Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pbase en exif

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pbase en exif

    Zoals jullie weten ben ik sinds vrijdag de trotse bezitter van een Olympus C4000. Ik voel mij wel heel analfabeet. Er staan zoveel topjes op dat ik er gefrustreerd van word. Ik begon al stilaan een weg te vinden en wist al dat exif mij heel hard zou helpen om mijn problemen op te lossen. Groot was mijn verwondering toen ik zag dat pbase automatisch de exif onder mijn foto's zette. Het met een afzonderlijk programma opzoeken is weer een stap te ver voor mij.
    Maar nog groter was mijn verwondering (in de negatieve zin dan) toen ik gisteren zag dat het er niet meer opstond. Het rare is dat het echt te maken heeft met de dag dat ik de foto's op pbase heb gezet en niet met mijn fototoestel.In mijn fotoalbum eenwielerconventie kan je dus deze twee voorbeelden zien. De drie eerste foto's zijn er zondagavond opgezet, daar staat de exif op, de andere foto's zijn er gisteren opgezet. Geen exif. De laatste heb ik er vlug nu opgezet om te zien of het er nu wel zou opstaan, maar neen. Nu is mijn vraag : wat doe ik verkeerd? Want ik heb niets veranderd aan de instellingen van pbase. Aan de instellingen van mijn fototoestel wel, dat doe ik voortdurend zonder te weten wat ik doe , maar deze foto's waren zondag al getrokken. Ik zie ook dat er juist een topic is over exif heb ook nog een programma van sven gekregen, maar zou toch willen weten hoe het komt dat pbase het soms wel doet en soms niet.
    Kan iemand mij daar wat wijzer uit brengen?
    Nen helen dikken knuffel voor iedereen
    http://www.pbase.com/act/eenwielerconventie

  • #2
    Raar Act,
    Ik ben net even vlug gaan kijken naar mijn album.
    Gisteren heb ik ook nieuwe foto's op pbase gezet met exif en die staat er nog steeds
    "Alive and Kicking"

    http://www.pbase.com/tinnew

    Comment


    • #3
      Tinne, je verstaat me niet. Eens exif eropstaat, blijft die eropstaan hé? Maar... ik heb zondag foto's erop gezet en daar komt de exif er wel op, maandag terug foto's opgezet die ik zondag had getrokken en daar staat de exif er niet op. Versta je? Ga anders eens kijken dan zie je het verschil. Ik hoop dat ik nu duidelijk ben.

      Comment


      • #4
        ow sorry, gezien !
        Wat me opvalt is dat de foto's met exif erg groot zijn.
        De foto's zonder exif zijn veel kleiner.
        Misschien zit de fout bij het programma waarmee je de foto's hebt bewerkt
        btw mooie reeks
        "Alive and Kicking"

        http://www.pbase.com/tinnew

        Comment


        • #5
          aha dat zou kunnen. en nu???? want nu sta ik daar hé? zo analfabeet als iets. het zou inderdaad kunnen, ik was zondag vergeten de foto's te verkleinen. gisteren maar vlug gedaan. inderdaad ik heb zojuist deze foto eropgezet http://www.pbase.com/image/11244592 en die stond er al op mét exif, nu zonder. Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen om die exif te behouden? Ik verklein met Ai Picture Utility v5. Ik verklein alles in één keer.

          Comment


          • #6
            Act, daar kan ik je spijtig niet mee helpen.
            Ik ken dat programma niet.
            Ik gebruik Photoshop.
            Maar je zal hier vast en zeker wel een antwoord krijgen
            "Alive and Kicking"

            http://www.pbase.com/tinnew

            Comment


            • #7
              Hallo Act,

              Als je een foto bewerkt, dan gaat meestal de Exif info compleet verloren.
              In PS kan je bv. enkel o.a. verkleinen zonder dat de Exif info verloren gaat.
              Pas je het contrast aan (of iets dergelijks), dan is de Exif info dus weg.
              En als die weg is kan hij uiteraard niet meer ingelezen worden door Pbase ...
              Het heeft dus alles te maken met de nabewerking van de foto.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by jaja
                Hallo Act,

                Als je een foto bewerkt, dan gaat meestal de Exif info compleet verloren.
                In PS kan je bv. enkel o.a. verkleinen zonder dat de Exif info verloren gaat.
                Pas je het contrast aan (of iets dergelijks), dan is de Exif info dus weg.
                En als die weg is kan hij uiteraard niet meer ingelezen worden door Pbase ...
                Het heeft dus alles te maken met de nabewerking van de foto.

                Jaja

                Hoi Jaja,
                Nochthans bij mij blijft - na eventuele bewerking in PS 7 (contrast,levels,niveaus enzv. - de exif info wel....
                Wel wordt de exif info info uitgebreid met extra info en daar zouden fotolabo's rekening mee houden
                Mischien ergens een instelling die ik moet veranderen...
                daVinci
                www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                Comment


                • #9
                  Oké dus ik moet nie paniekeren, ik dacht dat ik iets verkeerd had gedaan aan mijn toestel. Vandaag veel mooie kindergezichtjes getrokken en ook geëxperimenteerd tijdens mijn vrij uur. Macro, digitale zoom, supermacro enz... ik begin dat beestje al aardig onder de knie te hebben. Allé toch een klein beetje.
                  Allé nu nog met PS leren werken. Dat ook nog
                  Maar kan je in PS alle foto's in één keer verkleinen of één per één. Want in PSP kan ik dat wel maar één per één en dat duurt mij wat te lang. De foto's van mijn cam worden binnengehaald door OfotoNow, weet iemand of je dat daar ook mee kan, foto's verkleinen? Natuurlijk in één keer hé.
                  Och mensen wat ik zonder jullie zou doen? Dat weet ik niet
                  Boek van Erik ook al eens flink onder handen genomen hé. Het komt nog allemaal goed zeker? Ik zal er maar in geloven hé? allé als ik niet geloof dat zou erg zijn hé?

                  Comment


                  • #10
                    Jaja,

                    Bij bij gaat de Exif ook niet verloren: hij/zij wordt wel aangepast, maar blijft aan de foto 'hangen'

                    Comment


                    • #11
                      Bij mij is de exif ook altijd weg.

                      Comment


                      • #12
                        Hallo Act,

                        Zijt ge al op van de zenuwen of zijt gij altijd zo ?
                        Niet panikeren, hier zitten genoeg hulpvaardigen.

                        Nu, om een reeks foto's in 1 keer naar een bepaald formaat te brengen kun je als volgt tewerk gaan:
                        Je haalt het gratis progje Irfanview bij www.irfanview.com en installeert het.
                        Dan ge je in File - Batch Conversion/Rename
                        Je kiest uit de lijst rechts de foto's die je wil resizen en brengt die in de linker kolom dmv de "Add" toets.
                        Dan vink je "Use advanced options" aan, klik dan op "set advanced options".
                        En dan vink je "resize" aan en vermeld het gewenste formaat.
                        Niet vergeten de foto's te saven in een door jou gewenste map.

                        Voila, hiermee zou het moeten gaan !
                        En rustig blijven hè !
                        Saluti,

                        Pascal

                        Comment


                        • #13
                          Och Pascal, schatje toch.
                          Panikeren? Ik doe niets anders.
                          Ik weet het, ik wil zoveel kennen op korte tijd.
                          Ik moest irfanview niet meer installeren, want ik heb dat al. Mic heeft eens gezweet en gezweet, en ja, het was geïnstalleerd.
                          Ik heb het geprobeerd, maar je zegt er niet bij hoe ik moet saven hé?
                          dus... het is blijkbaar ergens gesaved maar waar.
                          Maar... ik werk met Ai picture. Dat verkleint ook, dus dat is het probleem niet, maar Ai picture neemt de exif weg, en dat is wat ik wil een verkleinprogramma dat de exif behoudt. Maar... anders ga ik leren werken met http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/
                          heb ik van Sven gekregen, maar ik krijg het niet gedownload.
                          Oké oké ik zal niet panikeren. Ik weet het, er zijn veel dingen die ik wel kan (toch) en hééééél veel die ik niet kan.
                          Ik zal eerst leren zwemmen voor ik leer duiken oké?
                          och het moest maar zo leuk niet zijn.
                          vandaag nieuwe macro's genomen met mijn nieuw speelgoedje, ook al zeg ik het zelf, ik vind ze prachtig
                          http://www.pbase.com/act/macros_met_oly_c4000

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Act

                            Ik heb het geprobeerd, maar je zegt er niet bij hoe ik moet saven hé?
                            dus... het is blijkbaar ergens gesaved maar waar.
                            Act,
                            Bedankt om mij zo te noemen.
                            Wat dat saven betreft: als je in het "batch conversion" scherm aan het werken bent kan zie je rechts op ongeveer 1/3 van de onderkant de "output directory" . Daar moet je dan kiezen / aanduiden waar je de geresizede ( wat een woord) foto's wil plaatsen.
                            Dan op "start" klikken bovenaan en alles wordt in 1 keer omgezet !

                            Allez, probeer nog ne keer !

                            Erbij vergeten te vermelden: deze handeling doet de Exif info niet verdwijnen !
                            Saluti,

                            Pascal

                            Comment


                            • #15
                              als je met windows xp werkt moet je eens zoeken op de site van microsoft naar "powertools" daarbij vind je een programaatje dat je moet downloaden. als je dan op een foto klikt met je rechter muisknop dan komt resize erbij te staan. maar de exif is spijtig genoeg wel weg
                              site[/URL]

                              Comment

                              Working...
                              X