Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

info ivm macro lens en extreme vergrotingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • info ivm macro lens en extreme vergrotingen

    Graag zou ik jullie ervaring/mening willen vragen omtrend de aanschaf van een macro lens..

    Met welke lens (nikon mount) krijg ik de mooiste details neergezet...
    Ik denk hier aan detailsopnames zoals bv ogen van insecten .

    Een lens die een vergrotingsfactor heeft?

    Wat heb ik hier zoal voor nodig?
    Last edited by heraut18; 27 september 2006, 12:19. Reden: tite
    een vééél te zware rugzak ;)

  • #2
    Re: info ivm macro lens

    Hier is al heel veel over geschreven op dit forum.
    Gebruik de zoekfunctie en je hebt leesvoer voor enkele dagen.

    Mocht je een macro lens willen kopen dan adviseer ik een Sigma 150mm of 180mm. Dit zijn beide haarscherpe toplenzen met een zeer schappelijk prijskaartje. Beide vergroten 1:1 Voor nog extremere vergrotingen kun je deze nog gebruiken met een 1.4 of 2.0 converter.
    Van alles...

    Comment


    • #3
      Re: info ivm macro lens

      Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
      Hier is al heel veel over geschreven op dit forum.
      Gebruik de zoekfunctie en je hebt leesvoer voor enkele dagen.

      Mocht je een macro lens willen kopen dan adviseer ik een Sigma 150mm of 180mm. Dit zijn beide haarscherpe toplenzen met een zeer schappelijk prijskaartje. Beide vergroten 1:1 Voor nog extremere vergrotingen kun je deze nog gebruiken met een 1.4 of 2.0 converter.
      Deze zoekfunctie heb ik idd ondertussen al gebruikt... maar het gaat me niet zozeer over het feit een 150 of 180 in huis te halen... maar ik heb ergens ooit gelezen dat de D200 niet met die teleconverters overweg kan?
      mij gaat het dus puur om extreme vergrotingen... misschien mijn titel idd een beetje aan passen...
      een vééél te zware rugzak ;)

      Comment


      • #4
        Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

        Een teleconverter gebruik je niet voor macro.

        Hoe groter de beeldhoek van een objectief, des te sterker de vergrotingsfactor.

        Extreme vergrotingen bereik je met een microscoop, en niet met macro apparatuur.

        En anders, zoek eens op m´n site naar macro.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: info ivm macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door heraut18 Bekijk bericht
          mij gaat het dus puur om extreme vergrotingen... misschien mijn titel idd een beetje aan passen...
          Dan kan je misschien de aanschaf van een Canon toestel + MP-E 65 lens overwegen. Gegarandeerd extreme vergrotingen.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            Een teleconverter gebruik je niet voor macro.
            Dit begrijp ik niet. Met een converter wordt de uitvergroting toch versterkt ?
            Met een 1.4 converter blijft zelfs de autofocus behouden en dat het met de scherpte ook nog wel in orde is hebben vele foto's (van o.a Hellcat) al wel bewezen. Dat het met andere apparatuur nog beter kan dat snap ik maar dan praat je ook over hele andere prijzen. Of heb ik het mis
            Van alles...

            Comment


            • #7
              Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

              maar ik heb ergens ooit gelezen dat de D200 niet met die teleconverters overweg kan?

              In 't midden gelaten of je nu een teleconverter nodig hebt om macro's te maken, wat is dat nu voor onzin dat een D200 niet overweg kan met teleconverters ?
              Als ze een Canon mount hebben niet, nee
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

                De optie van tussenringen ipv converters lijkt mij beter, minder lichtverlies en een optisch element minder.
                Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser

                Comment


                • #9
                  Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

                  Deze draad heb ik hier een paar maanden geleden gepost, (D200 + TC14 + Nikkor 105mm AFS)
                  Ik heb mij vandaag een AF-S micro Nikkor 105mm aangeschaft, en kom nu tot de aangename verassing, dat bij gebruik van een TC-14EII, niet alleen het brandpunt verlengt, maar ook de vergrotingsmaatstaf:G Zonder de TC is de grootste vergroting 21 mm (gezien door de zoeker), en met de TC is dit 15mm. Deze combinatie maakt dus op

                  Comment


                  • #10
                    Re: info ivm macro lens en extreme vergrotingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Deze draad heb ik hier een paar maanden geleden gepost, (D200 + TC14 + Nikkor 105mm AFS)
                    http://forum.belgiumdigital.com/show...ight=demeyereg
                    Hartelijk dank voor deze link... hier kan ik een heel stukje verder mee...
                    een vééél te zware rugzak ;)

                    Comment

                    Working...
                    X