Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er iets mis met mijn camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er iets mis met mijn camera?

    Ik heb deze vraag nog al eens gesteld geloof ik, maar heb er toen niet echt een antwoord op gekregen denk ik. Ik heb er ondertussen nog steeds erg veel last van en hoop toch een oplossing te vinden.

    De foto's die uit mijn camera komen zijn namelijk bijna altijd heel flauw van kleur en hebben zo'n geel-bruine schijn. Ik moet echt al mijn foto's bewerken omdat ik te beschaamd ben om ze anders op mijn site te zetten.

    Voorbeeldje:
    Onbewerkt


    Bewerkt:



    Het gaat 'm nu even niet om hoeveel beter of slechter de tweede foto is, het is maar om een punt te maken nu. Wie weet hoe het komt dat die eerste foto zo archislecht is? Kan nu toch niet alleen zijn omwille van mijn (on)kunde?

    Een collega dacht dat het misschien aan mijn kleurenprofiel lag bij het binnenhalen van de foto's, maar ik haal die gewoon binnen via Windows Verkenner, dus niet via photoshop of een ander programma. Daar kan het dus al niet aan liggen.
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Is er iets mis met mijn camera?

    hoe staat je witbalans?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Is er iets mis met mijn camera?

      Goh ... ik pas mijn witbalans constant aan, bij deze weet ik het niet meer zeker. Maar in de studio heb ik net hetzelfde probleem en daar zet ik mijn witbalans altijd op "direct sunlight".
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Is er iets mis met mijn camera?

        direct sunlight?
        bij lamp-verlichting?

        het is de witbalans die de kleurzetting van je foto's maakt he.
        werk je in jpeg? doe eens een test:
        neem een foto zoals je ze normaal maakt, maar in raw.
        doe die dan open in je raw-converter,
        en stel alle parameters in op "image settings" of "camera settings".

        wijzig dan eens de witbalans?

        deze bijvoorbeeld heb je gemaakt op "fine weather".
        maar je stond binnen, in een paardenstal ...

        best is om in zo'n geval een 'custom' witbalans te maken.
        daarover zijn al genoeg topics verschenen hier, dus ...
        of als 't even rapper mag: neem een blad wit papier,
        neem daar eerst een foto van en stel de witbalans voor de shoot daarop af.
        't zal een wereld van verschil zijn.

        mm

        voor de duidelijkheid: je eerste foto is voor mij
        veel interessanter qua kleurzetting als de door jou bewerkte versie ...
        maar da's persoonlijke smaak.
        Last edited by mm; 10 oktober 2006, 14:06.
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Is er iets mis met mijn camera?

          Bij studiofotografie kan je best ofwel met direct sunlight ofwel flash werken als witbalans. Persoonlijk vind ik dat de resultaten beter zijn bij direct sunlight, sommigen zijn het er zelfs niet over eens dat er wel een verschil is.

          Ik fotografeer in JPEG. Ik heb toen bij Arne geschoten in RAW en JPEG tegelijk (gaat blijkbaar met de D50) en zie geen verschil in kleuren ofzo tussen de RAW of JPEG van dezelfde foto.

          Ook nog even ter verduidelijking: die foto is niet in de stal getrokken, maar buiten, aan de ingang van de stal. De kwaliteiten van de twee foto's zijn ook anders, waardoor de eerste er beter uitkomt. Maar da's dus volgens mij alleen maar omdat de tweede gewoon rotslecht is van kwalteit. Kmoet een beetje gaan besparen op webspace.

          Maar die gelige zweem heb ik dus op al mijn foto's, zowel die van shoots op buitenlocaties als die van in de studio. Alleszins bedankt voor je tip met het witte blad. Kheb inderdaad al veel gelezen over grijskaarten enzo, maar heb het nooit helemaal begrepen (hoef ik nu ook geen hele uitleg over, kan ik genoeg over vinden met de zoekfunctie). Ik zal dat eens proberen, kheb toevallig net deze avond nog een shoot (studio).
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: Is er iets mis met mijn camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
            Bij studiofotografie kan je best ofwel met direct sunlight ofwel flash werken als witbalans. Persoonlijk vind ik dat de resultaten beter zijn bij direct sunlight, sommigen zijn het er zelfs niet over eens dat er wel een verschil is.
            oké, ik dacht lampen ...

            Ik fotografeer in JPEG. Ik heb toen bij Arne geschoten in RAW en JPEG tegelijk (gaat blijkbaar met de D50) en zie geen verschil in kleuren ofzo tussen de RAW of JPEG van dezelfde foto.
            is ook geen verschil, behalve dat je in de raw de WB kunt aanpassen.
            test dat eens, als je wil.

            kun je me eens de raw-versie doorsturen?

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Is er iets mis met mijn camera?

              Je vraagt of er iets met de camera scheelt.
              Alhoewel ikzelf ook denk dat er iets verkeerd is met de witbalans, zou ik je aanraden gewoon eens wat simpele fotokes te nemen buiten met de witbalans op Auto en in P-mode. Als deze relatief goed zijn ,scheelt er niks aan jouw camera en dien je verder te zoeken in de richting van de witbalans, zoniet met je camera
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Is er iets mis met mijn camera?

                Ja, je zal altijd in RAW die foto wel kunnen bewerken zodat die zweem weg is, maar ja ... het is dus niet de bedoeling dat ik al mijn foto's stuk voor stuk moet gaan bewerken. Kheb twee weekends geleden 2500 foto's getrokken en dit weekend weer een 300-tal. Straks weer een shoot van zo'n 200 foto's en zaterdag nog een shoot van zo'n 500 foto's. Kga alleszins bij de shoot van straks eens proberen mijn witbalans handmatig in te stellen (voor een gedeelte van de foto's toch).

                Tja, ik hoop echt dat het niet mijn camera is, in't slechtste geval de lens ofzo en in't beste geval inderdaad de witbalans of de instellingen ofzo. De camera valt nog wel onder garantie, maar ja ... ik kan geen 3 weken zonder mijn D50'tje.
                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: Is er iets mis met mijn camera?

                  Je moet trouwens ook maar eens kijken op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=131180 Daar heb ik drie foto's gezet die nog onbewerkt zijn (kvond ze nogal meevallen in dit geval). Maar toch, die middelste, daar merk je het ook vind ik. Kvind het een geslaagde foto, zeker trots op, maar hij zou nog beter zijn als de kleuren iets minder "flauw" waren. Je merkt die zweem niet altijd, totdat je in photoshop begint te werken en als je dan de originele foto ziet, denk je soms toch van ... die was toch echt wel flauw.
                  http://www.dennisclaes.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is er iets mis met mijn camera?

                    Als deze foto's uit jouw D50 komen mag je gerust zijn niks aan de hand met de camera
                    Nu nog je witbalans
                    Die flauwe kleuren zijn eigen aan digitale fotografie, nabewerking is (bijna) altijd noodzakelijk
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er iets mis met mijn camera?

                      ah, oef, da's al geruststellend. Dan zal't wel de witbalans zijn ...
                      http://www.dennisclaes.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er iets mis met mijn camera?

                        Denis,

                        Voor mijn gevoel is dit duidelijk een kwestie van witbalans.
                        Heb je een shoot maak dan ter plekke een custom witbalans met een wit vel of nog beter een grijskaart. Verdiep je daarvoor nog eens grondig in de gebruiksaanwijzing
                        Je zegt dat je niet in raw wilt fotograferen gezien het werk. Als jij iedere jpeg qua witbalans moet gaan corrigeren ben je voor mijn gevoel nog veel meer tijd kwijt......
                        Zeker als je praat over 2000 foto's in 2 weekenden
                        Kun je niet beter gaan filmen (sorry kon het niet laten)

                        kortom, ga terug naar de basis en verdiep je nog eens een keer in de witbalans

                        alex

                        P.s. Goed alternatief : koop een expodisc en maak een customwitbalans ter plekke. Werkt zeer goed. Ik spreek uit ervaring
                        Website : www.alextimmermans.com
                        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er iets mis met mijn camera?

                          Mijn keuze om niet in RAW te fotograferen is niet omwille van het werk, het werk heb ik zowieso, of ik nu in RAW fotografeer of in JPEG. Die keuze is gewoon gebaseerd op de shoot met Arne. Ik heb toen in RAW + JPEG geschoten en heb uiteindelijk gewoon de JPEG's aangepast en afgedrukt op A4 en geen problemen gehad met kwaliteit. De foto's op mijn site zijn ook van zo'n lage kwaliteit dat je echt geen verschil zal zien tussen een JPEG of een van RAW geconverteerde JPEG. Het enige dat RAW deed, was er voor zorgen dat ik minder foto's op mijn kaartje kreeg. Er is tot nu toe maar één instantie waarbij ik had gewillen dat ik in RAW had gefotografeerd en dat was toen ik een topless model voor een raam fotografeerde met de intentie om haar donker te maken (silhouet). Achteraf gezien had het beter geweest om die foto in RAW bij te werken.

                          Euhm ... twas trouwens 2000 foto's op één weekend. Een trouw, een lichtstoet en een photoshoot op locatie. Bij de trouw wou ik absoluut genoeg beelden hebben met allerlei aanpassingen aan mijn witbalans, licht, lichtmeting, ... zodat er zeker goeie tussen zouden zitten. Bij de shoot poseerde het model heel spontaan zodat ik bijna op volcontinu kon schieten. Bij de lichtstoet ook veel foto's getrokken om te oefenen op belichting enzo.

                          2000 foto's is uiteraard wel eerder uitzondering dan regel natuurlijk.

                          Een expodisc ken ik niet, maar kzal het eens opzoeken. bedankt voor de tip.
                          http://www.dennisclaes.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is er iets mis met mijn camera?

                            dennis,

                            als je tussen je werk, je shoots en je verwerkingen nog wat tijd hebt,
                            neem eens wat literatuur door in verband met RAW en in verband met WITBALANS.

                            je zult zien dat RAW niet alleen ervoor zorgt dat je minder foto's op je schijfje krijgt ... en dat WITBALANS eigenlijk het equivalent is als de juiste keuze van film (daglicht-tungsten-merk-...) in het analoge tijdperk.

                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er iets mis met mijn camera?

                              Uiteraard weet ik wel wat RAW is en wat witbalans is. Ik wil alleen weten wat hier het probleem was. Als het de witbalans is, dan weet ik dat ik daar volgende keer beter op moet letten.
                              http://www.dennisclaes.be

                              Comment

                              Working...
                              X