Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Configuratie PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Configuratie PC

    Hallo,
    Ik ben net begonnen met digitale fotografie, na jarenlang analoog te hebben gefotografeerd.
    Mijn vraag is nu welke configuratie moet mijn PC hebben om goed fotoshop te kunnen draaien. Ik bedoel geen merken maar wel de eisen waar bv de processor moet voldoen, de harde schijf, het beeldscherm etc.

    Alvast bedankt
    Bert

  • #2
    Re: Configuratie PC

    Eigenlijk draait photoshop zonder problemen op de traagste nu koopbare PC. Hier draait het ding op een PIV 3 GHz met 1 GB ram en een ATI 9800 Pro grafische kaart.
    Het ding is een dikke 2 jaar oud, en alles draait vlot.
    Uiteraard zal een snellere PC nog vlotter werken.
    Wel een paar tips :
    - foto's zijn redelijk grote bestanden : een 8 Megapixel JPG van 3 MB, neemt in photoshop 23 MB in. Als je wat bewerkt (wat lagen bijmaken enz.), heb je vlotjes een aantal meervouden hiervan nodig (dus per foto die open staat). Zorg dus voor genoeg geheugen. 1 GB is nu zowat het minimum, mag natuurlijk altijd meer zijn.
    - Neem een aparte grafische kaart (dus niet eentje op het moederbord, dat ook nog je RAM-geheugen aanspreekt). Je hebt echt geen spelletjesmonster van 500 € nodig : eentje van 200 € of zelfs minder zal voor Photoshop even snel werken. Wel zorgen dat er min. 128 MB ram opzit (maar dat is zowat altijd het geval).
    - Zorg voor een degelijk scherm. Kost wel iets meer, en helaas gaan ze, als je echt kleurecht wil werken, niet zolang mee. Hier zit ik achter eentje van een jaar of 5-6 oud, en dat begint nu toch al wat af te takelen...
    Groeten,

    Polleke

    Comment

    Working...
    X