Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitservraagstuk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitservraagstuk

    Als startend fotofiel zoek je natuurlijk ook de tweedehands markt af bij de aanschaf van een flitser. Nu kwam ik de volgende 2 exemplaren tegen.

    METZ flitser 40 MZ-3 + SCA 3702 voor PENTAX camera's.

    Pentax AF-500FTZ

    Kent iemand een van deze flitsers of beide en kan ik ze automatisch gebruiken op mijn Pentax ist DL? Bijvoorbeeld de TTL-meting?

    Of zouden jullie helemaal van gebruikte flitsers afblijven?

    Groeten,
    Mischa
    Last edited by mischa; 4 september 2006, 19:43.
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Flitservraagstuk

    Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
    Als startend fotofiel zoek je natuurlijk ook de tweedehands markt af bij de aanschaf van een flitser. Nu kwam ik de volgende 2 exemplaren tegen.

    METZ flitser 40 MZ-3 + SCA 3702 voor PENTAX camera's.

    Pentax AF-500FTZ

    Kent iemand een van deze flitsers of beide en kan ik ze automatisch gebruiken op mijn Pentax ist DL? Bijvoorbeeld de TTL-meting?


    Groeten,
    Mischa
    ist DL ondersteunt de TTL meting niet ,werkt wel
    in P-TTL met de nieuwere flitsers van pentax en sigma; het oudere TTL systeem werkte nog wel met
    de D en Ds
    zie ook http://www.bdimitrov.de/kmp/
    voor info over oudere pentax flitsers

    mvg etienne

    Comment


    • #3
      Re: Flitservraagstuk

      Oke da's jammer, bedankt.

      Ik hoopte dat ik met een occasion een kwalitatief betere flitser voor iets minder kon kopen, maar als ik je goed begrijp.

      Voordat ik bij de occasions kwam, had ik al wat zitten rondneuzen. Mijn oog was toen al gevallen op de volgende exemplaren:

      Sigma EF-500 DG ST (de remote functie van de super zal ik niet gebruiken)
      Metz mecablitz 44 MZ-2

      Ik zoek dus een flitser die P-TTL ondersteunt EN ook een AF hulplicht heeft. Volgens mij hebben beide flitsers dat allebei. Zijn er nog bepaalde voor- of nadelen aan een van deze flitsers?

      Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Flitservraagstuk

        Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
        Oke da's jammer, bedankt.

        Ik hoopte dat ik met een occasion een kwalitatief betere flitser voor iets minder kon kopen, maar als ik je goed begrijp.

        Voordat ik bij de occasions kwam, had ik al wat zitten rondneuzen. Mijn oog was toen al gevallen op de volgende exemplaren:

        Sigma EF-500 DG ST (de remote functie van de super zal ik niet gebruiken)
        Metz mecablitz 44 MZ-2

        Ik zoek dus een flitser die P-TTL ondersteunt EN ook een AF hulplicht heeft. Volgens mij hebben beide flitsers dat allebei. Zijn er nog bepaalde voor- of nadelen aan een van deze flitsers?

        Groeten,
        Mischa
        Deze Metz heb ik gebruikt bij mijn Analoge Nikon Kamer's. Het is een zeer goede en krachtige flitser, die als invullicht mooie uitgebalanceerde plaatjes leverde. Bij de D70 en de D200 is hij helaas onbruikbaar.

        Comment


        • #5
          Re: Flitservraagstuk

          die Metz zal het met de digitale pentax dslr niet automatische werken, vrees ik

          mecablitz 44 MZ-2: EXTREM VIELSEITIG. Im Zusammenspiel mit dem entsprechenden SCA-Adapter ist der mecablitz 44 MZ-2 sowohl an beinahe jeder analogen SLR-Kamera zu verwenden als auch an den Digitalkameras der Marken Minolta, Nikon, Olympus und Sony.
          mvg etienne

          Comment


          • #6
            Re: Flitservraagstuk

            Toch wordt ie op de site van Metz aangegeven als flitser voor op de ist DL. Vreemd iets dan.

            Ik had overigens al goeie ervaringen met Sigma, maar ben tijdens het surfen ook nog Metz tegengekomen als all-brand leverancier. Ik had destijds een Sigma EF-430 Super voor op mijn Minolta. Een perfecte flitser. Ik denk dat ik van de huidige flitsers van Sigma hetzelfde of zelfs meer mag verwachten. Dan maar sparen dus voor een EF 500 DG ST.
            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

            Comment


            • #7
              Re: Flitservraagstuk

              Heb die flitser hier liggen, echter met een sca 3701 m2 voet voor Pentax (gebruikt geweest op een mz-30). Ben zelf van het Leuvense; als je dat eens wil uittesten stuur maar een pm.

              Comment


              • #8
                Re: Flitservraagstuk

                Als ik de post van Etienne lees, kan ik die flitser niet gebruiken, omdat die TTL is en mijn ist DL gebruik maakt van P-TTL. Testen heeft dan waarschijnlijk niet veel zin, omdat hij dan toch automatiesch zal werken.

                Leuven is mij dan ook iets te ver rijden, omdat de kans zeer groot is dat het niet werkt. Als ik dan kijk wat zo'n flitser nog moet kosten, leg ik liever een paar tinetjes bij, zodat ik een nieuw exemplaar heb.

                Toch bedankt voor je aanbod.

                Groeten,
                Mischa
                Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                Comment

                Working...
                X