Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief = handbagage?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief = handbagage?

    Hoi,

    Nog 2 weken en ik vertrek op reis.
    Natuurlijk mag m'n fototoestel niet ontbreken bij m'n bagage.
    Al m'n materiaal zit in een rugzak die ik als handbagage meepak op het vliegtuig. M'n (metalen, 2,3kg wegende) statief hangt langs de buitenkant van deze rugzak (Lowepro Rover II), vormt dit een probleem bij de controle of doen ze hier niet moeilijk over?

    Zijn er eventueel nog dingen waar ik best op let bij de controle? Er is me namelijk ook verteld een kopie te maken van de aankoopformulieren van het toestel.

    Thx!

  • #2
    Re: Statief = handbagage?

    Het hangt allemaal af van hoe je reist en waar naar toe.
    Met een prive jet naar Stockholm > geen enkel probleem
    Met BA naar de USA > veel problemen.
    Voor service heb je een reisbureau. die weten het antwoord voor jouw reis.
    Kijk anders eens op de site van je vlieg maatschappij.

    En neem een kopie mee van de aankoop van je toestel. Anders loop je de kans weer invoerrechten te moeten betalen.

    Maak diverse scans/ foto's van waardevolle items en papieren. Zet die in een mail aan je zelf. Kun je er overal ter wereld bij.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Statief = handbagage?

      Ik heb in maart m'n statief (wel een licht) gewoon aan m'n rugzak gehangen en dat was geen probleem (vlucht naar mallorca met tui, maar dat doet er normaal niet toe hé, de security is de security).

      Comment


      • #4
        Re: Statief = handbagage?

        Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
        Al m'n materiaal zit in een rugzak die ik als handbagage meepak op het vliegtuig. M'n (metalen, 2,3kg wegende) statief hangt langs de buitenkant van deze rugzak (Lowepro Rover II), vormt dit een probleem bij de controle of doen ze hier niet moeilijk over?
        Dat hangt af van de regels die op dat moment door de maatschappij gehanteerd worden (geen glazen bol, dus die kan niemand nu voorspellen), je bestemming, het humeur van het grond- en cabinepersoneel en de stand van de maan.

        Ga er maar vanuit dat je het ding beter in je koffer kunt stoppen, dan weet je zeker dat je 't ding niet hoeft in te leveren aan de gate. Bedenk je ook dat er regels gesteld zijn aan het maximum gewicht dat je aan handbagage mee mag nemen; een tas met fotoapparatuur en dan ook nog eens een 2.3kg zwaar statief gaat daar vermoedelijk wel overheen. Die gewichtsregels zijn er niet voor niets! Last but not least zijn er nog beperkingen in afmetingen.

        Er is me namelijk ook verteld een kopie te maken van de aankoopformulieren van het toestel.
        Dat zeggen "ze" inderdaad en ach, kwaad kan het niet. Ik ben er nog nooit op gecontroleerd, maar waarom zou je het niet doen? Niet alleen van je toestel overigens, ook van je objectieven.

        Verder: zorg voor opgeladen batterijen en geheugenkaartjes waar nog op z'n minst een of twee fotos op passen. Het is me wel ooit gevraagd aan te tonen dat het toestel ook daadwerkelijk een fototoestel was - oftewel, batterij er uit en 't ding mag niets doen, batterij er in en een foto schieten. Voor alle accu's en alle objectieven die ik toen bij me had.

        Comment


        • #5
          Re: Statief = handbagage?

          Handbagage mag 5kg wegen, dus zit ongeveer in de helft
          Met de body + lenzen en nog wat ander gerief erbij zal ik hoop en al rond de 5kg zitten.
          Als er nog plaats is in m'n koffer gaat die daarin.
          Het is richting de Canarische Eilanden (geen UK of USA dus) dat ik vlieg, ik verwacht ivm de verstrengde maatregelen niet al te veel problemen.

          Comment


          • #6
            Re: Statief = handbagage?

            Die Rover II lijkt me ook al groot voor handbagage, ook even de afmetingen controleren! Bovendien denk ik dat je met toestel + lenzen + rugzak ook al aan je maximum gewicht zal zitten.

            Als het kan, zou ik, om problemen te vermijden, het statief in mijn normale bagage stoppen. Die kan tenslotte toch ook tegen een stoot en is niet onmisbaar om te fotograferen.

            Maar de beste raad is even telefoneren naar je reisbureau, normaal moeten die daar toch het meest op de hoogte van zijn. Veel plezier op reis!

            Michiel
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: Statief = handbagage?

              Gewicht speelt bij heel veel maatschappijen geen enkele rol. Er mag niets mee de cabine in dat als wapen kan dienen. Honkbalknuppels (daar kan ik inkomen), skistokken, vishengels enz. mogen gewoon niet mee. Statieven horen daar ook bij. Zoals Joost al zei, het hangt van de betreffende security-agent af of het wel of niet toch lukt.

              Comment


              • #8
                Re: Statief = handbagage?

                Beste,

                Ga naar de website www.brusselsairport.be en klik in de linker kolom “tips voor de reizigers” aan. Vervolgens kies je voor “koffers pakken”.
                Voor vertrekken vanuit GB.
                Ga naar de website www.heathrowairport.com
                Klik in het rode kader “Important information for passengers” de onderstreepte link “FIND out more” aan. Er staat een tekening bij hoe groot uw handbage mag zijn voor alle vertrekkende vluchten behalve de uitzonderingen op de VS.
                Onderaan de pagina kan je zelf een pdf formulier downloaden met de info die je nodig hebt.
                Voor vluchten op Zuid-Afrika met SA airways.
                Volg de URL http://ww2.flysaa.com/saa_home.html
                Klik onder “What’s new” op de “hand luggage information.
                Voor de vluchten vertrekkende van Schiphol:
                Find everything you need to know about your flight, baggage, travelling in covid times and more at Amsterdam Airport Schiphol. Enjoy your flight!

                In de linkerkolom doorklikken op “controles en veiligheid” vervolgens kiezen voor “veiligheidsregels bagage”.

                Hopelijk ben je geholpen.
                Veel plezier op reis.

                Comment


                • #9
                  Re: Statief = handbagage?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Gewicht speelt bij heel veel maatschappijen geen enkele rol. Er mag niets mee de cabine in dat als wapen kan dienen. Honkbalknuppels (daar kan ik inkomen), skistokken, vishengels enz. mogen gewoon niet mee. Statieven horen daar ook bij. Zoals Joost al zei, het hangt van de betreffende security-agent af of het wel of niet toch lukt.
                  Gewicht begint de laatste jaren een steeds nadrukkelijker rol te spelen bij handbagage, de gouden jaren zijn op dat vlak voorbij. Ik heb het aan den lijve ondervonden toen ik in juni naar Namibië vertrok.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief = handbagage?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Gewicht begint de laatste jaren een steeds nadrukkelijker rol te spelen bij handbagage, de gouden jaren zijn op dat vlak voorbij. Ik heb het aan den lijve ondervonden toen ik in juni naar Namibië vertrok.
                    Ja, natuurlijk speelt gewicht een rol. Wat ik heb bedoelen te zeggen is dat zelfs als je met je statief onder het gewicht blijft dat voor handbagage is toegestaan, dan nog loop je het risico dat het niet meekomt omdat het als slagwapen kan worden gebruikt, dit afhankelijk van maatschappij, dienstdoende security, geluk, etc.

                    Toen ik twee maanden geleden naar de VS vertrok (dus voor de toestanden in Londen) zag ik bij de incheckbalie een lijst hangen van voorwerpen die niet met handbagage meemochten. Hoewel ik al electronisch was ingecheckt ben ik v.w.b. het statief aan de balie gaan vragen. Daar werd mij bevestigd dat het niet meemocht en ik moest mij melden bij 'Afwijkende Bagage'. Daar uitgelegd dat dat ding EUR 400 kost en dat ik het niet onbeschermd via de bagagekelder wilde laten inladen. Er werd gezegd dat er geen andere keus was. Heb toch de gok genomen (erg riskant omdat op Schiphol de secirity verplaatst is van de centrale hal naar de gate, dus je wordt pas gecheckt bij moment van instappen: mag het statief niet mee dan kun je niks meer doen) en ben er doorheen gekomen. Ik zag wel dat drie anderen voor mij een gitaar bij zich hadden dus ik had dan nog wel een discussie willen aangaan. Maar toch, je hebt dan geen tijd meer om het alsnog via het laadruim te laten transporteren. De enige optie is dan de purser aanspreken, als je de kans krijgt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief = handbagage?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik zag wel dat drie anderen voor mij een gitaar bij zich hadden dus ik had dan nog wel een discussie willen aangaan.
                      Dat had ik wel eens mee willen maken:
                      Douanier: "U dient uw statief hier af te geven meneer, dat kan nu eenmaal als wapen gebruik worden".
                      Leonidas: "Ja maar... die mannen voor me mogen hun gitaren wel meenemen!"
                      Douanier: "En, hoe denkt u een gitaar te kunnen gebruiken als wapen?"
                      Leonidas: "Nou, eh... kent u Cacofonix, de bard uit de strips van Asterix en Obelix, niet?"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief = handbagage?

                        Afmetingen van de rugzak zullen geen probleem zijn, eerder het gewicht + het zichtbare metalen statief.
                        Soit, Mits wat geluk geraakt het bij m'n gewone bagage, dan hoef ik me minder zorgen te maken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief = handbagage?

                          @Joost:

                          En om m'n verhaal nog af te maken: op de terugweg geen risico genomen en een extra koffer aangeschaft waarin het statief, in een handdoek gewikkeld, ook meeging (gewoon in het laadruim dus).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief = handbagage?

                            Je kan gokken ...

                            Op het ogenblik dat je handbagage gecontrolleerd wordt is je valies al weg.
                            Heb je pech dat je statief niet in de handbagage mag zit je daar schoon ... je kan niet terug, je kan niet in je bagage en je kan enkel je statief in beslag laten nemen als je de vlieger nog wil nemen.
                            Speel je op zeker en zit het in je valies ... dan ben je gerust zonder kopzorgen.

                            Gewicht ... ik heb nog nooit geweten dat mijn handbagage gewogen werd maar toen we in augustus naar Kreta vertrokken mocht die voor mij zijn handbagage wel afgeven als gewone bagage omdat zijn pakje te groot was.
                            En dan begint het hé ... maximum aantal stuks bereikt ... dus mee in een valies foefelen die al overvol zit. Plezant als daar zo'n paar honderd man achter u staat. Een geluk dat ze hem reeds de opmerking maakten op het moment dat hij zijn valiezen moest afgeven.

                            En ja ... de ene maatschappij is de andere niet en de controles zijn ook niet altijd hetzelfde.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X