Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Politie fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Politie fotograferen

    Hoi,

    We hebben vandaag met de avondschool foto's gaan nemen in Gent en blijkbaar als we foto's wouden nemen van de Politie, vertelde deze (vriendelijke!) politievrouw dat mensen in functie niet mogen gefotografeerd worden, alleen wist ze niet 100% het fijne ervan.

    Weet iemand hier meer over?

    Thx
    Olympus E-500 & E-510 (kit 14-45)(kit 40-150)(50/f1.8) ...

  • #2
    Re: Politie fotograferen

    heeft volgens mij niet te maken met de Politie, je mag van mij ook geen opname nemen zonder mijn toestemming en zeker niet op het net zetten.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Politie fotograferen

      Ik heb vorige week ook nog politieagenten gefotografeerd, en die waren op dat ogenblik wel degelijk in functie.
      Ze moesten de wapens en munitie controleren die gebruikt werden om de "slag om het bruggenhoofd" van Sint-jozef Rijkevorsel na te spelen (er mocht dus geen "scherpe munitie" bij zitten om ongevallen te vermijden).

      (klik op de link om de foto te bekijken)

      Het was een heel uitgebreide controle, en achteraf werd alles weer nagezien om er zeker van te zijn dat alle wapens weer leeg waren.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Politie fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        de "slag om het bruggenhoofd" van Sint-jozef Rijkevorsel na te spelen (er mocht dus geen "scherpe munitie" bij zitten om ongevallen te vermijden).

        .

        ---------- off topic -----

        Dat was daar blijkbaar leuk, wat een collectie bij een, indrukwekken. Spijt dat ik daar niet bij was


        --------- end off topic -----
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Re: Politie fotograferen

          Toch iets dat in Amerika meer mag dan hier dan
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Politie fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            heeft volgens mij niet te maken met de Politie, je mag van mij ook geen opname nemen zonder mijn toestemming en zeker niet op het net zetten.
            grt,bouk.
            Bouk, ik wist dat je van de Ardennen houdt maar ik wist niet dat je al geemigreerd was. Dat wat jij hier zegt geldt misschien in Belgie maar zeker niet in Nederland. Voor het fotograferen van mensen op de openbare weg is geen toestemming vereist en voor het publiceren evenmin. Of dat ook geldt voor politieambtenaren weet ik niet, maar ik denk het wel.

            Comment


            • #7
              Re: Politie fotograferen

              Leonidas,

              staat nochthans regelmatig in alle fotoboekjes iets over te lezen hoor (ook in de Nederlandse): foto van iemand maken mag, maar hem publiceren (op het net of voor wat dan ook) mag alleen met de betrokken persoon zijn toestemming ... Je zou dan de eerste niet zijn hoor die zijn foto's van zijn site moet verwijderen of zelfs van een expositie ...

              Greets,
              DVdB
              Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

              Comment


              • #8
                Re: Politie fotograferen

                dus als Corien haar(Politie) uniform aantrekt, zouden er andere regels gelden, dan waarneer ze in burgerkleding zou lopen???.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Politie fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door DVdB Bekijk bericht
                  staat nochthans regelmatig in alle fotoboekjes iets over te lezen hoor (ook in de Nederlandse): foto van iemand maken mag, maar hem publiceren (op het net of voor wat dan ook) mag alleen met de betrokken persoon zijn toestemming ... Je zou dan de eerste niet zijn hoor die zijn foto's van zijn site moet verwijderen of zelfs van een expositie ...
                  Niet zo lang geleden is de juiste wettelijke bepaling hier gepubliceerd. Ik zal eens kijken of ik die nog kan terugvinden. Het kwam erop neer dat er twee tegenstrijdige wetten zijn: de vrijheid van publiceren van de fotograaf en het portretrecht van de gefotografeerde. De eerste heeft altijd voorrang boven de tweede behalve (en slechts dan) indien de fotografeerde kan aantonen ernstige schade te lijden door de publikatie. Dit is altijd een toetsing achteraf die door de rechtbank wordt toegekend of afgewezen.

                  Dus ja, er zullen best gevallen zijn waar de foto's achteraf verwijderd moesten worden maar dan moet de gefotografeerde wel heel goede argumenten hebben, waar de rechter het dan ook nog eens mee eens is. In het algemeen laat de rechter de belangen van de fotograaf zwaarder wegen.

                  In Belgie schijn je zelfs vóór het fotograferen (laat staan publikatie) toestemming nodig te hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Politie fotograferen

                    Normaal heb je altijd toelating nodig :

                    Comment


                    • #11
                      Re: Politie fotograferen

                      altijd toestemming ??
                      tis maar een vraag hoor. ik dacht het niet . dan moeten ze bij de kranten toch nogal werk hebben om al die mensen te contacteren die op een foto staan vooraleer er mag gepubliceerd worden. of handelen die dan altijd in strijd met de wet ?
                      dit zijn open vragen, geen rethorische want ik weet het niet goed.

                      stel : je neemt een foto van een renner onde wedstrijd voor een krant. Ten eerste worden die foto's gepubliceerd, meestal al zonder de vedette om toestemming te vragen, laat staan dat volk dat mee herkenbaar op den achtergrond komt...
                      estamos llegando
                      http://users.telenet.be/studiocamosci

                      Comment


                      • #12
                        Re: Politie fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                        Normaal heb je altijd toelating nodig :
                        Maar dan heb je het over de Belgische situatie. Daar zal de TS inderdaad rekening mee moeten houden. Zoals ik in #6 aan Bouk al schreef: de situatie is in Nederland een geheel andere.

                        @DVdB, @Bouk: Ik heb me lens gezocht hier op het forum naar de beloofde info en uiteindelijk bleek ik het belangrijkste gewoon in m'n Favorites te hebben opgeslagen. Er wordt in de Nederlandse wetgeving onderscheid gemaakt tussen 2 situaties:
                        1) waar de fotograaf in opdracht werkt voor de geportretteerde
                        2) waar dat niet het geval is

                        We hebben het hier natuurlijk over 2). Lees dan even de volgende links:
                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht (vooral vanaf "Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt")
                        Beroepsvereniging en vakbond journalisten. Journalistiek nieuws, freelancers, bijeenkomsten, cao\'s, persvrijheid en (buitenlandse) veiligheid.

                        Dit deel van de FAQ over auteursrecht beantwoordt vragen over beperkingen op het auteursrecht. Wat mag met andermans werk, wat is een parodie en hoe zit dat met downloaden?


                        Over de politie in Nederland weet ik het fijne niet maar ik neem aan dat het bovenstaande ook voor agenten op straat geldt. Toen ik deze foto nam stonden haar collega's lachend toe te kijken terwijl ik met de lens in de aanslag stond te wachten tot ze mijn kant zou opdraaien. Na de foto heb ik haar mijn kaartje gegeven. Aan de hits van de foto te zien is de URL zo'n beetje alle politiebureau's in Amsterdam langsgegaan. Ik heb geen e-mail gekregen met het verzoek de foto te verwijderen en ook ter plekke heb ik niet te horen gekregen dat ik iets deed dat niet mocht.

                        Dat alles alleen ter info, de TS heeft daar weinig aan omdat het in Belgie allemaal wat moeilijker ligt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Politie fotograferen

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          dus als Corien haar(Politie) uniform aantrekt, zouden er andere regels gelden, dan waarneer ze in burgerkleding zou lopen???.
                          grt,bouk.
                          Tja, je zou verwachten van niet he? Dat betekent dus dat ze ook met uniform gefotografeerd mag worden. Maar kan je haar dat dan niet gewoon vragen? Politiemensen worden toch wel geacht de wet te kennen?

                          Comment

                          Working...
                          X