Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wintersport......

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wintersport......

    Binnenkort ga ik op wintersport naar Oostenrijk. Nu heb ik nog nooit m'n toestel (minolta dimage 7i) meegenomen. Heeft er iemand goede tip's voor me? Waar moet je nu precies op letten in die witte sneeuw? Met m'n oude (35mm) toestel had ik een polarisatie filter. Werkt dat bij digitaal ook zo?
    Album: http://www.webmeester.com/

  • #2
    Vooral op letten dat je 1 of 2 stops overbelicht als je veel sneeuw fotografeert. Anders wordt de sneeuw op de foto blauw weergegeven

    Comment


    • #3
      Eventueel je witbalans manueel afstellen door op een mooie witte plek sneeuw te "mikken"
      Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Arcturus
        Vooral op letten dat je 1 of 2 stops overbelicht als je veel sneeuw fotografeert. Anders wordt de sneeuw op de foto blauw weergegeven
        Is dit waar ? (twijfel daar sterk aan, tenzij met een donker onderwerp dat je goed wil laten belichten tegen de lichte sneeuw) Volstaat een UV en/of pola niet dan ? Graag meer uitleg heb hier met analoog wel ervaring evenwel niet met digitaal, vandaar.....

        Comment


        • #5
          [/quote]
          Volstaat een UV en/of pola niet dan ? Graag meer uitleg heb hier met analoog wel ervaring evenwel niet met digitaal, vandaar.....
          [/quote]Hier zou ik ook graag nog een reactie op hebben. Heeft er iemand ervaring met een polarisatie filter op een digtaal toestel?
          Album: http://www.webmeester.com/

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sonyke
            Originally posted by Arcturus
            Vooral op letten dat je 1 of 2 stops overbelicht als je veel sneeuw fotografeert. Anders wordt de sneeuw op de foto blauw weergegeven
            Is dit waar ? (twijfel daar sterk aan, tenzij met een donker onderwerp dat je goed wil laten belichten tegen de lichte sneeuw) Volstaat een UV en/of pola niet dan ? Graag meer uitleg heb hier met analoog wel ervaring evenwel niet met digitaal, vandaar.....
            Inderdaad dit klopt, toestel wordt misleid door teveel licht dus zal het toestel hierop reageren door een korte en/of een kleinere opening te nemen......(dus moet je gaan overbelichten door een langere sluitertijd (bv 1/250 ipv 1/500sec) of groter opening (bv 4 ipv 5.6)te nemen)
            Je kan ook eens licht meten door je hand iets voor de lens te houden (een 20 a 30 cm)
            en gebruik dan die gevonden waarde of check hoeveel verschil er is en stel dan een correctie in op uw belichting.
            Polarisatie filter is goed als je een echt blauwe lucht wilt of als je teveel
            licht hebt en toch een langere belichting wilt.
            Als de sneeuw te blauw is kan je ook een skyfilter (is lichtroze)gebruiken maar nog niet getest op digitale camera's daar die een aut. kleurbalans hebben - mischien hebben andere hier ervaring mee.
            daVinci
            www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

            Comment


            • #7
              Merci daVinci. Analoog vroeger nogal veel foto's (met spotmeting geen probleem) en film's genomen in het hooggebergte en sneeuwlandschappen. Tegen de "blauwe" sneeuw gebruikte ik filters.
              Nog geen digitaal verlof gehad in het hooggebergte en de sneeuw.....
              Digitaal dus ook met spotmeting....als je de mogelijkheid daarvoor hebt natuurlijk en die heb ik, dus geen probleem wat mij betreft.
              Het klopt dus inderdaad wel met integraalmeting als een groot gedeelte van je beeld sneeuw is, overbelichten dus.
              Ik denk nu wel op hetzelfde spoor te zitten bedankt voor je uitleg.

              Comment

              Working...
              X