Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukcentrales + AdobeRGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukcentrales + AdobeRGB

    Bestaan er afdrukcentrales waar men foto's kan laten afdrukken die in AdobeRGB kleurruimte staan?

    Jef

  • #2
    Re: Afdrukcentrales + AdobeRGB

    Ik vrees dat je dit niet zal vinden.
    Eerst en vooral is AdobeRGB een device-independent profiel dat je gebruikt als input-profiel maar niet gebruikt kan worden als output-profiel. Een digitaal fototoestel kan zo geconfigureerd worden om kleuren te registreren volgens het AdobeRGB profiel, maar bij schermen en printers gebeurt dit niet omdat elk scherm en elke printer anders reageert. (Daarom kan je op je digitaal toestel eenvoudig "AdobeRGB" kiezen, maar moet je je scherm en printer met dure aparatuur profileren)

    Een printer die "in AdobeRGB" print bestaat dus niet. Als je printers ziet die zeggen dat ze in "sRGB printen", dan klopt dat ook nooit. Dat betekend dan enkel dat intern de software zodanig geprogrammeerd is dat hij probeert sRGB-afbeeldingen zo waarheidsgetrouw te reproduceren. Uiteraard wordt dit 1x voor alle printers van een bepaald type gedaan en gaat het dus op zijn best om een "goede benadering".

    Waarom is dat belangrijk voor jou? Wel, net zoals elke printer en elk scherm, heeft ook elke afdrukcentrale zijn eigen profiel. Dat profiel zal nooit exact AdobeRGB zijn, dus dat vind je nooit. Waar je wel naar op zoek kan gaan, is een afdrukcentrale waar ze het kleurprofiel aanbieden. Je kan dan op je eigen PC softproofen om te zien of het profiel ruimer is dan AdobeRGB (dan treden er conversies in kleur op als je wil laten printen). Heb je eenmaal zo een afdrukcentrale gevonden, dan kan je je foto's eenvoudig omzetten naar dat profiel, en komen de prints er uit zoals het hoort.

    Ik weet dat het allemaal wat complex klinkt, maar zo is het nu eenmaal. Je kan alvast eens kijken naar foto.com, zij bieden blijkbaar sinds kort het profiel van hun printers aan op hun site. Ik heb ooit nog een andere site geweten, maar daar kan ik nu niet zo meteen op komen.
    http://www.nicolaslammens.be - mijn persoonlijke foto-website

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukcentrales + AdobeRGB

      http://www.profonet.nl accepteert zowel sRGB als AdobeRGB, mits het kleurenprofiel daartoe ingesloten is.

      Comment

      Working...
      X