Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus enkel op groothoekstand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus enkel op groothoekstand?

    Ik weet niet als het kan, maar heb de indruk dat mijn 17-55 backfocus geeft op 17mm en niet op 55mm. Kan dit?
    Het is mij opgevallen bij sommige foto's dat opeens de achtergrond scherper is dan het onderwerp.
    Op 55mm is 'm wel haarscherp.
    Zal hieronder even een voorbeeld posten op 17mm.
    De achtergrond lijkt hier scherper dan de persoon. Dit is niet de enige foto waar ik dit zie, heb het al bij meerdere foto's gezien op 17mm (die niet op oneinig gemaakt zijn.)

    FOTO

    Ik heb ook niet op de bomen scherpgesteld (die wel scherp zijn) dan was de scherptediepte veel kleiner geweest, dan was de persoon op deze foto dus veel waziger.

    Iemand die het kan verklaren?

  • #2
    Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

    Dit is misschien een oude draad die ik tevoorschijn sleur maar de enige die ik over hetzelfde probleem kan vinden.

    Vorige week heb ik een spliksplinternieuwe 17-50 f/2.8 teruggestuurd naar Top-foto omdat deze lens (veel) last had van backfocus op mijn Sony100 bij 17mm. Op 50 mm was de afwijking echter zeer miniem. Te verwaarlozen miniem eigenlijk. De lens was door mij grondig getest, op statief, met voldoende licht, op f/2.8 en met spotfocus op verschillende afstanden van het test-onderwerp.

    Omdat Top-foto niet direct een nieuwe 17-50 of andere groothoek kon leveren heb ik mij in afwachting een kit-lensje gekocht. En wat blijkt? Ook deze lens heeft het probleem van back-focus op groothoekstand.

    Ofwel is hier sprake van ontzettend veel toeval ofwel zit het probleem in de camera. Het laatste lijkt me het meest aannemelijke. Indien het probleem echter in de camera zit hoe komt het dan dat ik met mijn oude KM 28-75 f/2.8 bijna geen back-focus heb? Met deze lens op f/2.8 zit het focuspunt niet exact in het midden maar eerder vooraan. Wat volgens hetgeen ik al gelezen heb normaal is. Deze lens focussed dus min of meer exact. Idem voor mijn Tamron 90 f/2.8 macro en mijn andere lenzen.

    Is er iemand die weet hoe het mogelijk is, of hoe het komt, dat een camera (lens?) goed focust op grotere brandspuntafstanden (28 mm en meer) en toch heel veel backfocus geeft op breedhoek?

    Ik word hier echt gek van dit probleem

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

      Sorry, ik had niet gemerkt dat de starter van deze thread dit gedaan heeft in de verkeerde categorie.

      Zou een moderator deze topic eventueel kunnen verplaatsen?

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

        Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
        Sorry, ik had niet gemerkt dat de starter van deze thread dit gedaan heeft in de verkeerde categorie.

        Zou een moderator deze topic eventueel kunnen verplaatsen?
        Is "algemeen'" dan zo fout hiervoor?
        Probleem is al lang opgelost, lens had wat last van backfocus

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

          Probleem is al lang opgelost, lens had wat last van backfocus
          Hoi Maarten,
          Bij jou zat het probleem dus in de lens? Wat was de uitleg van de winkel of de herstellingsdienst voor het feit dat je enkel back-focus had op groothoekstand?

          Vandaag heb ik de kans gehad om een Sigma 17-70 f/2.8-4.5 op mijn camera te zetten en nu ben ik er honderd percent zeker van: Bij mij zit het probleem in de camera en niet in de lenzen. Ook met deze lens had ik heel veel back-focus op 17 mm en (bijna) geen op 70 mm.

          De vraag waarom de back-focus zo uitgesproken is op breedhoek is daarmee wel nog altijd niet opgelost.

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

            Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
            Hoi Maarten,
            Bij jou zat het probleem dus in de lens? Wat was de uitleg van de winkel of de herstellingsdienst voor het feit dat je enkel back-focus had op groothoekstand?

            Vandaag heb ik de kans gehad om een Sigma 17-70 f/2.8-4.5 op mijn camera te zetten en nu ben ik er honderd percent zeker van: Bij mij zit het probleem in de camera en niet in de lenzen. Ook met deze lens had ik heel veel back-focus op 17 mm en (bijna) geen op 70 mm.

            De vraag waarom de back-focus zo uitgesproken is op breedhoek is daarmee wel nog altijd niet opgelost.
            De lens was nog maar een week oud, ik heb gewoon direct een nieuwe meegekregen. Normaal gezien kan je wel je camera laten kalibreren indien het echt fout zit.

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus enkel op groothoekstand?

              Ondertussen heb ik al heel wat opzoekwerk gedaan en deze heel interessante site gevonden: http://www.mhohner.de/minolta/faq.php#backfocus

              Michael Hohner is volgens mij toch niet de eerste de beste. De man weet duidelijk waarover hij praat.

              Hierin staat onder andere het volgende:
              Also note that these focusing problems are never a lens problem but always a camera problem! Auto-focus is a feedback loop, and the camera will move the lens to what it considers the best focus.
              Of in andere woorden: Back- en front focusproblemen zijn dus (bijna?) altijd te wijten aan de camera.

              Tevens staat er een focus-test in deze link die volledig afwijkt van de gekende 45 graden opstelling:
              Don't aim your camera at a test object at an angle. The AF sensor may not be exactly at the spot that's indicated in the viewfinder, and there are patterns at different distances covered by the AF sensor. You never know which part the camera actually focused on, so such a test will not tell you anything.
              Zoals ik al zei: heel interessante lectuur.

              Comment

              Working...
              X