Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

    Belofte maakt schuld. Er lopen hier momenteel verschillende draadjes over het gebruik van Sigma EX converters met de Sigma 70-200 2.8 EX. Op vraag van verschillende mensen effe een paar testshots gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet veel tijd heb op het ogenblik en dat dit dus letterlijk tussen de soep en de pattatten is moeten gebeuren, zodat het eigenlijk als test wat te slordig is, maar het geeft allicht een beeld. De keuze van het onderwerp is ook niet denderend, maar het ging tenminste niet lopen. De instellingen zijn gekozen zoals ik ze in het veld ook zou gebruiken. De resizing van 50MB Tiff naar 200KB Jpeg is gebeurd met BDsizer met smartsharpen 30%.
    Focuspunt was telkens de ijzerdraad.

    70-200 zonder converter - 1/200- f6.3-ISO200-200mm AF- uit de hand:



    met 1.4 converter op 240mm (foutje gemaakt moest eigenlijk 280mm zijn)
    f6.3 - ISO 200 - 1/320 - AF- uit de hand :



    met 2.0 converter op 400mm - ISO 200 - 1/400 - AF -uit de hand :



    Uitsmijtertje : gestackte converters 1.4 en 2.0 brengt ons op 560mm - manuele focus - 1/400 - ISO 800 - F5 - vanuit RAW belichting gecorrigeerd
    ook uit de hand :



    Het mag duidelijk zijn dat mits wat meer tijd te nemen en eventueel vanop statief te werken met de 70-200 en zijn converters wel iets aan te vangen is
    Last edited by elsan; 13 september 2006, 12:29.
    fotosite

  • #2
    Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

    Bedankt !

    Voor die enkele keren dat 500mm bij mij van pas zou komen, denk ik dat ik mij gewoon nog een 2x converter aanschaf ipv een Bigma...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

      Thx elsan voor de praktijkvoorbeelden! Zegt véél meer dan tientallen schermen vol tekst!

      @ K-2, vergeet niet dat elsan ook een Bigma heeft en dat hij goed weet waarom!...

      Comment


      • #4
        Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

        Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        Thx elsan voor de praktijkvoorbeelden! Zegt véél meer dan tientallen schermen vol tekst!
        Vind ik ook.

        Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        @ K-2, vergeet niet dat elsan ook een Bigma heeft en dat hij goed weet waarom!...
        Daar twijfel ik niet aan. Maar ik vermoed dat hij die Bigma dan ook wel iets frequenter gebruikt dan ik zou doen.

        Bij mij is fotografie (slechts) één van de vijf voornaamste hobby's waaraan ik af en toe na 't werk wat tijd probeer te spenderen (en 't is niet nummer één op de lijst). Vandaar dat ik het nut niet zie van €1000 op tafel te leggen voor een nieuwe Bigma.

        En een tweedehands, tja... Ik ben daarnet naar eentje gaan zien, maar dat is me toch wat tegengevallen. Een paar stofdeeltjes in de lens, bijna een zandkorrel groot. Maar vooral: een soort van "flare" op het buitenste lenselement, alsof er een zilvervlekje van ongeveer een vierkante millimeter een 6-tal keer naast elkaar gereflecteerd werd, te beginnen bij de buitenrand van de lens tot anderhalve centimeter meer naar het middelpunt toe... Geen idee wat dat was, maar ik heb de lens maar gelaten waar ze was. Geen zin om daar €650 aan te geven zonder te weten wat je zoal op je foto's aan "special effects" kan verwachten.
        Als ik eens een redelijk geprijsde en degelijke tweedehands vind, zal ik ze waarschijnlijk wel kopen, maar voorlopig zal de 2x converter het ook wel doen .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

          Ter aanvulling : verglijkbare afstand alleen gedraaid omwille van het licht.
          Shot genomen met mijn vertrouwde 50-500 ( )
          500mm- 1/500 - f6.3 -ISO200 - AF - uit de hand :



          Ik mag wel zeggen, hoop ik, dat dit de zaken duidelijk maakt ??
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

            Elsan,

            Mocht je nog ergens een minuutje vinden, kan je hieronder dan ook een keer de 70-200+1.4+2x zetten bij iso 200 ipv 800 en ongeveer 500 mm ipv 560 (dus zo de verschillende parameters zoveel als mogelijk gelijk) ? Of mis je met die bijna f8 dan teveel licht om nog aan een redelijk beeld te geraken ?

            tnx.

            (De prent met de 2x converter op 400 mm vind ik trouwens ruim goed genoeg, ook lijkt mij bij deze beperkte test de Bigma op 500 mm al scherper te zijn.)
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

              Waarom kan je de test niet doen zodat het vogelkastje op elke frame er volledig opstaat... (dus niet croppen hé) (gewoon verder/dichter staan)

              Dan kan je pas vergelijken. Op deze manier zie ik verschillende focal distances en dit zegt me niks over kwaliteit...
              -=- Light is the key...

              Comment


              • #8
                Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Elsan,

                Mocht je nog ergens een minuutje vinden, kan je hieronder dan ook een keer de 70-200+1.4+2x zetten bij iso 200 ipv 800 en ongeveer 500 mm ipv 560 (dus zo de verschillende parameters zoveel als mogelijk gelijk) ? Of mis je met die bijna f8 dan teveel licht om nog aan een redelijk beeld te geraken ?

                tnx.

                (De prent met de 2x converter op 400 mm vind ik trouwens ruim goed genoeg, ook lijkt mij bij deze beperkte test de Bigma op 500 mm al scherper te zijn.)
                ISO 800 was de minimum om nog aanvaardbare belichting te hebben, dan nog heb ik in RAW +1.00 exposure aangepast.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                  Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                  Waarom kan je de test niet doen zodat het vogelkastje op elke frame er volledig opstaat... (dus niet croppen hé) (gewoon verder/dichter staan)

                  Dan kan je pas vergelijken. Op deze manier zie ik verschillende focal distances en dit zegt me niks over kwaliteit...
                  Mijn bedoeling was juist bij gelijke afstand de shots te nemen op verschillende
                  brandpuntsafstanden. Het heeft compleet geen zin om jezelf te gaan verplaatsen , de bedoeling is net de scherpte te controleren van het telebereik, dus : blijven en staan en inzoomen. Geen enkele van de foto's is trouwens gecropt.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                    de bedoeling is net de scherpte te controleren van het telebereik
                    controleren of vergelijken?? want volgens mij ben je hier de scherpte gewoon aan het controleren....
                    -=- Light is the key...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                      Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                      controleren of vergelijken?? want volgens mij ben je hier de scherpte gewoon aan het controleren....
                      Idd, controleren : de initiële vraag in een paar draadjes hiervoor was : voldoet de scherpte bij vergroot zoombereik door gebruik
                      van converters op de 70-200.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                        Van dit soort testen bestaan er veel te weinig, waardeer dit ten zeerste
                        Hopelijk zijn er nog mensen die op deze manier eens de capaciteien van hun geliefkoosde lens(zen) willen tonen.
                        @ elsan: Welke was ongeveer de afstand lens/onderwerp?
                        Last edited by jpjp; 13 september 2006, 17:13.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          ... Ik ben daarnet naar eentje gaan zien, maar dat is me toch wat tegengevallen. Een paar stofdeeltjes in de lens, bijna een zandkorrel groot. Maar vooral: een soort van "flare" op het buitenste lenselement, alsof er een zilvervlekje van ongeveer een vierkante millimeter een 6-tal keer naast elkaar gereflecteerd werd, te beginnen bij de buitenrand van de lens tot anderhalve centimeter meer naar het middelpunt toe... Geen idee wat dat was, maar ik heb de lens maar gelaten waar ze was. Geen zin om daar €650 aan te geven zonder te weten wat je zoal op je foto's aan "special effects" kan verwachten.
                          Als ik eens een redelijk geprijsde en degelijke tweedehands vind, zal ik ze waarschijnlijk wel kopen, maar voorlopig zal de 2x converter het ook wel doen .
                          Groot gelijk K-2, zeer verstandig! Ik zou het zaakje ook niet vertrouwen op basis van wat ik zo lees!...
                          Tweedehands kàn (soms) interessant zijn, maar toch niet my piece of cake.... Evenmin trouwens als E-bay en far-east on-line toestanden...
                          Als ik iets koop moet ik het eerst in mijn handen gehad hebben en kunnen testen (of tenminste waarborg hebben dat ik kan terugvallen op serieuze after-sales service, liefst zo kort mogelijk bij de deur!)

                          En zoals je zegt, als je niet echt natuurfotograaf bent, dan moet je zeker geen Bigma kopen. Uw optie 70-200 met 1.4x TC is idd. een betere voor uw doeleinden!

                          Suc6!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                            Oorspronkelijk geplaatst door jpjp Bekijk bericht
                            Van dit soort testen bestaan er veel te weinig, waardeer dit ten zeerste
                            Hopelijk zijn er nog mensen die op deze manier eens de capaciteien van hun geliefkoosde lens(zen) willen tonen.
                            @ elsan: Welke was ongeveer de afstand lens/onderwerp?
                            TIental meter, iets minder mss.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Testshots Sigma 70-200 EX met diverse converters

                              Bedankt voor de snelle test hier.

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X