Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gebruik monopod

    vraagje ivm gebruik v/e monopod -

    is het eigenlijk de bedoeling dat deze onder de camera of onder de lens komt?
    Aan m'n telezoom zit een zgn. statiefring, bevestig ik daar de monopod aan?

    En is dat dan via een snelkoppeling, schroefdraad of iets anders?


  • #2
    Re: gebruik monopod

    Het is inderdaad de bedoeling dat je deze aan de statiefring bevestigt.
    Dit omdat het geheel dan beter in balans is. Als het goed is dan heb je bij de momopod een plaatje (snelkoppeling) gekregen wat je dan onder aan de ring bevestigd.
    Daarna kun je de lens snel monteren en demonteren.
    Van alles...

    Comment


    • #3
      Re: gebruik monopod

      De voet van je statiefgondel die rond je lens zit is normaal voorzien van een opening met schroefdraad om de monopodkop in te draaien. Met telelenzen is het af te raden imo om de monopod onder te camera te bevestigen omdat alle gewicht (bij mijn tele's toch tot 1.8 kg.) en de bijhorende druk op die manier op je lens gaat rusten en dit kan volgens mij nooit gezond zijn voor de contacten in de lens mount. De statiefgondel is op een tele zodanig bevestigd dat het geheel in balans is.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: gebruik monopod

        Ok, bedankt voor de info.

        Misschien nog even bijkomend vraagje: gewicht/stabiliteit/materiaal heeft allemaal een invloed op kwaliteit en prijs

        maar zijn jullie pro of contra inschuifbare exemplaren??

        Comment


        • #5
          Re: gebruik monopod

          Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
          Ok, bedankt voor de info.

          Misschien nog even bijkomend vraagje: gewicht/stabiliteit/materiaal heeft allemaal een invloed op kwaliteit en prijs

          maar zijn jullie pro of contra inschuifbare exemplaren??
          Meen je dit nu ernstig ??
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: gebruik monopod

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
            Ok, bedankt voor de info.

            Misschien nog even bijkomend vraagje: gewicht/stabiliteit/materiaal heeft allemaal een invloed op kwaliteit en prijs

            maar zijn jullie pro of contra inschuifbare exemplaren??
            Aangezien ik 1m89 ben en mijn Manfrotto 1m90 heb ik toch maar voor de inschuifbare gekozen

            Lijkt mij nogal moeilijk wandelen met zo'n ding anders.


            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #7
              Re: gebruik monopod

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht

              maar zijn jullie pro of contra inschuifbare exemplaren??

              Zijn er monopods die je niet kan inschuiven?
              Lijkt me nogal onhandig in gebruik
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: gebruik monopod

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Zijn er monopods die je niet kan inschuiven?
                Lijkt me nogal onhandig in gebruik
                De neotec van manfrotto heeft een redelijke lengte wanneer hij ingeschoven is ...
                Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                Comment


                • #9
                  Re: gebruik monopod

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Meen je dit nu ernstig ??
                  Toen wel, ja.
                  Vooral omdat ik modellen gezien heb die als wandelstok kunnen dienen. Het leek mij, afgaand op de foto's, dat ze niet echt inschuifbaar waren.

                  Maar ik ga straks eens langs bij Konijnenberg om eea eens van dichtbij te bekijken.

                  tnx voor de toelichtingen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: gebruik monopod

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                    Toen wel, ja.
                    Vooral omdat ik modellen gezien heb die als wandelstok kunnen dienen. Het leek mij, afgaand op de foto's, dat ze niet echt inschuifbaar waren.

                    Maar ik ga straks eens langs bij Konijnenberg om eea eens van dichtbij te bekijken.

                    tnx voor de toelichtingen!
                    Die "wandelstokmodellen" ken ik. Die zijn juist goed om een compactje op kwijt te geraken. Die zijn bovendien ook wel telescopisch maar die vergrendeling trekt op niks. Afblijven. (Behalve van de Gitzo Mono Trek, da's kwaliteit maar de prijs is er naar.)
                    Kijk bij konijn eens naar een degelijke Manfrotto als je hem alleen als monopod gebruikt en anders die Gitzo.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: gebruik monopod

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Die "wandelstokmodellen" ken ik. Die zijn juist goed om een compactje op kwijt te geraken. Die zijn bovendien ook wel telescopisch maar die vergrendeling trekt op niks. Afblijven. (Behalve van de Gitzo Mono Trek, da's kwaliteit maar de prijs is er naar.)
                      Kijk bij konijn eens naar een degelijke Manfrotto als je hem alleen als monopod gebruikt en anders die Gitzo.

                      Misschien hier eens kijken ivm wandelstokken : http://www.walkingcanedepot.com/hiki...ccessories.asp

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: gebruik monopod

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Misschien hier eens kijken ivm wandelstokken : http://www.walkingcanedepot.com/hiki...ccessories.asp

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Zien er dezelfde uit als die welke ik in A.S. Adventures in mijn handen gehad heb.
                        Daar vijs ik dus mijne D200 niet op en dan met een 50-500 erbij ???
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: gebruik monopod

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                          Toen wel, ja.
                          Vooral omdat ik modellen gezien heb die als wandelstok kunnen dienen. Het leek mij, afgaand op de foto's, dat ze niet echt inschuifbaar waren.

                          Maar ik ga straks eens langs bij Konijnenberg om eea eens van dichtbij te bekijken.

                          tnx voor de toelichtingen!
                          Voor alle duidelijkheid, ik ben niet echt een wandelaar. Ik vroeg me idd vooral af hoe dat met stevigheid van constructie zit bij al dan niet helemaal/gedeeltelijk telescopisch. Ben wel nog niet bij ons konijn geraakt, dat zal waarschijnlijk pas bnn 2 weken zijn (als de 70-200 terug is uit revisie, dan kan ik ineens proberen...)

                          merci voor de link btw.

                          Comment

                          Working...
                          X