Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

computer voor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • computer voor fotobewerking

    Hopelijk staat dit bericht in de juiste topic, mocht dit niet zo zijn, kan de moderator het dan in de juiste plaatsen ?

    Momenteel werk ik met een Medion computer, inmiddels 4 jaar oud, gekocht in Aldi. Wanneer ik 20-30 foto's tegelijkertijd open in Adobe Photoshop, moet ik een eeuwigheid wachten, terwijl mijn tenen in alle richtingen krullen. De aankoop van een nieuwe computer dringt zich op.

    De snelheid voor fotografische beeelden in te laden en te bewerkingen, van wat hangt dat af ?

    - aantal megabyte RAM ?
    - snelheid processor ?
    - BUS snelheid ?

    Van nog iets anders ?
    Wat is het belangrijkste waar ik naar moet kijken ?

    Ik zou deze computer enkel gebruiken voor "bewerken" van foto's, voor allerhande office en andere toepassingen volstaat mijn huidige computer nog emeer dan voldoende...

    Groeten,
    Diederik D'hert
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: computer voor fotobewerking

    hoi,


    uiteraard zal je werkgeheugen doorslaggevend zijn.

    Natuurlijk als je van alles (kloksnelheid, processor en ram) het beste hebt zal je ook een goede werking hebben.


    Ik twijfel er niet aan dat je pc van Aldi een goede is. Ik denk eerder dat je te veel van je pc vraagt mbt je ram door die 20 foto's te openen en dan nog in ps.

    Ik snap eigenlijk niet waarom je 20 foto's wil openen in ps?

    Kan je dit eens uitleggen waarom je dit doet?


    groetjes
    www.degitail-imaging.be

    Comment


    • #3
      Re: computer voor fotobewerking

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: computer voor fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
        Hopelijk staat dit bericht in de juiste topic, mocht dit niet zo zijn, kan de moderator het dan in de juiste plaatsen ?

        Momenteel werk ik met een Medion computer, inmiddels 4 jaar oud, gekocht in Aldi. Wanneer ik 20-30 foto's tegelijkertijd open in Adobe Photoshop, moet ik een eeuwigheid wachten, terwijl mijn tenen in alle richtingen krullen. De aankoop van een nieuwe computer dringt zich op.

        De snelheid voor fotografische beeelden in te laden en te bewerkingen, van wat hangt dat af ?

        - aantal megabyte RAM ?
        - snelheid processor ?
        - BUS snelheid ?

        Van nog iets anders ?
        Wat is het belangrijkste waar ik naar moet kijken ?

        Ik zou deze computer enkel gebruiken voor "bewerken" van foto's, voor allerhande office en andere toepassingen volstaat mijn huidige computer nog emeer dan voldoende...

        Groeten,
        Diederik D'hert
        Bedoel je ze tegelijkertijd openen, of ze tegelijkertijd open hebben staan? Dat laatste doe ik ook, een stuk of twintig openen een voor een, en mijn laptop is nog een jaar ouder... Waarom niet een voor een openen? Zal dan beter gaan, en uiteindelijk gaat dat even goed (alt+tab werkt ook snel he)...




        Oorspronkelijk geplaatst door Joel Bekijk bericht
        hoi,

        Ik snap eigenlijk niet waarom je 20 foto's wil openen in ps?

        Kan je dit eens uitleggen waarom je dit doet?


        groetjes
        Doe ik ook. JPEG-man zijnde, zwier ik de foto's waarin ik iets zie allemaal door PS. Ofwel via een multiselect (met control) allemaal tegelijk (maar dat heeft nooit gewerkt), ofwel een voor een...

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: computer voor fotobewerking

          Waarom ik 20-30 foto's tegelijkertijd open. Simpelweg omdat ik na een dagje fotograferen vaak 200 foto's neem. Met een 'gewoon programma' ACDSEE kijk ik vlug even en haal ik de onscherpe eruit. Maar laatste heb ik een fotoreportage genomen, en had toch 150 foto's waar iets mee te doen viel. Als ik die een voor een moet openen ... ik veronderstel dat het toch iets sneller gaat als je 20 foto's selecteer en dan tegelijkertijd open. Maar dat openen neemt hemelsveel tijd in beslag ... Dat moet toch met een goede computer in een minuut gefikst zijn, of vraag ik het onmogelijke ? 25 x 3 mb is een goede 75Mb, is dat nu zoveel gevraagd voor eenc omputer ?

          Diederik
          Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

          Only when the last tree has been cut down,
          Only when the last river has been poisened,
          Only when the last fish has been caught,
          Then only will you see that money cannot be eaten.

          Comment


          • #6
            Re: computer voor fotobewerking

            Als je een JPG opent in PS neemt deze geen 3 maar misschien wel 18 Mb in van je geheugen, PS kan geen gecomprimeerde fotos bewerken.
            Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

            Comment


            • #7
              Re: computer voor fotobewerking

              Ik snap er toch nog altijd het nut niet van hoor. Ook al open je er 20 tegelijk in photoshop, dan moet je ze nog altijd 1 voor 1 bewerken en opslaan.
              Als je op alle fotos dezelfde bewerking wil uitvoeren is het toch makkelijker om via de "batch"functie in combinatie met "actions" te werken.

              Greetz,

              Vision

              Comment


              • #8
                Re: computer voor fotobewerking

                Nut: je scrollt één keer door de foto's, en neemt in één keer alles eruit wat je wil bewerken. Dan staat alles in PS, en neem je in PS alles in één keer door... Dat is het nut...

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #9
                  Re: computer voor fotobewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                  Nut: je scrollt één keer door de foto's, en neemt in één keer alles eruit wat je wil bewerken. Dan staat alles in PS, en neem je in PS alles in één keer door... Dat is het nut...
                  Je kunt ook de Flag-functie gebruiken. Met Ctrl-' (uit mijn hoofd) markeer je de bestanden die je wilt gaan bewerken en bovenin de File Browser geef je aan dat je alleen ge'flag'te bestanden wilt zien. Dan open je er een, bewerkt ze en opent de volgende. Enz. Werkt wel wat sneller dan 20 bestanden tegelijk open hebben.

                  Comment

                  Working...
                  X