Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

    Beste forummers,

    Deze winter wil ik wat experimenteren met het opzetten van een (super) goedkope studio op mijn zolder (bouwlampen, zilverpapiertjes, zelfgemaakte softboxen, etc ...). Supergoedkoop, omdat ik nog nooit studiowerk heb gedaan en ik dus ook nog niet weet of ik het wel leuk vind.

    Ik ben nu dus enkel nog op zoek naar een (weeral) (super)goedkope lichtmeter die ik tijdens mijn experiment kan gebruiken. Wie kan me een tip geven over merk, type en prijs.

    Als achteraf blijkt dat studiowerk mijn ding wel is, dan investeer ik wel in degelijk materiaal. Als blijkt dat het me niet de voldoening geeft die ik zoek, dan heb ik niet teveel geld weggegooit.

    Met dank,
    TravelToy.
    www.christian-bailleul.be | Blog

  • #2
    Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

    Ik vrees er gewoon voor dat het geen voldoening zal geven omdat je in het begin te veel zal sukkelen met dat materiaal

    Werk liever eerst een paar keer in een studio met deftig materiaal die je kan huren. Zo loop je niet direct tegen beperkingen aan en kan je uw gedacht zetten op andere dingen.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Ik vrees er gewoon voor dat het geen voldoening zal geven omdat je in het begin te veel zal sukkelen met dat materiaal

      Werk liever eerst een paar keer in een studio met deftig materiaal die je kan huren. Zo loop je niet direct tegen beperkingen aan en kan je uw gedacht zetten op andere dingen.
      Ik zie nu reeds de beperkingen in van het voorhande zijnde materiaal en ben me terdege bewust van de invloed die dat zal hebben op de resultaten en de voldoening die ik erin kan vinden. Ik wil echter eerst en vooral eens nagaan of ik wel een studio-beest ben, hoe ik mij voel tussen 4 muren en of de onderwerpen me wel iets "zeggen".

      Verder zal het huren van een studio ook wel zijn prijs hebben en als die dan niet opweegt tegen de aanschaf van een lichtmeter, dan ben ik toch goedkoper af.

      Zoals gezegd : als het me ligt, dan wil ik best investeren in degelijk materiaal, maar eerst eens even aftasten met wat voorhande is.

      Mvg,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

        Als je het supergoedkoop wil houden, en je toch niet met flitsen gaat werken, waarom dan een (losse) lichtmeter? Mijn inziens kan je dan ook werken met de in de camera ingebouwde lichtmeter. (Eventueel gereflecteerd licht meten op een grijskaart.)

        mvg,
        Walt
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

          Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
          Als je het supergoedkoop wil houden, en je toch niet met flitsen gaat werken, waarom dan een (losse) lichtmeter? Mijn inziens kan je dan ook werken met de in de camera ingebouwde lichtmeter. (Eventueel gereflecteerd licht meten op een grijskaart.)

          mvg,
          Walt
          Inderdaad, een grijskaart is de goedkoopste oplossing... Accurater dan je toestel, en correct voor gereflcteerd licht...
          En je kan in één keer de kleuren door de bouwlampen goed krijgen...

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

            Zolang je werkt met continue verlichting kan je de lichtmeting van je camera gebruiken, een externe meter is nodig wanneer je gaat werken met studioflitsen. Gebruik een grijskaart (Whibal) om een correcte kleurweergaven te verkrijgen met lampen die niet geschikt zijn voor fotografie. Bouwlampen zijn héél erg rood en hebben een kleutemperatuur van om en bij de 2700 K°

            Ik ben ook akkoord met vorige postings, al de kosten die je nu doet aan de geimproviseerde setup zijn verloren. Een studio setup is weerom te verkopen nen hoop brol bij elkaar gehouden door wat elastiek en nen hoop plakband kan je afvoeren naar het container park.


            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Goedkope lichtmeter voor geïmproviseerde studio

              knutselstudios zijn rendabel als je het materiaal al hebt. of je het materiaal gemakkelijk kan gebruiken.

              paar bureaulampen of halogeenspotjes kun je makkelijk verzetten etc.
              3 bouwlampen aankopen van 500W.. tja wat doe je er nadien mee?

              je hebt al vrij goedkoop tweedehands materiaal.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment

              Working...
              X