Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender

    Zo een extender met een factor 2x willen aanschaffen maar heb geen voldoende kennis om de keuze te maken wat betreft de problemen van samenwerking die er kunnen zijn met mijn bestaande uitrusting en ook wat betreft de keuze van het merk.
    Uitrusting bestaat uit:
    Canon 350D
    lens Sigma 18-200 m/m F3.5- 6.3 DC
    lens Sigma 10-20 m/m F4 - 5.6 EX DC
    Lens Sigma 105 m/m macro F2.8 EX DG
    Hartelijk dank aan degene die mij willen helpen
    Jokke5

  • #2
    Re: extender

    Vergeet het, behalve misschien voor die macro lens, en dan nog.

    Comment


    • #3
      Re: extender

      imho zal bij geen enkele van de opgenoemde lenzen een converter werken, die dingen zijn gemaakt om op telelenzen te zetten en die zie ik niet in je lijstje staan . . . de 18-200 staat er wel tussen maar als je daar een passende converter op vindt zit je met lichtsterkte f/12 Vergeet dat dus maar.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: extender

        wat wil de verkorting "IMHO" zeggen
        ben daar spijtig niet van op de hoogte

        Comment


        • #5
          Re: extender

          Oorspronkelijk geplaatst door jokke5 Bekijk bericht
          wat wil de verkorting "IMHO" zeggen
          ben daar spijtig niet van op de hoogte
          In My Humble Opinion
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: extender

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Vergeet het, behalve misschien voor die macro lens, en dan nog.
            Valt goed mee hoor, gebruik af en toe een Soligor 1,7x op mijn Sigma 105. Werkt goed, scherpte is nog altijd voldoende, maar je hebt natuurlijk wel meer licht nodig.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: extender

              Gebruik af en toe een Tamron 2.0. De scherpte blijft ook behoorlijk.
              Mijn Sigma EX converters krijg ik er niet op, fysiek niet mogelijk wegens de uitstulping in de converters.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: extender

                Zo'n x2 extender noem ik eerder een "blijft-in-de-kast-liggen-ding"
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: extender

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zo'n x2 extender noem ik eerder een "blijft-in-de-kast-liggen-ding"
                  Zover zou ik niet gaan, echt veel gebruiken doe ik ze niet, maar om de 105mm naar 210mm macro te brengen zet ik de 2.0 er toch wel regelmatig eens op, geeft je een behoorlijke werkafstand voor vliegende beestjes. Ook voor gebruik met de Sigma 70-200 2.8 is het geen enkel probleem. Het geeft je mogelijkheid om zonder veel gesjouw met lenzen je brandpuntsafstand toch te verlengen indien nodig en de scherpte blijft ook bij die lens heel behoorlijk. Gebruik ik vooral nogal eens in de winter en dan met name met de 1.4 EX converter, dan blijft de lens retescherp.
                  Je moet natuurlijk niet vertrekken van een F6.3 lens en daar midden op een druilerige dag nog een 2.0 converter gaan opzetten, dat komt idd niet goed.
                  Laat ons zeggen dat het zeker mijn eerste keus niet is, maar als ik op uitstap ben en ik heb de 50-500 niet mee, heb ik toch altijd converters mee voor het geval dat.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: extender

                    Ik ben ook aan het uitkijken voor een extender 2X van Canon.

                    Weet iemand toevallig of die past op de Canon 50mm Macro ?

                    Thx.
                    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                    Comment


                    • #11
                      Re: extender

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
                      Ik ben ook aan het uitkijken voor een extender 2X van Canon.

                      Weet iemand toevallig of die past op de Canon 50mm Macro ?

                      Thx.
                      nee

                      past maar vanaf 135mm (en 70-200 zooms)

                      Comment


                      • #12
                        Re: extender

                        Wat is eigelijk de rede van mijn probleem ,daar het geen lenzen zijn van minsten F/2.8 ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: extender

                          Oorspronkelijk geplaatst door jokke5 Bekijk bericht
                          Wat is eigelijk de rede van mijn probleem ,daar het geen lenzen zijn van minsten F/2.8 ?
                          De macro gaat wel.

                          De hoofdredenen waarom het afgeraden wordt is dat bij gebruik van een 2x extender je zoveel licht verliest dat je AF niet meer wil werken op de meeste camera's. Die stoppen bij f 5.6 en dat is voor veel mensen al een showstopper.

                          De 2e reden is dat alle fouten in je lens met een factor 2 vergroot worden. Zeker met niet absolute toplenzen zullend e resultaten zo dramatisch acheruit hollen dat inzoomen betere resultaten geeft dan het gebruik van een extender. De 18-200 is op zich al een lens die het uiterste van de mogelijkhedne opzoekt. Als je dan ook nog eens een extender hierop plaatst overschrijdt je de mogelijkheden van dez elens (tenzij je niet om enige kwaliteit geeft)

                          Het laatste is ook de reden dat meestal aanbevolen wordt om de extenders op rpimes te gebruiken. Een zoomlens is altijd een compromis en dat wordt erger door een extender. Een prime heeft hier minder last van. Vandaar ook dat je macro best overweg kan met een extender.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: extender

                            AJH heeft het heel goed verwoord.

                            Als je de optische prestaties van een pipo zoom zoale een 18-200 gaat testen blijft het lange eind altijd hetzwakste te zijn.
                            Zet je daar een converter op dan wordt het resultaat belabberd. Goed kans dat een 2x converter met de 2.8 105mm een scherpere (5.6) 210mm oplevert dan de zoomlens. Maar per saldo levert die converter je op geen enkel punt echte winst op. Echt zonde van je geld dus.

                            Een andere reden waarom een converter op een 5.6 lens weinig zin heeft is het verlies van autofocus vanwege de 1:11 die je dan krijgt.

                            Voor een kwart van de prijs koop je een MF 200 of 300mm objectief dat optisch veruit superieur is en na enig oefenen heel bruikbaar is.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment

                            Working...
                            X