Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor voor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor voor fotobewerking

    Hallo Allemaal,

    Mijn oude 17" monitor is aan vervanging toe. Kleuren zijn maar zozo, resolutie is beperkt tot 1024x768, etc...

    Daarom de vraag: welke monitor kopen? Eerste vraag die ik me stel is de keuze tussen een LCD en CRT. Tweede vraag: welke monitor (merk + type) raden jullie mij aan op basis van jullie ervaringen.

    PS: en neen, het is niet de bedoeling een LCD vs CRT discussie te starten...

    Beste groeten en alvast bedankt,
    Kristof

  • #2
    Re: Monitor voor fotobewerking

    Hallo,

    op Photokina even rondgekeken. Indien je bij Eizo de goedkoopste 19 inch LCD monitor koopt die geschikt is voor fotobewerking dan ben je een dikke 1000 EUR kwijt ! Op vele andere standen zag ik deze staan. Het type nr is CG19.
    Een 19 inch LCD komt ongeveer overeen met een 21 inch CRT wegens de kromming van de beeldbuis aan de uiteinden. Op sommige standen Nec CRT monitors gezien. De rest was quasi allemaal Apple ...

    groet
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

    Comment


    • #3
      Re: Monitor voor fotobewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
      Hallo,

      op Photokina even rondgekeken. Indien je bij Eizo de goedkoopste 19 inch LCD monitor koopt die geschikt is voor fotobewerking dan ben je een dikke 1000 EUR kwijt ! Op vele andere standen zag ik deze staan. Het type nr is CG19.
      Een 19 inch LCD komt ongeveer overeen met een 21 inch CRT wegens de kromming van de beeldbuis aan de uiteinden. Op sommige standen Nec CRT monitors gezien. De rest was quasi allemaal Apple ...

      groet
      Als je professioneel wilt wel, als je een Eizo S1721 (17" 1280*1024) of S1921 (19" 1280 * 1024) neemt ga je voor een beduidend lager bedrag al zeer goed materiaal hebben. Voor 20" is er een Eizo S2000 (resolutie 1600*1200).

      Een schermcalibrator is wel aangewezen zeker als je in de betere schermen gaat, anders haal je absoluut niet uit je scherm wat er in zit. Het beschikbare budget is waarschijnlijk ook een niet onbelangrijke factor...

      Oh ja, vanaf een zeker kwaliteit werk je best ook aan de omgeving waar de monitor staat (lichtkwaliteit en let je best ook op de kleur van de wanden en andere vlakken in het zichtveld,...).


      Verder eens zoeken op het forum, de vraag is al herhaalde malen aan bod geweest.


      Alain

      Comment


      • #4
        Re: Monitor voor fotobewerking

        Hou regelmatig deze site in het oog. Heb er begin dit jaar een Lassie toverscherm gekocht ( Lacie 321 - 21"), demo model, voor 700 €.

        Refurbished iPhone ✓ 2 jaar garantie ✓voor 23:59 besteld volgende dag in huis ✓gratis verzend of afhalen ✓ hoogste kwaliteit ✓ruim assortiment
        Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

        Gratis kijkplezier Coming soon

        Comment


        • #5
          Re: Monitor voor fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
          .
          Een 19 inch LCD komt ongeveer overeen met een 21 inch CRT wegens de kromming van de beeldbuis aan de uiteinden.
          Qua afmetingen kan dit wel ongeveer overeenkomen. Maar de resolutie is veel belangrijker dan de afmetingen. Een 19" LCD heeft meestal als resolutie 1280*1024, dezelfde resolutie als een 17" LCD; daarom vind ik een 19" LCD geen interessante koop. Die 21" CRT zal dan wrs als resolutie 1600*1200 of groter hebben..

          De Eizo ColorEdge monitoren zijn inderdaad ontzettend duur en daarom niet aan te raden voor niet-professioneel gebruik. Ik zou daarom uitkijken naar een degelijk LCD scherm en een eenvoudige schermcalibrator (ongeveer 150euro).

          Specifiek denk ik dan aan een Apple Cinema Display 20"; echt goedkoop zijn die niet, maar ik heb er nog geen klachten over gehoord. Als je toch iets goedkoper wilt dan kun je kijken bij Dell. Ikzelf heb de Dell 2005FPW (20" Breedbeeld 1680*1050) en ben daar prijs/kwaliteit heel tevreden van.

          Met éénzelfde budget koop ik toch liever een groot breedbeeld LCD scherm, dan een klein scherm met een iets betere kleurweergave.

          mvg,
          Michiel
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

          Comment


          • #6
            Re: Monitor voor fotobewerking

            is een goed/scherp/kleurrijk beeld van een monitor afhankelijk of je er een goeie PC achter hebt hangen.
            m.a.w heeft het zin een goeie dure te kopen als je een niet zo,n beste PC hebt.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Monitor voor fotobewerking

              Ik zou opteren voor min 20" model wegens de beperkte resolutie van 19" tegenover 17".

              Ikzelf sta met een 24" 244T van samsung (+- 1200 euro) en ben daar zeer tevreden over. De kleuren zijn bijna perfect. En ik kan het dan ook aanraden. Een goed scherm zal toch een investering vragen van een kleine 700 euro (indien je groter dan 17" wilt gaan) maar welk merk exact zal meer van uw eisen afhangen. Samsung, Lacie, Eizo, Viewsonic, Philips,...

              Op photokina heb ik de Eizo's zien staan en een paar maand geleden was ik op een persvoorstelling van Lacie hun nieuwe schermen. Deze schermen bieden idd een superieur beeld met prachte kleuren (als je er recht opkijkt, schuin verdwijnt er een beetje contrast). Zeker met de calibratie tools krijg je een goede afstelling. Nadeel is dat deze schermen heel duur zijn.

              Een goed scherm heeft niet echt een goede PC nodig, maar wel een goede grafische kaart. Het beeld wordt uiteraard opgemaakt door de grafische kaart dus moet je rekening houden met DVI/HDMI en in producten om te zetten een 7900 reeks van Nvidea of X1800/1900 reeks van ATI.
              Canon 20D / EF-S 18-55 / EF 70-300 / Speedlite 580EX
              Website
              BD0674BE

              Comment


              • #8
                Re: Monitor voor fotobewerking

                de laatste zin vind ik heeeeerlijk.
                maar tis duidelijk hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Monitor voor fotobewerking

                  Na de aanschaf van een 20" Apple iMac twee jaar geleden werd ik zò verliefd op de beeldkwaliteit dat ik ook een 20" Cinema Display aan mijn PC koppelde. Ik heb het me geen seconde beklaagd.

                  Het enige nadeel : de foto's die ik voordien op mijn 17" CRT had bewerkt zagen er plotsklaps belabberd uit

                  Tom.

                  Comment

                  Working...
                  X