Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta lenzen

    Hallo,

    Ik heb een sony alpha en ben op zoek naar een goede tweedehands macrolens.Ik heb wat rondgeneusd en ben op enkele lenzen gebotst waarvan ik denk dat het macrolenzen zijn.Kan iemand mij vertellen welke van deze lenzen goede lenzen zijn en waarvoor je ze elk kunt gebruiken.
    Is het ook wel te vertrouwen zo'n lens tweedehand te kopen.

    Minolta AF 50 mm 1:1.7

    minolta AF 20/2.8

    minoilta AF 28/2.8

    minolta 135 mm 2.8

    Ik ben leek maar zou me graag wat met dit soort fotografie bezighouden,daarom wil ik een tweedehand aanschaffen.Maar ook omdat veel oude minolta gebruikers hun toestellen verkopen om een ander merk aan te schaffen.En soms zijn bij deze mensen(als die wat onwetend zijn over het feit dat deze objectieven passen op de sony alpha)koopjes te doen.


    Groeten
    Sony alpha 100/18-70mm

  • #2
    Re: Minolta lenzen

    De prijzen zijn respectievelijk:
    110 euro

    400 euro

    125 euro

    50 euro


    Hoe zijn de prijzen in verhouding met de kwaliteit van de lenzen?
    Sony alpha 100/18-70mm

    Comment


    • #3
      Re: Minolta lenzen

      Volgens mij zijn dit geen van allen macro lenzen. Als je wat meer wilt weten over lenzen met minolta vatting is http://www.dyxum.com/lenses/index.asp een mooi beginpunt. Hier vind je in het overzicht van de lenzen verreweg de meeste lenzen die met een minolta vatting op de markt zijn (geweest). Daar kun je bijv. vinden dat minolta als macro heeft een 50mm F2.8 , en een 100mm F2.8. Dus niet de lenzen die je hier noemt.
      Marktplaats heeft nog wel eens tweede hands macro lenzen.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Minolta lenzen

        Op dit moment is er een tweedehands Sigma 50/2.8 Macro voor Minolta te koop op www.marktplaats.nl.

        De prijs voor de eerste twee lenzen die je vermeldt, is te duur. (Een 50/1.7 kan je af en toe vinden voor €70 à 80 - Een 50/1.4, die echt topkwaliteit is, vind je voor €175 à €225, of zelfs iets goedkoper nog mits wat geluk).
        De prijs voor de laatste twee is OK, maar dus ook geen macro zoals Bask al zei.

        Op het forum van www.dyxum.com wordt regelmatig interessant materiaal aangeboden, en (- zoals ook hierboven al vermeld -) in de lensdatabase op die site vind je heel veel info over zo goed als alle courant beschikbare lenzen met a-vatting.

        Ook op ebay (Duitsland/UK/US) vind je regelmatig interessante lenzen voor redelijke prijzen.
        En dan zijn er nog winkels met tweedehandsafdeling, en dat niet enkel online.

        Succes.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Minolta lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door vinny1970 Bekijk bericht
          Kan iemand mij vertellen welke van deze lenzen goede lenzen zijn en waarvoor je ze elk kunt gebruiken.
          Is het ook wel te vertrouwen zo'n lens tweedehand te kopen.

          Minolta AF 50 mm 1:1.7
          minolta AF 20/2.8
          minolta AF 28/2.8
          minolta 135 mm 2.8
          Nog even op het andere deel van je vraag ingaan...

          De 50/1.7 is een lichtsterke lens die op de a100 een 75mm wordt: heel interessant bij weinig licht en/of specifiek voor portret door de heel wazige achtergrond die je ermee kan bekomen. Op f/1.7 heeft ze echter niet haar volle scherpte, en voor het beste resultaat kan je beter naar f/2.5 of 2.8 gaan. De 50/1.4 is merkelijk beter wat beeldkwaliteit betreft en is superscherp bij f/1.7 à f/2.

          De 20/2.8 is een degelijke, lichsterke breedhoek. Aangenaam om binnen te gebruiken zonder dat je een flits nodig hebt (of een stukje landschap bij weinig licht ...).

          28/2.8 heeft naar mijn gevoel nog weinig zin, omdat dit overeen komt met een 42mm op een filmcamera. Te kort voor portret en te weinig breedhoek voor landschap...

          135/2.8: wordt dus 200mm... Een goede, lichtsterke tele. Leuk voor candid-portretten (al dan niet bij weinig licht).
          Als je binnen de macro's zoekt, dan kan je ongeveer hetzelfde bereiken met 100, 150 en 180mm en heb je er meteen ook goede macro-mogelijkheden bij.


          En ja, ik vertrouw zonder probleem een tweedehandsverkoop. Wel voorbeeldfoto's vragen, samen met goede beelden van de lens in kwestie. Ook op minstens via mail laten bevestigen dat er geen technische (abnormale) onvolkomenheden aan de lens zitten (dus alles wat niet onder het resultaat van normaal gebruik valt: schimmels, niet goed werkende AF zoals front- of backfocus, krassen op de lens of stofdeeltjes in de lens, beschadigde lenscoating, beschadigde lensbehuizing,...).
          En best ook eens bellen met de verkoper zodat je een gevoel krijgt met wie je te maken hebt en of zijn/haar verhaal in verband met de verkoop steek houdt (waarom verkopen bv....).
          In ideale omstandigheden kan je de lens afhalen en kan je ze testen vooraleer te betalen. Vooral bij grotere bedragen is dit van belang.

          Nu, van de bij 10 lenzen die ik tweedehands wou kopen, heb ik er uiteindelijk slechts ééntje niet gekocht. Bij alle andere was er niet het minste probleem. Ik heb geen van de gekochte lenzen persoonlijk afgehaald. De ene die ik niet kocht, was een Bigma. Daarnaar ben ik wel vooraf gaan zien, en daarmee was ook een probleempje zodat de verkoop niet doorging. Geluk gehad ? Ik denk het niet. Ik had vooraf het gevoel dat het verhaal van de verkoper ook geen steek hield en ben ze daarom gaan afhalen. Ik was namelijk niet de hoogste bieder, en kreeg ze toch aangeboden, zelfs nog met een extra korting (verzending gratis) zonder erom te vragen... Gewoon je ogen goed open houden dus, en dan valt alles normaal wel mee.
          Last edited by K-2; 9 oktober 2006, 22:57.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Minolta lenzen

            Ik heb die minolta 135/2.8 eens mogen lenen en das een heel leuk lensje om onopvallend toch wat bereik te hebben.
            Heel leuk om op straat mee rond te lopen lijkt me.

            Als je zelf geen interesse hebt mag je me altijd laten weten waar ze te koop staat

            Thanks,
            Greg
            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
            like.no.other

            Comment

            Working...
            X