Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechten en plichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rechten en plichten

    Hallo iedereen,

    Ik ben webmaster van www.3athlon.be, een site over triathlon en duathlon.
    Regelmatig ga ik naar wedstrijden en neem ik enorm veel foto's van de atleten, die ik dan gratis ter beschikking stel van de atleten. (net als de rest van de site, die ik volledig gratis en als pure hobby beheer)

    Ik heb nu een aanvaring met een organisatie, die de foto's opeist om ze op hun website te plaatsen. Ik wil dit niet doen, ik wil dat ze gewoon een linkje leggen naar mijn site. Volgend jaar mogen er geen fotografen meer op het evenement komen (openbare weg ), tenzij met hun toestemming en als ze de foto's afgeven aan de organisatie.

    Mag je als recreatieve fotograaf naar een openbaar evenement gaan, en foto's nemen zonder toestemming van de organisator?

    Nu denk ik er volgend jaar ook aan foto's afgedrukt aan te bieden aan de atleten. Uiteraard dan tegen kleine vergoeding. Ik ben aan het kijken hoe dit commercieel kan worden aangepakt.

    Mag je dan zomaar naar evenementen gaan en foto's nemen en verkopen?

    Alvast bedankt
    Jim

  • #2
    Re: Rechten en plichten

    Voor zover mij bekend mag je op de openbare weg gewoon een evenment fotograferen. Het gratis beschikbaar stellen kan al wel eens op problemen stuiten.

    Als je de foto's wilt gaan verkopen wordt de situatie echt anders. Ik denk dat dat niet zomaar mag. De organisatie heeft m.i. dan wel degelijk een goed standpunt. Zij organiseren het evenement en mogen dan ook bepalen wie de foto's mag verkopen lijkt me.
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Rechten en plichten

      Vergeet ook niet dat als je op regelmatige basis foto's verkoopt, je als een handelsorganisatie kan worden gezien. Als je daar dan de nodige vergunningen niet voor hebt kan dat aanzien worden als oneerlijke concurrentie.

      Comment


      • #4
        Re: Rechten en plichten

        tuurlijk mag je op een openbaar evenement (openbaar, dus niet afgesloten door een of andere omheining) foto's maken...

        gratis ter beschikking stellen mag eventueel ook nog wel...

        als je ze echter gaat afdrukken om te verkopen....da's vragen om problemen!

        of dacht je nu echt dat de mensen die er hun kost mee moeten verdienen hiermee zullen lachen? je mag het proberen hoor... maar 'k zou't nie doen
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: Rechten en plichten

          Alvast bedankt !

          Voor alle duidelijkheid: ALS ik ze ooit zou (laten) afdrukken en verkopen, dan start ik idd een bijberoep op en doe ik het legaal
          Trouwens, behalve op enkele wedstrijden, ben ik nog maar zelden professionele fotografen tegen gekomen. En zolang die er niet zijn, neem ik ook niemands broodwinning weg hé....

          Greetz
          Jim
          Last edited by ironjim; 29 augustus 2006, 19:01.

          Comment


          • #6
            Re: Rechten en plichten

            Oorspronkelijk geplaatst door ironjim
            Ik heb nu een aanvaring met een organisatie, die de foto's opeist om ze op hun website te plaatsen. Ik wil dit niet doen, ik wil dat ze gewoon een linkje leggen naar mijn site. Volgend jaar mogen er geen fotografen meer op het evenement komen (openbare weg ), tenzij met hun toestemming en als ze de foto's afgeven aan de organisatie.

            Mag je als recreatieve fotograaf naar een openbaar evenement gaan, en foto's nemen zonder toestemming van de organisator?

            Nu denk ik er volgend jaar ook aan foto's afgedrukt aan te bieden aan de atleten. Uiteraard dan tegen kleine vergoeding. Ik ben aan het kijken hoe dit commercieel kan worden aangepakt.

            Mag je dan zomaar naar evenementen gaan en foto's nemen en verkopen?

            Alvast bedankt
            Jim
            Volgens mij hebben ze helemaal het recht niet om jouw foto's op te eisen. Als ze van de organisatie uit een professionele fotograaf laten komen om foto's te maken voor hun website, dan zullen ze al snel weten hoeveel dat zal moeten kosten .

            Als ze iedereen met een camera buiten de omloop van zo'n triatlon moeten houden, dan gaan ze erg veel werk hebben, iedereen die een fototoestel heeft, zal dat daar ook wel gebruiken (ik heb hier héél veel digitale toestelletjes gezien bij de triatlon). Bovendien loopt zo'n wedstrijd meestal voor een groot deel over de openbare weg, en daar hebben ze niets te zeggen op dat gebied.

            Als je foto's wil maken en verkopen, dan zullen er wel heel andere regels gelden en daar kan ik niet veel over vertellen.

            Begin deze maand was er hier een recreatieve triatlon, en van de organisatie zelf hebben ze mij gevraagd om daarvan foto's te maken. Die foto's staan op mijn fotopic-website, en ze hebben op hun site een link gezet. Dat is volledig volgens afspraak.

            Mijn grootste probleem was dat die foto's zo populair waren dat ik de eerste dag al over de downloadlimieten van het gratis fotopic-account zat. Ik heb er een premium account voor moeten nemen om de boel weer online te krijgen. En dan hebben de organisatoren zelf voorgesteld om een deel van die kosten terug te betalen .

            Vooraf hebben we wel gepraat over de eventuele verkoop van foto's, maar dat is niet doorgegaan omdat daar zoveel tijd inkruipt dat er niemand aan wou beginnen. Ik had geen zin om een heleboel foto's te versturen, en omdat ik zelf arbeider ben, zou dat ook nog andere problemen kunnen opleveren met de belastingen (en andere instanties).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X