Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

    Ik heb sinds kort een Olympus spiegelreflex en probeer alles wat uit.
    Vandaag probeerde ik een foto genomen in RAW over te zeten naar de pc maar dat lukt niet.

    Windows (Mijn Afbeeldingen) geeft gewoon een symbooltje met de naam weer, maar Photoshop Elements 3 kan de foto dan niet laden of herkennen.
    Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd of tekort...

    Kan iemand een tip geven ?

    Dank bij voorbaat
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

    Er zat toch wel software bij je camera waarmee je raw kan overhalen naar pc/laptop?
    Volgens website van Steves Digicam moet het mogelijk zijn Raw op de camera te bewerken en dan als jpeg of tiff op te slaan op memory card, daarna kun je ze wel bekijken/bewerken via elements of de windows explorer. Ik ken de camera verder onvoldoende om er meer zinnigs over te zeggen

    Comment


    • #3
      Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

      Voor de E-500 heb je de "Camera raw 3.3" update nodig (of hoger natuurlijk).
      Die kan je afhalen van de site van adobe. Ik dacht dat ze nu aan de 3.4 zitten : die moet normaal ook met elements 3 werken (is in principe een update van CS2).
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Voor de E-500 heb je de "Camera raw 3.3" update nodig (of hoger natuurlijk).
        Die kan je afhalen van de site van adobe. Ik dacht dat ze nu aan de 3.4 zitten : die moet normaal ook met elements 3 werken (is in principe een update van CS2).
        Ik dacht dat je minimaal Elements 4 nodig had om RAW mee te kunnen verwerken en 3.4 werkt volgens mij alleen met CS2 - zelfs niet met CS - laat staan Elements.

        Maar bij de camera wordt inderdaad meestal wel een tool meegegeven.
        Last edited by Leonidas; 13 september 2006, 06:33.

        Comment


        • #5
          Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

          Bij je camera moet normaal een cd zitten met olympus master software .
          voor een kleine bijdrage kan je die bij olympus upgraden naar de plus versie . upgraden van de firmware voor camera en lenzen gebeurt ook gemakkelijk via deze software . zeker installeren zou ik dus zeggen .

          Comment


          • #6
            Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

            Handleiding lezen kan soms wonderen verrichten

            Met de Master software die erbij zit kan je perfect je RAW omzetten naar een ander formaat of inderdaad de Adobe Raw 3.3 plugin installeren.
            Olympus E-500 & E-510 (kit 14-45)(kit 40-150)(50/f1.8) ...

            Comment


            • #7
              Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Ik dacht dat je minimaal Elements 4 nodig had om RAW mee te kunnen verwerken en 3.4 werkt volgens mij alleen met CS2 - zelfs niet met CS - laat staan Elements.

              Maar bij de camera wordt inderdaad meestal wel een tool meegegeven.
              readme Camera Raw 3.4

              Zou echt moeten werken met elements 3, voor Photoshop heb je wel CS2 nodig...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                ik heb dat ondertussen geinstalleerd en enkele foto's omgezet. Deze bewerken in Elements 3 gaat echter nog niet (moet normaal gaan). Bij "Mijn afbeeldingen" staat er nu een diafragma-tekentje bij met "DNG" , bij de desbetreffende foto's. Ook deze foto's gewoon bekijken in de Windows Viewer gaat niet.

                (De Raw-foto's bewerking in Olympus Master gaat wel maar het is de bedoeling deze in Elements 3 te bewerken.)

                Ik ben al iets dichter denk ik, maar we zijn er nog niet. Wie geeft met nog een duwtje ?

                R
                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                Comment


                • #9
                  Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                  Lees dit eens.
                  DNG zou een soort "digitaal negatief" moeten zijn, dat onafhankelijk is van je camera (RAW's zijn specifiek voor iedere camera)...
                  Denk niet dat windows DNG's herkent. Is een standaard van Adobe, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die populair is (vrees er een beetje voor). Denk dat je beter jpg of tiff gebruikt.
                  Let wel : jpg's zijn gecomprimeerd en zorgen dus voor verlies van informatie. Als je een .orf (normaal ergens een 13 MB zeker) omzet naar een jpg'tje van een MB of 3 moet dat redelijk meevallen met dat verlies.

                  JPG's kan je met elk pakket verwerken...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                    Dank voor het antwoord.

                    Voorlopig vind ik het niet om een RAW-bestand te bewerken in Photoshop elements 3 of CS. De pc herkent het niet om te kunnen starten met een bewerking.

                    Greetz

                    R
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                      Maak er dan eerst een tiff of iets anders van met Rawshooter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        readme Camera Raw 3.4
                        Ja, het ziet er naar uit dat je gelijk hebt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                          Ik zelf heb minolta,de software van hen is veel te traag,met photoshop CS2 kan ik de RAW foto's bewereken,ook met "RAWSHOOTER essentials" (gratis) en nu zie ik dat het ook héél goed gaat met PICASA2,probeer dat ook eens,is ook gratis.
                          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                          Web-Albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                            Sorry, maar nu pas uitgetest en dat werkt niet, blijkt een plugin te zijn voor E-300 en E-1

                            Wel ga eens een kijkje nemen op de site van olympus bij software en download er het bestand Rawplug11 WIN ENU.
                            Na dit geunzipped te hebben kopieer je het bestand in Photoshop Cs - Insteekmodules(Plugins) - Importeren - exporteren (Import-Export) en je kunt je ORF (Olympus Raw Files ) in photoshop importeren en bewerken.
                            Last edited by danvos; 30 oktober 2006, 16:36.

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW - foto uit camera halen (Olympus e500)

                              .....
                              Last edited by NeQo; 9 april 2010, 07:34.

                              Comment

                              Working...
                              X