! :G

K-2
11 oktober 2006, 12:59
Verdronken land van Saeftinghe :

http://www.hetzeeuwselandschap.nl/saeftinghe/index.php

Wel met de getijden rekening houden, anders kan je beter een onderwatercamera meenemen ;).

Of ook wel leuk, zij het kleiner: de polders van Rupelmonde, Bazel en Kruibeke langs de Schelde, eventueel te combineren met bezoek aan centrum Bazel (met kasteel, gezellig kerkpleintje, en een goeie pint of maaltijd ;) en/of centrum Rupelmonde (met zijn oude visserwijk, Graventoren, watermolen, redelijk interessante kerk én unieke ambachtelijke ijs van Crèmerie Chantal, recht tegenover de kerk :G !).

elsan
11 oktober 2006, 13:08
't Molsbroek en de Hamputten in Lokeren zijn in deze tijd van het jaar ook altijd de moeite. Serieuze tele is wel noodzakelijk.
Wandeling rond het Molsbroek duurt ongeveer één uur (zonder overal stil te staan om fotookes te pakken natuurlijk).
Maakt ge daarna nog een lus rond de Hamputten reken dan nog eens op een uur.
Recent (10/10)waargenomen : 2 Grote Zilverreigers, Roerdomp, Bruine Kiekendief, en nog veel meer natuurlijk:D

yowan-kenobi
11 oktober 2006, 13:11
idd, had molsbroek ook al in gedachten, met in het achterhoord de recente fotos die jdm (dacht ik) gepost heeft. Heb voorlopig nog de 70-200 + 2x converter. zou dit volstaan denk je?

mm
11 oktober 2006, 13:23
johan, mijnen hof!
daar zitten grote katachtigen (4 tot 8) en ook enkele bruine kiekens.
en 't is maar een boogscheut van 't gentse krugerpark ...
m;)m

Karreaux
11 oktober 2006, 14:05
Ik heb ook het probleem dat ik nogal slecht woon tov natuurgebieden. Dus als iemand tips heeft rond de grens van Oost en West-vlaanderen, altijd welkom.

elsan
11 oktober 2006, 14:28
idd, had molsbroek ook al in gedachten, met in het achterhoord de recente fotos die jdm (dacht ik) gepost heeft. Heb voorlopig nog de 70-200 + 2x converter. zou dit volstaan denk je?
Is maar 100mm minder dan mijne 50-500, lukt dus wel. Voor de trekvogels die in de midden zitten komt ge sowieso tekort. Voor de watergangen errond (waarop JDM die reigers getrokken heeft) is dat meer dan genoeg. Als je gaat moet je zeker eens de andere kant (rond de Hamputten) gaan bekijken, minder gekend maar stilaan ook de moeite aan het worden (is natuurgebied in herstel).

voyager
11 oktober 2006, 17:38
Ga eens kijken op http://www.natuurpunt.be

Daar vind je veel natuurgebiedien in vlaanderen, met ook een lijst van vogelkijkhutten.

Appel
11 oktober 2006, 17:51
Ik zou dezelfde vraag wensen te stellen...
Heeft iemand een idee hoe het vogelbestand in het Zwin er deze tijd van het jaar uitziet? zijn er nog andere vogelrijke gebieden die de moeite waard zijn?
Dank !

vermeulen
14 oktober 2006, 06:31
Verdronken land van Saeftinghe :

http://www.hetzeeuwselandschap.nl/saeftinghe/index.php

Wel met de getijden rekening houden, anders kan je beter een onderwatercamera meenemen ;).

Een paar weken geleden ben ik naar het verdronken land van Saeftinghe gegaan. Op zich een mooie locatie, ware het niet dat men over de hele breedte van de dijk aan het werken was. Het was een komen en gaan van vrachtwagens met zand. Toch uitkijken dus.

Groeten,
Jeroen

bouk
14 oktober 2006, 06:51
Eilandspolder: prachtige natuur en grote beeste.
grt,bouk.

marnik.u
14 oktober 2006, 07:29
Van deze lijst heb ik er reeds heel wat bezocht:

http://vogelkijkhutten.olehnielsen.dk/vlaanderen.asp

Stoned Puke Bastard
14 oktober 2006, 08:37
De streek rond Spa - Remouchamps - Coo zijn wel de moeite waard vind ik.
En als je dan toch grote (en wilde) dieren wil zien, kan je ineens eens naar 't safaripark van Aywaille gaan (omgeving Remouchamps). Zeker de moeite!

vanslycken
14 oktober 2006, 14:39
Saeftinge is mij wat tegengevallen, omdat de wandeling die je vrij kan doen nogal beperkt is. Ik zou er wel graag eens heengaan als er een geleide wandeling dieper in het gebied is.
Ik heb hier al een paar keer reclame gemaakt voor het boek "wandelen door de mooiste landschappen van belgië", momenteel 10€ in boekenvoordeel (en met harde kaft veel duurder in de standaard boekhandel) - honderd korte wandelingen (enfin, 5-10km) door zéér mooie gebieden.

Als je graag herten of everzwijnen ziet is het wildpark van St-Hubert best wel grappig. Tijdens de bronsttijd mag je wel niet op de paadjes tussen de herten wandelen. Toen ik er was (november 2004 geloof ik) liepen we een kwartier te kijken eer we ons eerste everzwijn zagen, maar toen we het eerste gezien hadden zagen we er direct nog een paar dozijn :) Voor de entreeprijs moet je 't niet laten, 'k weet het niet meer vanbuiten maar ik geloof dat het minder dan 2 euro is. Maar er is dus ook niks méér dan wat beesten en een café waar je de Super des Fagnes kan drinken :D
De streek is ook wel heel mooi, en bezoek de stoere basiliek van St-Hubert meteen eens. De rozentuin daar zal helaas allicht wel uitgebloeid zijn nu (? ik ben niet zo nen hovenier :D)

Helemaal off topic: in sommige glazen van super des fagnes staat op de bodem van het glas gegraveerd: "une autre?" :D

K-2
16 oktober 2006, 14:20
Saeftinge is mij wat tegengevallen, omdat de wandeling die je vrij kan doen nogal beperkt is. Ik zou er wel graag eens heengaan als er een geleide wandeling dieper in het gebied is.

Dat is juist. Het vrij toegankelijke stuk is beperkt omwille van de veiligheid van de bezoekers én ter bescherming van het natuurgebied.
Je kan dus het beste de tocht met de gids doen. Dan ben je uren onderweg door slikken, schorren edm. Best wel vermoeiend ook omdat je laarzen regelmatig vastgezogen worden in de modder. Ik vond het zeker de moeite.

CaHoR
19 oktober 2006, 13:24
Loonse-en drunense duinen
Groot bos, en duinen (net woestijn)
(nabij de Efteling, NL)

Kleine gebieden: Fort van Steendorp met daarnaast de oude kleiputten van Steendorp. De polders van rRupelmonde, Bazel en Kruibeke, heel gezellige dorpjes.
Deze liggen allemaal aan de Schelde, tussen Temse en Antwerpen.

Thomasho
26 september 2008, 19:28
Even dit oudere topic terug naar boven halen...

Welke natuurgebieden / landschappen / parken zijn in deze tijd van het jaar de moeite waard om in rond te trekken en vogels, planten en eventuele andere dieren te fotograferen?

Liefst in Vlaanderen.

In één van bovenstaande posts staan ook de vogelkijkhutten rond grote plassen/spaarbekkens (voornamelijk voor reigersoorten).
Bestaat er ergens een overzicht van de kijkhutten voor alle soorten vogels/dieren?

Graag hier al uw ervaringen/locaties... :)