Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veldkijker + digitale camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veldkijker + digitale camera?

    In de nabije toekomst zou ik mij graag een betaalbare veldkijker kopen die eveneens dienst moet doen als telescoop op reis en gebruikt kan worden om er occassioneel foto's mee te trekken van zowel diertjes als de maan. Na wat zoekwerk botste ik op volgende modellen:










    Wie heeft ervaring met deze of andere toestellen en dit eventueel in combinatie met zijn/haar digitale camera?

    Kies ik beter voor een lenzenkijker of kies ik voor een Schmidt-Cassegrainmodel ... kwestie van f-getal, stevigheid bij transport ('k wil die Schmidt Cassegrain niet om de haverklap collimeren ... en zeker niet op reis)

    Zijn die toestellen nog stabiel op een Manfrotte 190PRO statief? Ook bij een iets sterkere vergroting en wanneer m'n camera (D70) eraan hangt?

    Wat zijn de voor/nadelen die jullie ondervinden met een zoomoculair/vast occulair? Handig? Kwaliteit?...

    Alvast bedankt,
    WDW

  • #2
    Re: veldkijker + digitale camera?

    Ik zou me niet blindstaren op de Meade en Celestron telescopen, dat toch met name astronomische scopes zijn. Voor veldwerk met een kijker zie je beter uit naar de digiscopes van Swarovski (absolute top maar duur) of Leica APO Televid, Kowa, Optolyth, Zeiss.
    Een DSLR gaan "hangen" aan een digiscope of telescope is m.i. ook geen goed idee. Door de grootte en de zwaarte van een DSLR en het feit dat je een verbinding moet leggen tussen de lens van je camera en het oculair van je kijker, krijg je een instabiele bedoening. Dé camera voor dit soort werk is de Nikon Coolpix (5000 serie).
    Effe Googlen op "digiscoping" en je bent uren bezig
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: veldkijker + digitale camera?

      Ik zou me niet blindstaren op de Meade en Celestron telescopen, dat toch met name astronomische scopes zijn. Voor veldwerk met een kijker zie je beter uit naar de digiscopes van Swarovski (absolute top maar duur) of Leica APO Televid, Kowa, Optolyth, Zeiss.
      Daar ben ik het volkomen mee eens, maar waarom dan niet een Fieldscope of Spotting Scope van Nikon zelf, dan heb je toch ook metteen de meest geschikte koppelstukken, en optisch ,
      Bovendien heel betaalbaar en veel beter dan zo een spiegelding van meade
      Wil je proffesionele uitleg daaromtrent stuur dan eens een PM naar Hans Braakhuis, die weet daar alles van denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: veldkijker + digitale camera?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Daar ben ik het volkomen mee eens, maar waarom dan niet een Fieldscope of Spotting Scope van Nikon zelf, dan heb je toch ook metteen de meest geschikte koppelstukken, en optisch ,
        Bovendien heel betaalbaar en veel beter dan zo een spiegelding van meade
        Wil je proffesionele uitleg daaromtrent stuur dan eens een PM naar Hans Braakhuis, die weet daar alles van denk ik.

        http://www.verrekijkershop.nl/nl/dept_74.html
        Je gaat mij niet horen beweren dat Nikon optisch niet goed is
        Ik stel alleen vast dat met name de Kowa's en de Leica's bij birders super populair zijn omwille van zeer goed en relatief betaalbaar. We spreken hier dan wel van 60X zooms en zwaarder.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: veldkijker + digitale camera?

          Ik heb iemand ontmoet dit met een klein digitaal fototoestelleke op Lesbos schitterende foto's maakte door zijn telescoop. De lens van zijn fototoestel en het glas waar je je oog tegen drukt om door de telescoop te kijken, waren even groot en hij kon dus gewoon de lens tegen de telescoop houden.

          De resultaten waren echt goed. Ik heb ze weliswaar niet op papier gezien, maar op zijn laptop bleven ze scherp, ook na 3 tot 4x inzoomen.
          Wellicht een bruikbare tip voor iemand die niet full time vogels wil fotograferen, maar als de gelegenheid zich voordoet toch gewapend is.
          Zoek in dit geval een telescoop met een grote diameter vooraan want die zijn het lichtsterkst. Het beste werk je dan met een telescoop met vast oculair want een zoom verliest wel licht bij 40 - 60x vergroting.
          Beste vergroting is 20 tot 30 x (vergelijkbaar met een analoge telelens van meer dan 1000 mm)
          Er zijn genoeg merken die hun waarde al hebben bewezen : Kowa, Bausch & Lomb, Swarovski, Optolyth, Eschenbach, ....
          Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

          Comment

          Working...
          X