Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm "kalibreren" (licht en contrast)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherm "kalibreren" (licht en contrast)

    Een probleempje met mijn laptop is dat ik de indruk heb dat mijn scherm meer licht en contrast geeft dan de schermen van andere mensen (aan wie ik mijn foto's per mail doorstuur). Ik weet wel dat er toestellen bestaan om schermen af te stellen, maar als hobbyist vind ik dat er ook weer een beetje over, ik ga niet aan DTP doen of zo.
    Bestaan er foto's of programma's om goedkoop of gratis je scherm af te stellen?
    Bijvoorbeeld in dit topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=129170 --- bij mij op de laptop kan men bvb op foto 1 zien dat er links een schip aangemeerd ligt en kan je onderscheiden dat die kraan iets verder op de kade een gele kleur heeft; op het scherm van een kameraad (en blijkbaar ook bij de bd'ers) is van dat detail al praktisch niks meer te zien.
    Voorstellen? Ik kan natuurlijk "d'office" al mijn foto's wat lichter instellen, maar ik zie toch graag waar ik mee bezig ben, in plaats van wat te moeten gokken.
    Ik heb voorheen geen problemen ondervonden bij het laten afdrukken van foto's (bij foto.com), maar ik heb ondertussen bijgeleerd dat ze in die afdrukcentra ook wat bewerking doen, dus als ik mijn foto's wat onderbelicht doorstuur (=goed op mijn scherm), zullen zij allicht de helderheid wat optrekken?

  • #2
    Re: scherm "kalibreren" (licht en contrast)

    Het minimum aan 'calibratie' is die grijsbalk juist onder de menu hier op BelgiumDigital. Als je alle blokjes apart ziet is dat al niet slecht, dan staat je helderheid en contrast al goed. De verdere calibratie is dan nog voor de juiste weergave van de kleuren.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

    Comment

    Working...
    X