Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewogen foto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewogen foto's

    Ik betrap er mezelf op dat ik met mijn G3 meer bewogen foto's heb dan vroeger met mijn reflextoestel , vooral als de sluitertijd wat hoog staat. Ik gebruik nu bijna nooit de zoeker maar bijna altijd het LCD scherm. Ik veronderstel dat het daar aan ligt, het is een totaal andere houding van foto's nemen.
    Heeft er iemand tips om dit te voorkomen ?
    Gebruiken jullie meestal het zoekvenster of het LCD scherm ?
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    ik gebruik nooit het zoekvenster op de G2.
    het geeft een totaal ander beeld als op het scherm.

    gebruik je een statief ?
    dat scheeld al een hoop..
    mvg
    gabriella
    Canon 300D en 350D
    canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
    canon 20-35 usm

    Comment


    • #3
      Een statief heb ik (nog) niet. Ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegenop om dat iedere keer mee te sleuren.
      Cypho
      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

      Comment


      • #4
        een statief is wel een aanrader, en zo groot zijn ze ook weer niet.
        tegenwoordig kun je ze goed inklappen en zijn ze zeer klein een compact.
        Ik denk bijna zeker dat als je met een statief werk de foto's beter tot zijn recht komen.
        Of anders zinder statief steun je armen tegen je borst.

        Merk zelf met de G2, dat de foto's moeilijk te maken zijn als je geen flister gebruikt, of de sluiter tijd langer staat.
        foto's zijn dan echt bijna nooit scherp zonder een goed statief.
        Probeer er anders een te lenen van een bekende, dan merk je het verschil...
        mvg
        gabriella
        Canon 300D en 350D
        canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
        canon 20-35 usm

        Comment


        • #5
          Het ligt aan de manier waarop je de camera vasthoud. Er zijn mensen die willen laten zien dat ze in het bezit zijn van een digitale camera door deze met gestekte armen zo ver mogelijk van zich afhouden wanneer ze foto's maken en op het LCD kijken. Natuurlijk is het heel moeilijk om zo je armen zo stil te houden.

          Sta met twee voeten stevig op de grond, houd je ellebogen tegen je borst, houd de camera met twee handen vast, links om hem linksonder te ondersteunen, rechts om de knop in te drukken, druk de camera tegen je gezicht en zorg dat je langzaam uitademt bij het nemen van de foto.

          Op deze manier kun je zelfs scherpe foto's maken bij een sluitertijd van 1/30 seconde
          <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

          Comment


          • #6
            Een gulden regeltje bij uit de hand fotograferen is dat de sluitertijd minstens de verhouding 1 over de brandpuntsafstand moet zijn.
            M.a.w staat je lens op 35 mm wide, dan moet de sluitertijd 1/35 sec of sneller zijn, op 140 mm tele dient de sluitertijd minstens 1/140 sec te bedragen.
            Bij mij (en bij de meesten) werkt het in ieder geval.
            Uiteraard zijn er mensen met een vastere hand (als ik goed voor heb ik Jaja daar ne straffe in).

            De camera op een andere manier vasthouden kan ook helpen.
            Bij gebruik van de adapter op de G3 neem je het toestel automatish anders (lees stabieler) vast.

            Verder zijn er nog een heleboel andere hulpmiddeltjes (tegen een boom of muur leunen, bonenzakje, enz.)

            BTW, tot nu toe heb ik nog nooit de optische zoeker van de G3 gebruikt (misschien in fel zonlicht ?)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Arcturus
              ... bonenzakje ...
              Pardon

              Comment


              • #8
                awel ja, dat is een zakje met bonen dat je als steun kan gebruiken. en vermits de bonen los zitten kan je het zo wringen dat je toestel verschillende kanten op kan steunen (vergelijk het met een zitzak waar je je in moet draaien.)
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de tip Arcturus...

                  Vooral met da bonenzakje, sluit me volledig aan met de anderen
                  Olympus 5050Z, PT-015, Raynox DCR-720 + RT5241, Lowepro Nova 4 + TX20

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb ook een bonenzakje (nouja erwten dan), heel handig als je geen plek voor je statief kan vinden.
                    The alcohol doesn't make me forget about it all
                    It doesn't matter what season, the leafs can still fall

                    Comment


                    • #11
                      Bonenzakje?
                      Ik ben nog altijd niet mee.
                      Je steunt??? maar hoe? ik snap het niet.
                      Ben ik daar te dom voor?
                      Ik heb een pittenzakje dat zal daar ook goed voor zijn zeker?
                      Graag een duidelijker antwoord, of een foto?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Act
                        Bonenzakje?
                        Ik ben nog altijd niet mee.
                        Je steunt??? maar hoe? ik snap het niet.
                        Ben ik daar te dom voor?
                        Ik heb een pittenzakje dat zal daar ook goed voor zijn zeker?
                        Graag een duidelijker antwoord, of een foto?
                        als het engels geen probleem is kan je hier eens gaan kijken: http://www.web-nat.com/bic/ont/tips26.html
                        Is eigenlijk vooral goed te gebruiken om een toestel met een kanjer van een objectief te ondersteunen, maar in kleinere vorm ook bruikbaar om je toestel op oneffen oppervlak toch stabiel te plaatsen.

                        Eerlijkgezegd lijkt mij eerder het gebruik van een monopod (éénbeen statief ) lekker licht om dragen, en voldoende stevigheid voor het tegengaan van bewegings onscherpte te bieden.
                        ---
                        darix
                        afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                        D70s

                        Comment


                        • #13
                          Er zijn bij digitaal nog een aantal factoren die bijdragen tot "meer" bewogen foto's (deze thread gaat over digitale SLR, maar een aantal opmerkingen tellen ook bij andere toestellen).
                          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=5673

                          Zoals hierboven reeds aangehaald, hangt zeer veel af van hoe je het toestel vast houdt, een comfortabele houding is belangrijk. Een truukje dat soms ook toegepast wordt, is een touwtje vastvijzen in de statief-schroefdraad. Als je dan je toestel vast houdt, je voet op het touwtje zet en dat touwtje opspant, kan het zijn dat het toestel stabieler vast te houden is (heb ik van horen zeggen, niet zelf geprobeerd).

                          Wat ik zelf wel ondervonden heb, is dat het nuttig is om je ademhaling af te stemmen. Je houdt het toestel vast, bepaalt het onderwerp, ademt diep in en uit, en net voor je uitgeademd bent, druk je af. Hiermee heb ik ondervonden dat het vrij vlot gaat om foto's stabiel te krijgen (lukt niet altijd bij de eerste poging, maar we zijn toch digitaal bezig ).

                          Eventueel kun je ook de zelfontspanner gebruiken, zodanig dat je zelf niet op een knop moet duwen tijdens de belichting en je volledig kunt concentreren op het stabiel houden (maar niet krampachtig doen !).

                          Uiteraard is een statief handig, maar soms kun je ook gebruik maken van zaken rondom je (leunen tegen een paal of muur, toestel op een reling zetten (nog steeds vasthouden !), ...


                          Jörg
                          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                          Comment

                          Working...
                          X