Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Woodface

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Woodface

    Na mijn pogingen van vorige week heb ik jullie raadgevingen opgevolgd.
    White Balance steeds op gloeilamp.
    Foto's van gisteren, optreden van Woodface.

    Camera : Nikon D50
    Lens : 18-200
    Zonder flits
    Focuslengte : 95mm, F 5,6
    Sluitertijd : 1/50
    ISO 800


    Focuslengte : 135mm, F 6
    Sluitertijd : 1/50
    ISO 800


    En nog eentje
    Focuslengte : 55mm, F 5,3
    Sluitertijd : 1/50
    ISO 800


    Wat is goed? Wat moet beter?
    http://jurgen303.fotopic.net

  • #2
    Re: Woodface

    Je sluitertijd moet in elk geval de hoogte in, ofwel beter je momenten uitkiezen als je met een trage lens werkt ( traag = te kleine diafragma opening, waardoor je sluitertijden te lang worden). Het juiste 'rustige' moment afwachten met langere sluitertijden is een noodzaak (moest ik ook doen toen ik nog op 300mm aan f5.6 met IS fotografeerde)

    Bij foto 2 zit de scherpte vrij goed (hoewel een tikkeltje beweging aan de mond), maar de compositie is niet wat het zou moeten zijn. Te weinig ruimte in de kijkrichting, onderwerp te centraal opgesteld. Probeer hier nog iets creatiever voor de dag te komen. Je mocht blijkbaar langs en voor het podimu fotograferen, dan zou er zeker toch meer uit te halen zijn en zéker met dat bereik van je objectief (18-200mm). Ook de kleuren (van zowel 1 als 2) komen (bij mij althans) minder natuurlijk over. (kan aan de belichting van het concert liggen natuurlijk)

    Foto 3 vind ik wat moeilijk te beoordelen. Zeker geen slechte foto, met wat dynamiek. Als ik wat langer kijk lijkt het alsof elk van de muzikanten gewoon heel afzonderlijk elk zijn eigen ding doet. Leuk om op foto te zien zijn de momenten waarop er wat interactie is tussen twee of meer bandleden. Dat mis ik hier een beetje. Er staat ook héél wat op de foto, iets te veel aan informatie misschien. Ik kijk op die foto overal en nergens naar.

    Zeker niet slecht, volgende keer beter. Probeer vooral op je compositie al te letten, en kies goed het moment wanneer je op de ontspanner drukt.

    Comment


    • #3
      Re: Woodface

      Bedankt voor de tips, ik zal ze zeker ter harte nemen volgende keer.

      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
      Je sluitertijd moet in elk geval de hoogte in, ofwel beter je momenten uitkiezen als je met een trage lens werkt ( traag = te kleine diafragma opening, waardoor je sluitertijden te lang worden). Het juiste 'rustige' moment afwachten met langere sluitertijden is een noodzaak (moest ik ook doen toen ik nog op 300mm aan f5.6 met IS fotografeerde)

      Zeker niet slecht, volgende keer beter. Probeer vooral op je compositie al te letten, en kies goed het moment wanneer je op de ontspanner drukt.
      Als je zegt dat de sluitertijd de hoogte in moet, bedoel je dan dat ik op 1/30 of zelfs 1/25 moet gaan trekken? Bestaat het gevaar dan niet dat het helemaal niet meer scherp is? Of bedoel je net het tegenovergestelde en moet ik bijvoorbeeld 1/80 of 1/125 instellen?

      In een andere topic had ik deze instellingen gevonden, vandaar dat ik die ook gebruik.
      Oorspronkelijk geplaatst door ccf Bekijk bericht
      Concertfoto's zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken, de belichting is vrijwel steeds hetzelfde, licht , schaduw, beweging.
      Analoog: iso 800 (fuji isopress 800) instellen als 800 en 1stop pushen in labo.
      Sluitertijd, 1/30 bij genoeg licht 1/60, camera goed stilhouden, diafragma op grootste opening en shooten.
      http://jurgen303.fotopic.net

      Comment


      • #4
        Re: Woodface

        Oorspronkelijk geplaatst door greenie Bekijk bericht
        Als je zegt dat de sluitertijd de hoogte in moet, bedoel je dan dat ik op 1/30 of zelfs 1/25 moet gaan trekken? Bestaat het gevaar dan niet dat het helemaal niet meer scherp is? Of bedoel je net het tegenovergestelde en moet ik bijvoorbeeld 1/80 of 1/125 instellen?
        Hoe korter je sluitertijd hoe beter natuurlijk (misschien had ik me niet helemaal juist uitgedrukt, excuses daarvoor). Stel gewoon diafragma prioriteit in, en zet je f waarde op de grootste opening. Een zoom met een variabel diafragma is natuurlijk moeilijk werken hé, vermits je max. opening verschilt doorheen je zoomrange. Je toestel zal dan de sluitertijd zelf bepalen. Hoe groter je f opening, hoe korter de sluitertijd wordt. Als niet aan een deftige sluitertijd komt, (<1/125ste imho) zet je iso dan nog een tandje hoger.
        Als het licht echt slecht is zal je toch moeten zakken naar 1/60ste ofzo, maar enkel als het echt niet anders kan! 1/30ste vind ik veel te lang om geen bewegingsonscherpte te hebben, zelfs 1/60ste is maar zozo te noemen.

        Comment


        • #5
          Re: Woodface

          Foto's zijn gemaakt met sluitertijd 1/50 ste.
          Zou ik volgende keer dan hoger of lager gaan?
          http://jurgen303.fotopic.net

          Comment


          • #6
            Re: Woodface

            Oorspronkelijk geplaatst door greenie Bekijk bericht
            Foto's zijn gemaakt met sluitertijd 1/50 ste.
            Zou ik volgende keer dan hoger of lager gaan?
            maw je hebt op sluiter prioriteit zitten fotograferen?

            Comment


            • #7
              Re: Woodface

              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
              maw je hebt op sluiter prioriteit zitten fotograferen?
              Inderdaad. F verandert naarmate ik in of uitzoom, vandaar dat ik enkel nog met mijn sluitertijd speel.
              zal volgende keer eens max F instellen en zien wat dat geeft.
              http://jurgen303.fotopic.net

              Comment


              • #8
                Re: Woodface

                Oorspronkelijk geplaatst door greenie Bekijk bericht
                Inderdaad. F verandert naarmate ik in of uitzoom, vandaar dat ik enkel nog met mijn sluitertijd speel.
                zal volgende keer eens max F instellen en zien wat dat geeft.
                In hoeverre je met dat objectief snelle sluitertijden gaat halen is toch een ander paar mauwen hoor. Echt lichsterk is die niet.

                Comment

                Working...
                X