Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips ivm huwelijkreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips ivm huwelijkreportage

    Ik moet eind oktober een huwelijk gaan fotograferen en aangezien ik nog niet lang bezig ben zou ik jullie om tips willen vragen. Ik heb een D50 met een 18-200 VR. Tot nu toe heb ik alleen nog maar shoots in open lucht gedaan en ik zal dus ook nog een flits moeten aanschaffen maar hier ken ik ook nog niet veel van en mijn budget is redelijk klein...

    Alle info en tips zijn welkom!

    Bedankt

  • #2
    Re: Tips ivm huwelijkreportage

    Oprechte tip voor als je de enige officiële fotografe bent: niet doen.

    Comment


    • #3
      Re: Tips ivm huwelijkreportage

      2e tip : volg de raad van Leonidas op

      3e tip: zoek eens op dit forum op "Huwelijk" en/of "Trouw". Een massa info!

      Comment


      • #4
        Re: Tips ivm huwelijkreportage

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Oprechte tip voor als je de enige officiële fotografe bent: niet doen.

        Dit is de beste raad dat men je kan geven, niet doen, de kans om vrienden te verliezen is hier aanwezig.

        Als je het toch doet, bedenk dan dat een 18-200 objectief een lens is voor goed weer, en niet voor huwelijksreportages, van zodra je gaat zoomen zit je al héél vlug op F5.6 en eindig je op F 6.3, bij binneopnames zal je dus moeten flitsen, je interne flits is daar niet krachtig genoeg voor, een externe is dus aan te raden. Kan je ergens een lens gaan lenen ? liefst een lens die F2.8 heeft of beter.

        Wat is echt nodig voor een redelijke kans op een geslaagde reportage.

        - Liefst wat ervaring zodat je zelf niet te veel last hebt van de stress
        - Liefst snelle , lichtsterke lenzen
        - Liefst twee body's, mocht er is iets fout gaan dat je kan wisselen
        - Liefst voldoende batterijen, opladen is hier niet bij ...
        - Voldoende geheugenkaarten, als je in NEF werkt (wat zeker aan te raden is) minmaal 2 X 2 Giga of meer.
        - Een krachtige externe flitser

        Erg handig is een chauffeur, zodat je zelf niet moet rijden , uitkijken parkeren en fotograferen, je bent normaal overal eerst aanwezig en het laatste weg wat soms niet eenvoudig is.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Tips ivm huwelijkreportage

          Ik kan het niet beter zeggen dan Jeff

          Sven

          Comment


          • #6
            Re: Tips ivm huwelijkreportage

            Inderdaad ik kan het ook niet beter zeggen dan Jef
            Nikon materiaal

            Comment


            • #7
              Re: Tips ivm huwelijkreportage

              Inderdaad,
              ik zou ook die verantwoordelijkheid niet nemen als amateurfotograaf.
              Ik ben wel 2 weken geleden meegelopen met een betaalde professioneel.
              En infeite zijn de geposeerde foto's gestolen van de fotograaf.

              Comment


              • #8
                Re: Tips ivm huwelijkreportage

                je kan zo'n materiaal ook huren natuurlijk, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Foto Konijnenberg.....

                je hebt allezinds F2.8 lenzen nodig en een deftige flits....

                en ik denk dat je best kan optreden als 2e fotograag als je geen fotografie kennis hebt....
                Bij een trouw volgen verschillende belangrijke momenten zeer snel mekaar op, dus moet je op voorhand weten wat je op foto wilt en hoe je dat dan wilt....
                Er is geen mogelijkheid om dingen effe opnieuw te doen he


                Ik zou ooit zelf ook zo'n dingen willen gaan doen, maar momenteel ben ik daar nog niet deftig toe in staat ;-)
                Last edited by TomLambrechts; 21 september 2006, 10:04.
                Nikonian

                Comment


                • #9
                  Re: Tips ivm huwelijkreportage

                  Volg Leonidas en Jeff hun raad maar en bespaar jezelf een hoop stress en frustatie.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips ivm huwelijkreportage

                    Hi,
                    ik heb Vanessa niet zien schrijven dat zij alleen foto's neemt, indien dit wel zo is moet ze zelf maar het risico inschatten hee.

                    Ikzelf heb ook een trouwshoot gedaan van mijn nonkel, heb op voorhand duidelijk afgesproken dat ik geen prof ben en niks kan garanderen.

                    I heb mezelf 2 maand kunnen voorbereiden. Vooral de lenzen leren kennen qua lichtgebruik en dof. Wat ik absoluut wou vermijden bij groepsfoto's is dat de achterste personen onscherp op de foto zouden staan. Ik heb een D70 met kitlens 17-80, ehb heb daarbij nog een flitser SB600 en een 50mm1.8 bij aangekocht.

                    De stress is enorm, je wilt uiteraard niet falen (het weer zat ook niet mee). Maar het resultaat ben ik trots op.

                    Ga absoluut op voorhand, liefst met het koppel, naar de locatie waar je de shoot zal doen, een park ofzo. Loop rond en kijk vooral. Voorzie ook een plaats indien het regent. Spreek een heel gedetailleerde planing af van thuis tot op het avondfeest, het koppel lopen er als een kippen bij die dag zelf, jij bent best de kalmheid zelve.

                    Veel succes!
                    Greetz
                    BtV
                    A good snapshot stops a moment from running away...
                    [D70 + some stuff...]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips ivm huwelijkreportage

                      Heb in totaal een stuk of 6 trouw fotoreportages gedaan (met success).
                      Dit zijn volgens mij de vereisten:

                      - Je moet al enkele jaren verwoed met fotografie bezig geweest zijn (ik deed het al meer dan 10j voordat ik eraan begon)
                      - De fotografische regels moet je uiteraard kennen en toepassen (geen afgekapte voeten, gulden snede, kortom de bekende compositieregels)
                      - Je moet je materieel (camera, lenzen, flits) op-en-top kennen (incl. blindelingse bediening)
                      - Zorg voor een reserve camera (eventueel van een kennis)
                      - Voldoende batterijen voorzien
                      - Voldoende "filmpjes" (nu flash kaartjes) voorzien
                      - Werk zeker in RAW
                      - De flitser kan niet krachtig genoeg zijn (heb steeds met een staafflitser gewerkt) en wordt best met een diffusor of (mini-)softbox uitgerust
                      - Maak een planning op met het koppel (waar en wanneer wat gebeurt)
                      - Voldoende groothoek (minstens 28mm equivalent) voorzien
                      - Kwaliteitsvolle lenzen gebruiken (geen "megazooms", ik werkte in de tijd met 28 en 50mm primes + telezoom)
                      - En... zien dat al je lenzen zuiver zijn, je sensor voordien kuisen

                      Als je "faalangst" hebt zou ik er zeker niet aan beginnen...
                      Last edited by GeertB; 21 september 2006, 12:07.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips ivm huwelijkreportage

                        Good luck.

                        You're going to need a lot of it..

                        We do many weddings, I've seen more people take the cheap option and regret it too.

                        There are warnings enough on this forum. Equipment is less essential than experience in photographing a wedding.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips ivm huwelijkreportage

                          Bedankt voor alle nuttige tips. Ik ga jullie echter teleurstellen want ik ga het toch doen... Klant weet dat ik geen pro ben en dat het mijn eerste huwelijk is en gaat hiermee akkoord. Vanavond heb ik met hen afgesproken om alles te plannen.

                          Ik heb momenteel een sdkaartje van 4gb en ik ga me er nog een van 2gb aanschaffen. Als flits denk ik aan de SB600.

                          En verder ga ik op voorhand nog veeeel oefenen...

                          Nogmaals bedankt voor jullie eerlijke reacties, als je er nog hebt laat maar komen, hoe meer ik weet hoe beter

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips ivm huwelijkreportage

                            Veel geluk ermee en hopelijk gaat de zon schijnen !
                            Ik heb de SB600 ook.... ge gaat die geweldig vinden.
                            Nikonian

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips ivm huwelijkreportage

                              Kom.. kom.... deze dame vraagt niet naar een of ander waardeoordeel of ze deze shoot al dan niet moet doen. Niet iedereen heeft veel geld over voor de -weliswaar meestal veel- prachtigere foto's van een professioneel fotograaf, die wellicht ook origineler zullen zijn. Ook ik heb al van twee vrienden/familieleden (gratis, maar toch als enige fotograaf) trouwfoto's gemaakt en ik probeer deze zelfs niet met een professionele reportage te vergelijken. Zolang zij tevreden zijn (hetgeen gelukkig het geval was) is dit toch het belangrijkste. Degene die in het huwelijk treden weten waarmee ze te maken hebben en moeten dan ook maar de gevolgen daarvan dragen. Zelf zou ik wellicht ook voor een professioneel kiezen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen.

                              Los van deze kwestie: vanessa, neem misschien ook eens wat foto's van details, zoals de ringen als deze nog in het doosje zitten, twee verstrengelde handen, de pen waarmee getekend wordt, .... Dat vonden mijn vrienden alvast wel leuke foto's. Als je eens wat amateurideeën wilt, die dus voor iedereen haalbaar zijn, stuur me dan maar een PM, dan geef ik je de link.
                              http://katrijn.fotopic.net
                              Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

                              Comment

                              Working...
                              X