Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil ook van die super dichte foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik wil ook van die super dichte foto's

    Wat raden jullie aan om, zoals ik hier wel meer lees , tot op 5 à 1 cm van het onderwerp te fotograferen om een macro te maken.
    Ik heb de kitlens bij de 300D,en die komt tot 28 cm,en een sigma,die blijft op 90 cm afstand.
    Dus ik heb nog geen enkele foto van zo superdichtbij,ik moest hier een foto hebben van het herderstasje, een soort onkruid, wel daarvan zie je niet echt de (wel zeer kleine) bloempjes.
    Een voorzetlens,of speciale lens? (moet wel voor de eerder kleine beurs..)
    Imac en Canon... de max

  • #2
    Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

    De afstand is toch niet belangrijk, het gaat toch om de afbeeldingsmaatstaf en die kan bij de Sigma al 1 : 2 zijn, 300mm, schuifje op macro. Voorwerpen zijn de helft van de echte grootte op je sensor en dan met een grote scherpstelafstand, voor bloemetjes onbelangrijk, maar voor beestjes wel. Met de afstand die jij noemt van 5cm krijg je geen beestje te pakken dat nog leeft.

    Oplossing tussenringen of voorzetlenzen, die heeft canon ook. Bij tussenringen verlies je een heleboel licht en zal de camera ook niet meer scherpstellen.

    De beste oplossing is natuurlijk een macrolens, bv een Sigma 105 of 150mm, maar dat is weer een veel duurdere oplossing.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

      tussenringen misschien. dan kan je tot heel dicht gaan, zie hier een voorbeeldje van gisteren wat zitten prutsen. de foto's zijn niet bepaald goed, maar zoals ik al zei, twas maar om te prutsen en ze stonden hier nog in mijn prullenbak die tussenringen zijn een heel handig en goedkope oplossing voor als je af en toe eens een macrofotootje lust
      de exifs staan er normaal nog bij bij de foto's
      met diafragma open:http://users.pandora.be/matthiasdebl...20(Custom).JPG
      met diafragma volledig (of bijna volledig) toe:http://users.pandora.be/matthiasdebl...20(Custom).JPG

      kan je voor een prikje kopen maar let wel op dat je EF-S lens erop past want op mijn soligor tussenringen past ze niet en gebruik ik mn 17-40 en vroeger mn oude 28-80
      op je sigma zullen ze misschien wel passen maar dat kan ik je niet verzekeren. ik kan je als je wilt enkele voorbeeld foto's sturen van tussenringen en mijn 70-300 waar je sigma zeker niet zal voor moeten onderdoen... als je wil dan ga ik er morgen enkele nemen (als de zon schijnt want anders moet je altijd met volledig open diafragma werken, en dat is niet altijd handig)

      hier dan nog enkele vb van met mijn oude 28-80 en veel stof op mn sensor (getrokken op afstand <1cm en geflitst op volle kracht met enkele spiegeltjes goed geplaatst om het licht erop te krijgen, hoe goedkoper, hoe meer voldoening alst lukt )



      en hier dan nog eentje met een 70-200(vlieg in vleesetend plantje)
      Last edited by Matthias; 11 september 2006, 21:26.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

        Goedkoop, goede vergroting en beeldkwaliteit gaan niet samen.

        Zoals eerder al werd gezegd moet je niet kijken naar de minimum scherpstelafstand maar naar de vergroting.

        Ik zie eigenlijk maar één goede oplossing:

        Sigma 50mm f/2.8 Macro

        Nieuw 279 EUR, 2e hands zeker goedkoper te vinden.

        Je kan altijd met voorzetlenzen en/of tussenringen beginnen, maar als je die combineert met een budgetlens zal je volgens mij teleurgesteld zijn. Prijs/kwaliteit zal je beter af zijn met de sigma.

        Mvg

        Comment


        • #5
          Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

          Dank voor uw antwoorden,maar die macrolens voor 279 is iets teveel om nu en dan een macroplaatje te schieten(,althans voor mij).
          Dan zou die solidor tussenring wel iets zijn,maar past dan niet op de kitlens van de 300D,want dit is zo een EF-s lens.
          Die vlieg van matthias is het idee die ik voorop stelde,want zo is hij supergroot op de foto,en ook zeer gedetaileerd.
          Hoe komt het eigenlijk dat die niet passen op een EF-s lens,het formaat is toch goed?
          Imac en Canon... de max

          Comment


          • #6
            Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

            Goedkoop, goede vergroting en beeldkwaliteit gaan niet samen.
            Heel juist, maar er staat èèn regeltje in Matthias zijn uitleg, dat ook wel heel juist is,
            hoe goedkoper, hoe meer voldoening alst lukt

            Met dure apparatuur zijn je slaagkansen natuurlijk veel groter, maar éénmaal je goede dingen kan maken met goedkoper spul, zal het je later ook veel beter lukken met duurdere spullen

            Comment


            • #7
              Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

              Ik maak mijn macro's tot nu toe met voorzetlenzen en die zijn best goed.
              Als je meer geld hebt kun je altijd nog een macrolens aanschaffen.
              Voorzetlenzen hebben het voordeel dat alles van je camera gewoon werkt zoals altijd.
              Ik heb wel een voorkeur voor zelf scherpstellen omdat bij autufocus vaak word scherpgesteld op iets wat ik net niet wil.
              Probeer het eens met voorzetlenzen dan weet je of macrofotografie echt iets voor je is en kun je later uibreiden.
              Marlies
              Groetjes Marlies

              https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

              Comment


              • #8
                Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                een efs lens heeft een langer "uitsteeksel" aan de kant van de spiegel en bij analoge toestellen, zou de spiegel tegen de lens klappen en mogelijk kapot gaan. je kan die efs lenzen dus niet ver genoeg in de tussenringen steken zodat je ze kan vastdraaien... ik vermoed dat die soligor tussenringen gemaakt zijn voor er een efs lens bestond...op alle oude lenzen zou ze dus wel werken-
                je kan eens te koop vragen hier op de site voor een 28-80. een oude lens die je misschien voor een 20 euro makkelijk kan vinden (gebaseerd op 35euro voor een 18-55) maar zoals ik al zei kan je volgens mij perfect met je 70-300 te werk gaan (enkel nog iemand vinden die weet of ze op analoge toestellen van canon past maar ik denk het wel, mijn vroegere 10-20 van sigma die expliciet voor digitaal is bedoeld, paste perfect op mn oude eos650)
                zo passen de tussenringen wel op die 28-80
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                  De bedoeling was om de soligor ringen te gebruiken met de digitale 300D van canon,en de bijhorende EF_S lens 18-55..Dus als ik het goed begrijp gaat dit niet.
                  En ook met de 70-300 1:4-5,6 apo, van sigma gaat niet. jammer want dan was het opgelost.
                  Dan moet ik, ofwel een voorzetlens gebruiken of een speciale lens.
                  Kan ik bv. geen tussenrigen van canon gebruiken, als beste oplossing ?
                  Want een occasion is nu niet mijn gewenste keuze(een ezel stoot zich....)
                  En die betere voorzetlenzen zijn ook prijzig.
                  Imac en Canon... de max

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                    ik weet niet waarom je denkt dat die ringen niet op de 70-300 zouden gaan ...
                    ik gebruik de soligors op zowel mijn 28-70 als 100-300 (canon)
                    als op de sigma 70-200 als op de 200L zonder problemen ...
                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door timon Bekijk bericht
                      De bedoeling was om de soligor ringen te gebruiken met de digitale 300D van canon,en de bijhorende EF_S lens 18-55..Dus als ik het goed begrijp gaat dit niet.
                      En ook met de 70-300 1:4-5,6 apo, van sigma gaat niet. jammer want dan was het opgelost.
                      Dan moet ik, ofwel een voorzetlens gebruiken of een speciale lens.
                      Kan ik bv. geen tussenrigen van canon gebruiken, als beste oplossing ?
                      Want een occasion is nu niet mijn gewenste keuze(een ezel stoot zich....)
                      En die betere voorzetlenzen zijn ook prijzig.
                      Een soligor tube gaat wel degelijk op een Sigma 70-300 hoor.
                      Voor een EF-S lens heb je idd een tube van Canon nodig, zijn voorlopig de enige met EF-S mount.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                        en die tubes van canon betaal je ineens een pak meer dan die van soligor.
                        op je 70-300 zouden volgens mij de soligor ringen moeten passen hoor...
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                          Kunnen alle lenzen voor macro gebruikt worden vb IS 70-300 de van canon?
                          www.knfotostudio.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik wil ook van die super dichte foto's

                            met tussenringen zonder probleem (op een groothoek moet je natuurlijk geen tussenringen gaan zetten, heb dat eens getest op mn 10-20 en bleek dat hij enkel scherp was in! den lens zelf,maw, hij stelde scherp voor de voorste lens dus tenzij je een vliegje in je lens hebt zitten, ben je daar niet veel mee...)
                            je betaalt de 70-300 IS tegenwoordig niet zo veel, 540euro(www.cameranu.nl) -50 euro cashback van canon en dan kost ie 490 euro
                            Last edited by Matthias; 13 september 2006, 10:05.
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment

                            Working...
                            X