Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exif info foetsjie !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exif info foetsjie !

    Hallo, soms geraak ik na bewerken van een bestand mijn exif-info kwijt. Andere keren hernoem ik bv. gewoon de file en alle info zit er dan nog in. Zijn er bepaalde dingen die je best NIET kan doen, daar ze de Exif-info wissen ???


  • #2
    Het ligt er waarschijnlijk aan waarmee je de foto bewerkt. Als ik een bestand opsla in Fireworks, wordt de EXIF-info niet bewaard. Het programma ondersteunt het simpelweg niet. Het is ook niet bedoeld voor fotografen, maar webdesigners en die zijn (achteraf) niet meer geinteresseerd in EXIF,

    Erik

    ps: Photoshop ondersteunt de EXIF wel

    Comment


    • #3
      Hoe moet ik m'n Photoshop da kunstje leren dat ie dat wel doet? Want bij mij verdwijnt de EXIF wel na bewerking...

      greetz
      TOM

      -------------------------
      http://www.aerobel.be.tf
      aeroBEL -Belgian Aviation
      -------------------------
      | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
      100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Photoshop bewaart de exif-info wel na bv. resizen, maar niet na de meeste andere bewerkingen ... (dat is mijn eigen ervaring).

        Jaja

        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          ik sla altijd de bronbestanden (die rechtstreeks uit de camera komen) op en maak een kopie van de bewerkte bestanden (of allemaal indien resized).. beide mappen worden op cd gebrand, zo heb je altijd nog de originele bestanden (met de exif-info) voor later gebruik

          ToM.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #6
            Ik heb zojuist een foto in PS6 geroteerd, curves toegepast, niveaus en kleurbalans gewijzigd, onscherp masker en gaussian blur toegepast en in 800x600 opgeslagen. EXIF-info zat er nog in (foto ziet er intussen niet meer uit ). Daarna bestand andere naam in Windows gegeven en nog steeds EXIF.

            Misschien ligt het aan de versie van PS? Welke versie gebruiken jullie (ik heb 6.0 NL). Ben wel benieuwd, heb het nooit eerder uitgeprobeerd in bv versie 5.0 of 5.5.

            Als jullie ook v6 gebruiken, na welke bewerkingen verdwijnt de info dan bijvoorbeeld? Ik zal er intussen nog eens wat andere op loslaten

            Erik

            Comment


            • #7
              Foei beste mensen toch ...

              Retouche, knippen, plakken, versterken en verzwakken etc etc. doe je toch NOOIT met je originele beelmateriaal maar ALTIJD met een kopie! Beschouw je originele opname met een negatief of diapositief, daar 'knoei' je toch nooit mee? Originelen horen in een pijnlijk nauwkeurig bijgehouden archief te zitten. Die 'waardeloze' plaatjes van nu zijn straks als je beroemd bent, of na je dood geworden, goud waard, DE bron van inkomsten voor jou EN je nazaten. Niet mee 'rommelen' dus en voor de eeuwigheid bewaren.

              Ehhh, best mogelijk dat ik wat doordraaf hoor ...

              Groetjes,
              Willem


              Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
              http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

              Comment


              • #8
                HAllo Willem,

                Natuurlijk heb je gelijk ...
                Ik bewaar al mijn originele opnames op CD-R en gebruik een copy om mee te werken. Maar als je dan die copy bewerkt hebt, dan is de exif-info daaruit verdwenen.
                Maar het origineel is er natuurlijk nog steeds ...

                Jaja

                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Willem,

                  Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar in mijn geval geldt dat niet. In de eerste plaats heb ik geen nazaten en in de tweede plaats ben ik een veel te slechte fotograaf. Ik heb veel te veel te donkere, te lichte enz originelen, ik bewerk dus net zo lief het origineel (soms kan ik van een serie foto's beter de iets onderbelichte gebruiken en bijwerken dan de in eerste instantie goed belichtte, het is maar welk kunstje je het beste beheerst en ik ben beter in Photohop dan in Camera). Vaak bereik ik ook een beter eindresultaat door 5 minuten nabewerking in PS dan 15 minuten schuiven met lampen en kiezen van diafragma bij het fotograferen zelf. Je begrijpt, een puristisch fotograaf ben ik niet, ik heb al vaker te kennen gegeven dat ik vooral geinteresseerd ben in het eindresultaat, of dat nu door de perfecte instellingen of de perfecte nabewerking tot stand komt (beide zou ideaal zijn denk ik).

                  Ik overschrijf het origineel natuurlijk pas als ik tevreden ben met het bewerkte resultaat...

                  In dit geval gaat het me echter om het verdwijnen van de EXIF-info, vandaar de toegepaste bewerkingen op de genoemde foto achteraf. Ik heb het zelf nog niet eerder geconstateerd (de bewerkingsdrang valt dus toch nog wel mee ), maar ik ben wel benieuwd naar die bewerkingen wanneer dat wel het geval is. De kopij voor het boek is al enkele weken bij de uitgever, maar als ik zou weten wanneer de EXIF in PS verdwijnt, lijkt het me dat ik dat in deel 2 toch wel zou moeten noemen, vandaar mijn belangstelling (misschien kan het er zelfs alsnog in dit boek tussengeplaatst worden),

                  Maar toch is je argument wel goed; ook al heb ik geen nazaten, het is wel erg leuk om hele generaties op te zadelen met cd's vol met mijn onderbelichte originelen . Het zou toch geweldig zijn als over x jaar hele teams archeologen/biologen/antropologen de conclusie trekken dat de mens vroeger veel betere ogen had (of hele lichte monitoren), haha


                  Erik

                  Comment


                  • #10
                    Erik jongen,

                    Pas op met die negatieve uitspraken over je fotografeerkunst. Wel eens van van Gogh gehoord? Zet mij maar in je testament als begunstigde ...

                    Groetjes,
                    Willem

                    PS, je kunt de EXIF toch voor je gaat bewerken exporteren en opslaan?



                    Edited by - Willem on 13 February 2002 21:39:01
                    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt allemaal !

                      Comment


                      • #12
                        weer een lesje geleerd... zal eens een deftig archiefsysteem moeten uitdokteren.

                        greetz
                        TOM

                        -------------------------
                        http://www.aerobel.be.tf
                        aeroBEL -Belgian Aviation
                        -------------------------
                        | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
                        100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

                        Comment


                        • #13
                          Willem, het waren geen negatieve uitspraken, maar nuchtere en realistische constateringen (ik ben meer regisseur dan cameraman, als je begrijpt wat ik bedoel). Ik ben blij als ik van de 50 foto's er één heel erg mooie heb gemaakt, maar besef me ook dat dit wellicht komt doordat ik de lat nogal hoog leg (meestal is het trouwens meer 1:100).

                          Pas overigens op met combinaties waarbij je in één zin de naam Van Gogh en de verbuiging 'gehoord' gebruikt .

                          Re: PS: Ik heb in de camera-opties (ik weet niet of de andere camera's dat ook doen, maar de Nikons wel) altijd de optie TXT-file ingeschakeld. Bij het overzetten van de foto's wordt er dan ook een tekstbestand met EXIF-info naar de pc gezonden...

                          Heb net de notaris gemaild, je staat erin... Of die originelen iets opleveren, ik weet het niet, maar van de bewerkingen wordt je in elk geval steenrijk, haha,

                          Erik




                          Comment

                          Working...
                          X