Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breed gaan met prime VS zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breed gaan met prime VS zoom

    Ben al geruime tijd op zoek naar een deftige breedhoek. Nu ben ik op reis en wordt die nood nog hoger...
    Mijn zoektocht was zowat geindigd bij de sigma 12-24 en ik had ook al veel goeds gehoord over de Tokina variant...
    Ondertussen heb ik mijn eerste prime en deze bevalt me zeer, daarom de vraag naar gebruikerservaringen met primes breedhoek.
    Ik wil evenwel geen fish eye en ben van plan bij nog geruime tijd bij een apc sensor te blijven...

    Mvg JVG
    Last edited by janvangent; 28 september 2006, 09:00. Reden: spelling...
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

  • #2
    Re: breed gaan met prime VS zoom

    Ik bezit enkel de Sigma 15-30, maar wel héél tevreden over...

    Comment


    • #3
      Re: breed gaan met prime VS zoom

      Er komt dra een 10-17mm van Tokina aan. Lijkt me een zeer leuk lensje.
      Wat het ding gaat kosten weet ik nog niet.


      groeten,
      Patrick

      Comment


      • #4
        Re: breed gaan met prime VS zoom

        Je vraagt naar breedhoek primes voor digitaal met cropfactor, de natte droom van elke DSLR-bezitter. Voor je canon zijn er 3 14mm f2.8 lenzen, resp van Tamron, Sigma en Canon. De twee eerste komen rond de 950€, voor de Canon betaal je het dubbele...

        Comment


        • #5
          Re: breed gaan met prime VS zoom

          Oorspronkelijk geplaatst door patevi Bekijk bericht
          Er komt dra een 10-17mm van Tokina aan. Lijkt me een zeer leuk lensje.
          Wat het ding gaat kosten weet ik nog niet.


          groeten,
          Patrick
          Dat is een fish-eye en dat wil de topicstarter niet.

          Een relatief betaalbare prime die wel goed schijnt te zijn is de Tokina 17/3.5. Ik heb er verder geen ervaring mee. Ontzettend wijd is het ook niet op een dSLR.
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

          Comment


          • #6
            Re: breed gaan met prime VS zoom

            Er is ook een 10-20 van sigma (geen prime, weet ik). Maar kun je ook even bekijken.

            mvg,
            Michiel
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: breed gaan met prime VS zoom

              De wijdste mij bekende rectangular prime is Sigma/Tamron/Canon 14mm.
              De Sigma 10-20 is goed te corrigeren in ps.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: breed gaan met prime VS zoom

                Denk dat je best eerst eens het type van je camera aangeeft.
                Crop of niet... Ik heb net een 10-22 van canon gekocht om op een 30D te gebruiken. De 17-40 vond ik persoonlijk niet breed genoeg.

                Een mm breedhoek op een cropcamera is een wereld van verschil.
                14mm op een 1.6 crop valt tegen. Dat maakt al 22mm, dat is dus al heel ver van 14mm.
                Om je een idee te geven wat 2mm van verschil maakt bij een wide-angle.

                Moet je deze fotos maar eens bekijken.
                Als je echt breed wil gaan op een cropcamera, dat moet je volgens mij voor een 10mm gaan.

                Groeten
                JO
                Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                Comment


                • #9
                  Re: breed gaan met prime VS zoom

                  Zie nu pas dat je effectief een cropcamera hebt...
                  Maar verandert niet veel aan men betoog.

                  Groeten
                  JO
                  Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                  Comment

                  Working...
                  X