Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's trekken op begrafenis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's trekken op begrafenis

    Beste,

    Een goede vriend heeft me gevraagd of ik de begrafenis van z'n te vroeg geboren dochtertje op digitale plaat wil vastleggen.
    Het betreft hier geen officiele begrafenis of mis (wgs vroeggeboorte), maar wel een soort van voorlezing en teraardebestelling.
    Wat kan/mag vastgelegd worden en hoe hou ik de opnames zo discreet mogelijk en het resultaat zo sereen mogelijk?
    Ik veronderstel dat het 'not done' is om de rouwhaag of rouwende mensen te fotograferen, maar het kistje lijkt me dan wel weer kunnen...
    Iemand hints of ervaring voor deze (zware) opdracht?

    Thanks,

    Philip

    ps: waarschijnlijk in het verkeerde forum geplaatst; geen idee waar het thuis hoort...

  • #2
    Re: Foto's trekken op begrafenis

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou wel voorzichtig zijn met de flits. Het lijkt me het beste dat je eigenlijk helemaal niet opvalt, gewoon op de achtergrond blijven dus...

    Voor de rest, praat eens met die vriend, vraag hoe hij erover denkt, wat voor wensen hij heeft wat de foto's betreft.

    Meer informatie kan ik je helaas niet geven. In ieder geval, veel sterkte aan iedereen die het kan gebruiken!
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

    Comment


    • #3
      Re: Foto's trekken op begrafenis

      Dit topic even verplaatst naar Algemeen, lijkt me hier beter thuis te horen
      Groeten,
      Ludo

      Comment


      • #4
        Re: Foto's trekken op begrafenis

        Het is idd een moeilijk moment om er foto's te nemen. Op de laatste begrafenis die ik meemaakte, van een veel te jonge verkeersslachtoffer was er ook een familie-fotograaf.
        Ik denk dat je enerzijds wel algemene foto's kan nemen waar iedereen opstaat, familie, vrienden enz.. Mensen in groep die er volledig opstaan lijkt me niet zo confronterend. En misschien details nemen van die kleine dingen, zakdoek in handen, mensen die elkaar handen geven, bloemen,...
        Eventueel een portret zolang je wat afstand kan bewaren door een zoomlens te gebruiken?
        Stijn Swinnen
        Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
        I am not a gear whore showing off my glass collection

        Comment


        • #5
          Re: Foto's trekken op begrafenis

          Onlangs moest ik een optreden fotograferen van een kameraad, in een zeer klein theater. Ik vond dat de spiegelklap van mijn D70 zodanig veel lawaai maakte dat ik op den duur overschakelde op mijn sony compact... veel discreter. 't Is misschien ook in jouw geval een tip.
          Misschien kan je voordat de mensen binnenkomen al een paar foto's nemen, bvb van de kist? Een beetje te zien hoe zo 'n dienst georganiseerd wordt...
          't Is natuurlijk altijd een delicate zaak... misschien moet je ook op voorhand eens bespreken waarvan er foto's genomen moeten worden, zodat je niet continu foto's moet maken...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's trekken op begrafenis

            philipz,
            Ik heb geen ervaring mee met foto's nemen op een begrafenis. Ik heb wel ervaring mee met foto's genomen van gestorvenen in die zin dat zij mij door familie getoond worden. Beroepshalve kom ik veel met klanten in contact en wordt op den duur een soort vertrouwensrelatie opgebouwd (wat de reden van foto's tonen dan ook verklaard). Ik heb o.a. al foto's getoond gekregen van een baby gestorven aan wiegendood. Eén ding heb ik ervan alvast onthouden en dat is dat het voor de ouders een ENORM houvast is aan hun kindje. Op dat moment is het ook voor mij effen slikken.
            Of het klappen van de spiegel meer stoort dan het sluiterlawaai van een andere camera heb ik mijn twijfel, maar het kan !
            Neem dat item ook even door of zij (de ouders) dat klap-lawaai niet irretant vinden
            Zoals BD lid vanslycken verwoord - neem alles even op voorhand door welke foto's en hoeveel zij er graag zouden hebben.
            Mocht u hieromtrent nog specifieke vragen hebben, ben ik bereid u via een persoonlijk bericht verder te informeren.
            Veel sterkte nog aan de ouders.

            Sorry als mijn item niet volledig aansluit op uw vraag maar hoop hiermee toch u iets te helpen.

            Genegen Canon011
            Nikon D70S met kitlens 18-70.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's trekken op begrafenis

              het is hier al eens ter sprake gekomen, probeer de 'search' eens

              je zal dan de foto's van de begrafenis van wijlen BD-lid Jacques tegenkomen:

              Comment


              • #8
                Re: Foto's trekken op begrafenis

                in de jaren 70/80/ was het heel normaal om reportages te maken van begrafenissen, en ze zo snel te verwerken in de doka, dat we nog aan de koffietafel de album konden aanbieden, en bijbestellingen noteren.. zo heb ik er vele tientallen gemaakt... en geloof mij, de mensen die ik later terug daarover heb gesproken, waren zeer blij ermee...
                goede raad, Enkel uw gezond verstand gebruiken, tele etc.. en niet echt storen, maar u onzichtbaar maken en uw werk goed doen gaat ook niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's trekken op begrafenis

                  Het is inderdaad zeer gevoelig.

                  Wat ik persoonlijk belangrijk vindt is dat de fotograaf ook wat let op zijn kledij.
                  Zeker bij een rouwplechtigheid vind ik dat een fotograaf niet in jeans en met een slordig hemd kan werken. (Ik vind dit ook in een huwelijksmis regelmatig storend.)

                  Verder denk ik dat je inderdaad goede afspraken moet maken met de familie die je deze opdracht toevertrouwt.

                  Comment

                  Working...
                  X