Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

    Avond wedstrijd, foto gemaakt op ISO 1600.

    Ik mag mijn voetbal foto's hier niet meer plaatsen volgens i-Mac
    Dus zal ik dat eens moeten navragen
    Zie uitleg i-Mac hieronder

    Mvg
    Luc
    Last edited by remip; 4 oktober 2006, 14:48. Reden: Verwijderen van foto.
    Nieuwe website

  • #2
    Re: KVC Westerlo - Club Brugge

    Even een paar vragen : Van op welke plaats neem jij je foto's? Werk je als professionele fotograaf?


    Ik neem zelf foto's van en voor Cercle Brugge. Wij mogen wedstrijdfoto's enkel en alleen op de officiele Cercle Brugge website en het officiele vereniging magazine plaatsen.

    Alle ploegen hebben een overeenkomst met de persbond hieromtrent. Ik meld dit even, kwestie dat je geen problemen zou krijgen. Men kan bij een overtreding de ploeg in kwestie immers verbieden om nog verder foto's te nemen.


    Groeten,

    Hans (i-Mac), en wie weet tot op één van beide confrontaties
    www.i-mac.be
    http://www.cerclebrugge.be

    Comment


    • #3
      Re: KVC Westerlo - Club Brugge

      Oorspronkelijk geplaatst door i-Mac Bekijk bericht
      Even een paar vragen : Van op welke plaats neem jij je foto's? Werk je als professionele fotograaf?


      Ik neem zelf foto's van en voor Cercle Brugge. Wij mogen wedstrijdfoto's enkel en alleen op de officiele Cercle Brugge website en het officiele vereniging magazine plaatsen.

      Alle ploegen hebben een overeenkomst met de persbond hieromtrent. Ik meld dit even, kwestie dat je geen problemen zou krijgen. Men kan bij een overtreding de ploeg in kwestie immers verbieden om nog verder foto's te nemen.


      Groeten,

      Hans (i-Mac), en wie weet tot op één van beide confrontaties
      Hallo Hans,

      Ik neem ze voor KVC Westerlo puur voor mijn hobby en ben dus geen professioneel fotograaf maar heb wel degelijk materiaal,
      allé dat denk ik toch.
      En zoals op de meeste plaatsen wordt ik er ook niet voor vergoed.

      Ik heb uiteraard wel de mogelijkheid om van op de grasmat mijn foto’s te maken
      (achter de daarvoor voorziene witte lijn).

      Eigenlijk heeft niemand daar mij nooit op gewezen en zal ik dat eens navragen hoe dat dit allemaal in mekaar zit.

      Mvg
      Luc

      Wanneer speelt Cercle Brugge op KVC Westerlo
      Nieuwe website

      Comment


      • #4
        Re: KVC Westerlo - Club Brugge

        Oorspronkelijk geplaatst door remip Bekijk bericht

        Wanneer speelt Cercle Brugge op KVC Westerlo
        Cercle komt de 9de december op bezoek in het "Kuipke". Als de wedstrijd blijft op zaterdag, is de kans groot dat ik mee ga.


        Groene groeten



        Hans
        www.i-mac.be
        http://www.cerclebrugge.be

        Comment


        • #5
          Re: KVC Westerlo - Club Brugge

          Oorspronkelijk geplaatst door remip Bekijk bericht
          Avond wedstrijd, foto gemaakt op ISO 1600.

          Ik mag mijn voetbal foto's hier niet meer plaatsen volgens i-Mac
          Dus zal ik dat eens moeten navragen
          Zie uitleg i-Mac hieronder

          Mvg
          Luc


          Toch even opmerken dat ik hier niemand iets verbied. Volgens de overeenkomst tussen de voetbalploegen en de persbond mogen de foto's enkel en alleen dienen voor de ploeg zelf (magazine, website, enz...). Dus hier je foto's publiceren, mag in theorie niet. Wie dit toch doet, weet wat de gevolgen kunnen zijn.

          Bij een overtreding hiervan, kan de toestemming ingetrokken worden. Ik meld dit dus eerder om verdere probelemen te voorkomen.


          Maar nogmaals .... ik verbied niemand iets. Ieder beslist voor zichzelf wat hij/zij doet.

          Groeten


          Hans
          Last edited by i-Mac; 7 oktober 2006, 09:13.
          www.i-mac.be
          http://www.cerclebrugge.be

          Comment


          • #6
            Re: KVC Westerlo - Club Brugge

            Uitreksel uit de overeenkomst tussen ploegen en de persbond :


            RECHTEN VAN DE CLUB OP HUN IMAGO EN OP DAT VAN DE SPELERS

            Art. 9 ? De rechten van de clubs inzake de al dan niet commerciële exploitatie van hun imago en van dat van de spelers onder contract, zijn bepaald in de overeenkomsten die afgesloten zijn met de partners van de Liga Beroepsvoetbal.

            Om hun eigen clubblad of informatiebulletin te kunnen samenstellen, mogen de bezoekende en de bezochte club elk afzonderlijk beroep doen op de diensten van eigen fotografen of interviewers, dragers van een identificatiebadge met de vermelding van de datum en het evenement voor hetwelk deze badge werd uitgereikt door de organiserende club.

            Deze vrijwillige huisfotografen zijn niet gemachtigd om, al dan niet tegen betaling, fotografische documenten af te staan aan de Belgische of buitenlandse pers, al dan niet aanwezig in het stadion.

            Hetzelfde verbod slaat op elke communicatie van dergelijke documenten via Internet of ander communicatiemiddel buiten de eigen site van de club.

            Zij zijn verplicht voorrang te verlenen aan de fotografen die geaccrediteerd zijn door de BBS en kunnen geen gebruik maken van de zones die voor behouden zijn aan de beroepsfotografen die door deze laatste geaccrediteerd werden.

            De interne en vrijwillige medewerkers zijn gemachtigd interviews af te nemen, mits naleving van de voorrang die toegekend werd aan de journalisten die geaccrediteerd werden door de BBS, buiten de lokalen die voorbehouden zijn aan deze laatsten.
            www.i-mac.be
            http://www.cerclebrugge.be

            Comment


            • #7
              Re: KVC Westerlo - Club Brugge

              dat geld dan voor de 'huisfotograaf', die enkel foto's neemt voor club en club-blad?
              wat dan met de 'toerist-fotograaf' op het veld... ?
              www.loft6.be

              Comment


              • #8
                Re: KVC Westerlo - Club Brugge

                Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                dat geld dan voor de 'huisfotograaf', die enkel foto's neemt voor club en club-blad?
                wat dan met de 'toerist-fotograaf' op het veld... ?
                Zonder toestemming van een ploeg kan je normaal gezien geen foto's nemen vanaf de zijlijn. Krijg je toestemming, dan gelden volgens mij de eerder genoemde regels.
                www.i-mac.be
                http://www.cerclebrugge.be

                Comment


                • #9
                  Re: KVC Westerlo - Club Brugge

                  al meermaals zonder miserie en zonder 'toestemming' van clubs gewoon langs zijlijn gestaan van 2de klasse, 1 klasse, .... zonder dat ze me vragen achter perskaart/huisfotografie....
                  www.loft6.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: KVC Westerlo - Club Brugge

                    Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                    al meermaals zonder miserie en zonder 'toestemming' van clubs gewoon langs zijlijn gestaan van 2de klasse, 1 klasse, .... zonder dat ze me vragen achter perskaart/huisfotografie....
                    Goed voor je. Ik vrees echter dat je dat niet lukt op Cercle. Zelfs ik moet er altijd mijn officiele toelating tonen, en mijn groene persjasje aanhebben.
                    www.i-mac.be
                    http://www.cerclebrugge.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

                      [MOD] Deze topic even verplaatst van Showcase Sport naar Algemeen waar de interessante discussie nu beter op z'n plaats staat.

                      Willy

                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: KVC Westerlo - Club Brugge

                        Oorspronkelijk geplaatst door i-Mac Bekijk bericht
                        Zonder toestemming van een ploeg kan je normaal gezien geen foto's nemen vanaf de zijlijn.
                        Als gewone bezoeker van een wedstrijd zijn er twee regels die gelden :
                        1) De wetgeving terzake en in dit bijzonder geval ook de uitbreidingen in de voetbalwet.
                        2) De overeenkomst tussen de koper van het ticket (jijzelf) en de organisator van het evenement (in princiepe de thuisploeg).

                        Wat punt 1) betreft kan ik mij niet inbeelden dat de wetgever iets zegt over het nemen van foto's op voetbalvelden. Wat wel zo is, is dat gezien het specifieke karakter van z'n evenement je je moet onderwerpen aan de regels die de organisator ervan oplegt (punt 2 dus) zolang deze regels niet in strijd met de wet zijn.

                        Wat punt 2) betreft heb jij een overeenkomst aangegaan met de thuisploeg door het ticket te kopen. Het is dus niet omdat je een fototoestel gebruikt dat je door de bezoekende ploeg kan beschouwd worden als een fotograaf en onder hun speciale regels van rechten op beeldmateriaal zou vallen. Je hebt enkel en alleen een overeenkomst met de thuisploeg.

                        Nu dienen alle algemene voorwaarden tot het gebruik van het ticket ergens op het ticket aangegeven te zijn. Er mag een verwijzing naar een bepaald reglement of uitgebreidere tekst voorzien worden, maar deze moet op eenvoudig verzoek aan jou overhandigd kunnen worden. Anders zijn ze niet bindend omdat je ze op voorhand niet kon kennen. Opgelet, het bestaan van dergelijke algemene voorwaarden moet kenbaar gemaakt worden VOOR je een ticket koopt.

                        Rest dus de vraag of in de algemene voorwaarden op het ticket of bij verwijzing erin naar een reglement van inwendige orde, iets aangegeven werd over het verbod tot nemen van foto's, of heel die rechtenhistorie. Ik ben even hier gaan kijken en tenzij ik erover lees staat er bij Westerlo niks over fotograferen, wel bvb bij Anderlecht.
                        DigiCam

                        Comment


                        • #13
                          Re: KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

                          Voor ik langs officiele weg foto's nam op Cercle, kon ik mijn Canon 350 d probleemloos meebrengen naar het het stadion. Bij navraag bleek dat te kunnen. De foto's die ik toen nam (vanuit de tribune) mocht ik plaatsen waar ik dat wilde. Over deze materie staat niets op de regels die uithangen aan de ingang van het Jan Breydelstadion. Dit zal voor elke ploeg en/of stad/gemeente wel anders zijn.

                          Dus als er iemand in de onderste tribune foto's neemt, met een (ik zeg maar wat) 400mm lens, dan doet hij/zij wat hij/zij maar wilt met de genomen foto's. Alleen is het mogelijk dat bepaalde spelers nog portret rechten hebben, maar hoe dat in elkaar zit, weet ik niet.

                          Toen ik voor Cercle de foto's begon te nemen, mocht ik deze foto's alleen gebruiken voor de website van Cercle en/of hun eigenste tijdschrift. Dit omwille van de reden die ik een paar posts hierboven al aanhaalde.
                          Dit is van toepassing bij ALLE eerste en tweede klassers.


                          Ik vond dit bij AA Gent en Anderlecht :


                          Met uitzondering van de persfotografen, -filmers of journalisten, gemachtigd door de organisator en die in het bezit zijn van een toelating, en van de politiediensten, is het maken van foto’s, beeld- en/of geluidsopnamen voor radio, televisie voor eigen gebruik en/of voor professionele of commerciële doeleinden in het stadion verboden
                          Last edited by i-Mac; 15 oktober 2006, 17:34. Reden: meer informatie
                          www.i-mac.be
                          http://www.cerclebrugge.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door i-Mac Bekijk bericht
                            Ik vond dit bij AA Gent en Anderlecht :


                            Met uitzondering van de persfotografen, -filmers of journalisten, gemachtigd door de organisator en die in het bezit zijn van een toelating, en van de politiediensten, is het maken van foto’s, beeld- en/of geluidsopnamen voor radio, televisie voor eigen gebruik en/of voor professionele of commerciële doeleinden in het stadion verboden
                            ... zolang op het ticket verwezen wordt naar deze richtlijn zal dit inderdaad van toepassing zijn op een thuiswedstrijd van Anderlecht en AA Gent. Maar dat heeft dus niets met portretrecht van bijvoorbeeld de bezoekende club te maken.

                            Er is namelijk niks afdwingbaar tenzij er een overeenkomst tussen beide partijen gemaakt is (toeschouwer en club in dit geval). Het ticket is het enige wat de toeschouwer bindt met de organiserende club. Staat het daar op dan moet je je er aan houden, staat het er niet op of kon je het op voorhand niet weten is het niet afdwingbaar.
                            DigiCam

                            Comment


                            • #15
                              Re: KVC Westerlo - Club Brugge: gebruik van foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door remip Bekijk bericht
                              Avond wedstrijd, foto gemaakt op ISO 1600.

                              Ik mag mijn voetbal foto's hier niet meer plaatsen volgens i-Mac
                              Dus zal ik dat eens moeten navragen
                              Zie uitleg i-Mac hieronder

                              Mvg
                              Luc
                              Laat u vooral niet intimideren...

                              Comment

                              Working...
                              X