Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dakota DC-3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dakota DC-3

    M'n eerste fotos genomen op het werk met de 350D :



    Omdat ik er nog niets van ken heb ik maar op vol automatisch de foto's genomen. (op het sporticoon van de 350D)
    Ben er al achter gekomen dat de lens nog beperkingen heeft.
    De foto's zijn genomen met de Tamron 18-200 f/3,5-6,3.
    Ik denk dat voor zo een dingen een 200-400 beter is.
    Het effect van pannen heb ik ook niet verkregen.
    Ik moet dus nog heel veel leren.... tips + feedback van jullie "Pro" gebruikers is dan ook welkom.

    Mvg,
    StefB

  • #2
    Re: Dakota DC-3

    Ha, ik ben zeker geen pro hoor maar ik ben dol op het kieken van vliegtuigen. Een paar opmerkingen.
    Wat ik eerst ook deed was te snel fotograferen (hoge sluitertijd). Het best bij prop vliegtuigen is 1/200 tot 1/250. Krijg je een mooi draaiende prop. Kijk maar eens naar die schitterende foto's van de spitfire. Dit betekend dat je het toestel het best op Tv stand zetten. met veel licht heb ja vanzelf een goed klein diafragma en dus veel scherpte diepte, wat bij dit soort foto's plezierig is. Achtergronden kunnen altijd later wazig gemaakt worden.
    Een tweede is de belichting. Best is om standaard 1/3 stop onder te belichten. Dat maakt de foto's helderder en de lucht komt dan beter uit en je voorkomt overbelichting. De foto's zijn nu aan de lichte kant. Donkerder maken met een bewerkingssoftware heeft vaak ruis tot gevolg.
    Nog iets, de foto's worden veel mooier als je alle overbodige zaken eraf cropt.
    Met de lens is zo te zien niet veel mis.

    Nou de foto's, ik vind de eerste en tweede echt goed hoor. Met een beetje bewerken heb je zo een geweldige plaat van een heel mooi vliegtuig.
    Als je die op je werk kan kieken, zullen we nog veel moois van je gaan zien.
    ____________________________________________
    Met vriendelijke groet. Nico H
    Mijn vliegtuig foto site

    Comment


    • #3
      Re: Dakota DC-3

      De sportstand is zeker niet de beste keuze voor propellervliegtuigen. Je ziet op de foto's dat de propellers stil staan, terwijl het vliegtuig in beweging is (dat kan niet anders, want de staart steekt omhoog ).

      Hier werk je best in de TV (sluitertijdvoorkeuze) op 1/250 - 1/320sec en dan zal de achtergrond ook bewogen zijn als je het vliegtuig blijft volgen.

      Exif eerste foto:
      1/1600sec
      200mm
      f6,3 = helemaal open bij 200mm (helemaal open zijn de meeste lenzen niet zo scherp)
      iso 400, in de sportstand wordt automatisch voor iso 400 gekozen

      Hier kon je gemakkelijk naar iso 200, dan had de sluitertijd in de AV-stand op f6,3 (= dus helemaal open) nog maar 1/800 sec geweest en dan had je ook een foto met minder ruis en wat meer detail gehad.

      Door iso 200 in de TV-stand te kiezen in combinatie met bijvoorbeeld 1/400sec zou het diafragma ook al 1 stop verder dicht gaan (f6,3 -> f9) en op die waarde zal je lens ook al heel wat beter presteren.

      Met de sluitertijd op 1/250sec zou het diafragma nog 2/3 stops verder dicht gaan en krijg je f11. Dan heb je al heel wat scherptediepte, maar doordat je mee beweegt met het vliegtuig zal de achtergrond toch nog onscherp worden. door de grotere scherptediepte heb je dan weer meer kans dat het vliegtuig volledig binnen de scherptediepte valt.

      Dus met je camera in de TV-stand op 1/250 sec en iso 200 zouden je foto's veel beter geweest zijn dan wat je nu met de sportstand bereikt hebt.

      Voor straaljagers speelt de sluitertijd niet zo'n grote rol, tenzij je panning-foto's wil maken waarbij de achtergrond in beeld is. Dan moet je ook met een langere sluitertijd werken om de achtergrond onscherp te krijgen.

      Een Canon 100-400 L IS is inderdaad heel wat beter voor dit werk, maar je kan uit je huidige lens nog heel wat meer halen dan wat je tot nu toe gedaan hebt. Met de juiste instellingen zal je al heel wat betere resultaten halen, zelfs met die Tamron.

      Een Canon 100-400 L is ook heel wat duurder, maar het is wel één van de beste lenzen voor dit soort fotografie (ik gebruik ze zelf ook).
      Maar je moet van mij nu niet direkt zo'n lens bestellen, ik zou eerst proberen om meer te halen uit je huidige lens. Als je een 100-400 gebruikt met de verkeerde instellingen dan zullen de resultaten ook tegenvallen .

      (Ik hoop dat ik nergens een foutje heb gemaakt in mijn berekeningen, want f6,3 in geen full-stop. Dat maakt het iets moeilijker dan wanneer ik kan vertrekken van bijvoorbeeld f5,6. {f6,3 = f5,6 + 1/3 stop}).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Dakota DC-3

        Bedankt al voor de reacties , ik ga het eens proberen in de TV stand met een lagere iso waarde, het is toch digitaal, is het niet goed dan wis ik het gewoon.
        De DC-3 was na de defensiedagen overgekomen naar de fam. day in de 15de wing LuTpt en ik wou absoluut dit stuk nostalgie fotograferen.
        Ga eens experimenteren met de sluitersnelheden als onze C-130's opstijgen en landen, zo kan ik het het beste leren.
        Onze venster geeft uit op de runway en de bakken vliegen dagelijks, dus met al deze tips zal ik hopelijk na een paar weken betere foto's maken.

        Comment

        Working...
        X