Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI Vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DPI Vraag

    Hoi ik bezit zonet een sony dsc-h2 digitaal fototoestel. Mijn instellingen staan op 6megapixels ingestelt. Nu ik een foto neem en hem op de pc copier, en dan mijn eigenschappen opvraag krijg ik te zijn dat de dpi 72 is. Ik heb gehoord dat het minstens 300 dpi moet zijn. Ik kan een collega van mij die heeft ook een sony maar een ander model en die heeft ook hetzelfde probleem? Weet er iemand hoe ik mijn fotos perfect kan afdrukken op 300dpi of als ik ze graag wil laten maken door een fotograaf kan hij dat gewoon doen met de fotos van 72dpi of moet ik me toch zorgen maken over tot geval.
    Alle hulp en info is welkom?

    Groetjes Dave

  • #2
    Re: DPI Vraag

    Tussen de 70 en 100 dpi zijn webstandaarden, allesbehalve geschikt voor printing, enkel goed voor schermresoluties.

    voor printing neem je min. 200 dpi. Meeste drukkerijen vragen 300 dpi maar dit is in principe te hoog, blaast enkel je bestandsgrootte de hoogte in.

    In je cameraintsellingen kan je normaal gezien deze instellingen zelf aanpassen (handleiding is wel heel handig hierbij).

    Btw: je posting staat in een verkeerd topic.
    Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

    Gratis kijkplezier Coming soon

    Comment


    • #3
      Re: DPI Vraag

      Dave, veel hangt af van uw fotoprog dat je gebruikt, zie je ergens de afmetingen staan in centimeter ? die zal waarschijnlijk erg groot zijn ?
      wanneer je dan uw foto op 300 dpi gaat zetten zie je de afmetingen verkleinen, tot de afmeting waarop je maximum kan ( laten ) afdrukken. Let wel, ga je groter zonder te overdrijven, ga je ook nog geen pixels zien hoor. ik heb met 6 Mpix al posters van 50 x 75 cm laten maken en die zijn prachtig
      groetjes, Bobke
      ________________________

      Comment


      • #4
        Re: DPI Vraag

        Die aanduiding van 72 dpi dient enkel voor het tonen van de afbeelding op je scherm. Wat telt zijn het aantal pixels horizontaal en vertikaal.

        Als je foto bvb 3000 bij 2000 pixels meet, dan zal die als je ze afdrukt op een printer met 300 dpi (dots per inch = 118 dots per cm), dan worden de afmetingen 3000/118 = 25,4 cm en 2000/118 = 16,9 cm. Vergeet die dpi's, ze hebben geen enkel belang voor het afdrukken.

        Als je op de pc het aantal dpi verandert van 72 naar 300, dan zal je zien dat je afbeelding 300/72 = 4,17 keer kleiner is geworden. Dat is het enige effect dat dit heeft.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

        Comment


        • #5
          Re: DPI Vraag

          euh....dpi geen enkel belang voor het afdrukken.....???????

          Ooit al een 72 dpi door een printer gejaagd? De oooh's en de aaaaah's zullen uitblijven hoor.
          Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

          Gratis kijkplezier Coming soon

          Comment


          • #6
            Re: DPI Vraag

            Ik zeg toch dat de printer op 300 dpi ( = de standaardwaarde) moet ingesteld worden. Het hele punt is dat in de EXIF mag staan wat je wil, dat dit geen belang heeft voor de grootte van de afdruk. Wel tellen de instelling van de printer en het aantal pixels in de twee richtingen. Als je de printer instelt op 72 dpi, dan wordt je foto inderdaad 4 keer zo groot. Ooh! Aah!
            Beauty need only be a whisper
            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

            Comment


            • #7
              Re: DPI Vraag

              Ja heb nu geprobeerd met irfan view image -> resize en dan 72 dpi naar 300 dpi zetten en dan ok klikken en opslaan als dan wordt idd de foto 300 dpi althans de groote van mb gaat van 2.2 naar 3.1 mb maar als ik eigenschappen doe blijft hij 72 dpi geven maar in irfan view als ik daar info vraag staat er 300 dpi
              Dave

              Comment


              • #8
                Re: DPI Vraag

                Verplaatst van fotodiscussie naar algemeen.

                Mod Lut

                Comment


                • #9
                  Re: DPI Vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door daveke8ww Bekijk bericht
                  Ja heb nu geprobeerd met irfan view image -> resize en dan 72 dpi naar 300 dpi zetten en dan ok klikken en opslaan als dan wordt idd de foto 300 dpi althans de groote van mb gaat van 2.2 naar 3.1 mb maar als ik eigenschappen doe blijft hij 72 dpi geven maar in irfan view als ik daar info vraag staat er 300 dpi
                  Dave
                  Je moet oppassen dat je niet gaat resizen met als gevolg dat er pixels bijverzonnen gaan worden.

                  tmh heeft gelijk, die 72 dpi heeft helemaal niets te maken met je printkwaliteit, ook niet met webstandaard, trouwens. Gewoon zo laten. Pas als je gaat afdrukken bepaal je de grootte in cm, en omdat de hoeveelheid pixels van je camera vastligt, wordt daarmee de dpi bepaald.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DPI Vraag

                    Snap de uitleg van tmh wel, maar als "instapper" kan het nogal verwarrend overkomen.
                    Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

                    Gratis kijkplezier Coming soon

                    Comment


                    • #11
                      Re: DPI Vraag

                      Ik denk dat je mensen beter meteen in het diepe kunt gooien. Er zijn al genoeg threads over '72 dpi is voor foto's op het web' *) en de ellende is dan dat men dat van elkaar gaat overnemen en verder verkondigen. Beter meteen snappen hoe het zit, daar heeft iedereen wat aan.

                      *) EDIT: eerst stond er nog "(niet dat je dat gezegd hebt overigens)" maar als ik het nog eens lees heb je dat wel gedaan, dus verwijder ik die tekst maar.
                      Last edited by Leonidas; 1 oktober 2006, 20:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DPI Vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Ik denk dat je mensen beter meteen in het diepe kunt gooien. Er zijn al genoeg threads over '72 dpi is voor foto's op het web' (niet dat je dat gezegd hebt overigens) en de ellende is dan dat men dat van elkaar gaat overnemen en verder verkondigen. Beter meteen snappen hoe het zit, daar heeft iedereen wat aan.
                        Juist

                        Die 72 dpi / 300 dpi hoax heeft al lang genoeg geduurd .

                        Comment


                        • #13
                          Re: DPI Vraag

                          Meer informatie in deze tip van BD-er DPaul en tientallen topics op het forum.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment

                          Working...
                          X