Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

    Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik een dedicated flash zou kopen voor mijn Nikon D50. Eerst wou ik 'm vooral kopen om de studioflitsers af te laten, maar ondertussen werk ik met kabel, dus daar moet ik het al niet meer voor doen. Dus nu zou ik graag willen weten of het de moeite is om er één te kopen. Ik fotografeer vanalles: studio, evenementen, sport, ... Dus geef maar voorbeelden van wat je wil, maakt niet uit wat. In welke situaties gebruiken jullie een externe flash? Ikzelf zou het volgende maand heel goed kunnen gebruiken op een bruiloft, maar ja ... om dan 200 euro te geven om 'm alleen op een bruiloft te gebruiken ...

    Het is ook geen kwestie meer van welke flash, als ik één koop, zal het hoogstwaarschijnlijk toch de SB600 worden, maar daar heb ik ook een vraag over, ontstaan door dit artikel: http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
    klopt het dat je de interne flits van de D50 niet kan gebruiken om de SB600 remote af te doen gaan? Met de D70 zou dat wel gaan, wat is er dan zo speciaal aan de interne flits van de D70 ...? En weet er iemand over welke afstand dat je het dan hebt?
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

    Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
    Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik een dedicated flash zou kopen voor mijn Nikon D50. Eerst wou ik 'm vooral kopen om de studioflitsers af te laten, maar ondertussen werk ik met kabel, dus daar moet ik het al niet meer voor doen. Dus nu zou ik graag willen weten of het de moeite is om er één te kopen. Ik fotografeer vanalles: studio, evenementen, sport, ... Dus geef maar voorbeelden van wat je wil, maakt niet uit wat. In welke situaties gebruiken jullie een externe flash? Ikzelf zou het volgende maand heel goed kunnen gebruiken op een bruiloft, maar ja ... om dan 200 euro te geven om 'm alleen op een bruiloft te gebruiken ...

    Het is ook geen kwestie meer van welke flash, als ik één koop, zal het hoogstwaarschijnlijk toch de SB600 worden, maar daar heb ik ook een vraag over, ontstaan door dit artikel: http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
    klopt het dat je de interne flits van de D50 niet kan gebruiken om de SB600 remote af te doen gaan? Met de D70 zou dat wel gaan, wat is er dan zo speciaal aan de interne flits van de D70 ...? En weet er iemand over welke afstand dat je het dan hebt?
    Lees dit eerst:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=117154
    Last edited by Binnenuit; 25 augustus 2006, 18:41.

    Comment


    • #3
      Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

      Yep, die had ik daarstraks al gelezen. Daar heb ik ook die link gevonden die naar het betreffende artikel verwijst. Het is me alleen niet duidelijk of ik de interne flits nu wel of niet kan gebruiken om de SB600 af te laten gaan of niet en ik zou graag willen weten waar jullie 'm zoal voor gebruiken.
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

        Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
        Het is me alleen niet duidelijk of ik de interne flits nu wel of niet kan gebruiken om de SB600 af te laten gaan of niet en ik zou graag willen weten waar jullie 'm zoal voor gebruiken.
        De D50 kan niet als commander flits voor besturing van andere flitsen gebruikt worden, dan is minimaal een SB800(besturing en flits) en SB600(slave flits). Ipv een SB800 kun je ook een SU800 als commander gebruikt worden.

        Ik gebruik mijn flits tegen schaduwen in de felle zon(op de camera) en als het te donker is en dan meestal als slave van een zijkant en de pop-up als 50%flits en commander.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

          Persoonlijk zou ik geen externeflits gebruiken om studioflitsen te bedienen. Bij het afgaan van de studioflitsen gaat het I-ttl systeem in de war geraken en de externe flits willen uitzetten. Resultaat: een straffe knal, een zwarte vlek op de flistlamp en een verdacht reukje van verbrand.

          Comment


          • #6
            Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

            Oorspronkelijk geplaatst door aqw0
            Persoonlijk zou ik geen externeflits gebruiken om studioflitsen te bedienen. Bij het afgaan van de studioflitsen gaat het I-ttl systeem in de war geraken en de externe flits willen uitzetten. Resultaat: een straffe knal, een zwarte vlek op de flistlamp en een verdacht reukje van verbrand.

            Indien je om een bepaalde reden genoodzaakt bent om de studioflitsen te laten werken met de externe flits, zoals bijvoorbeeld een synchrokabel die je tijdens een sessie kapot trapt. Kan gebeuren, is bij mij al gebeurd !

            Dan komt het erop aan om op je pootjes terecht te komen hé, dan neem je de externe flits in de modus manueel, en met het laagst mogelijke vermogen.
            Bij de 580 EX en de 550 EX is dit 1/128 van het vermogen, en eventueel mag de reflector naar boven wijzen . De camera blijft manueel staan en belichting blijft zoals voorheen, het lage vermogen is voldoende om de studioflisen te latan afgaan maar heeft geen invloed op de belichting, die vele malen sterker is . Dus niks van zware knal of gelijk wat, gewoon correct belichte opnames.

            Een externe flits is onmisbaar in veel gevallen, bij zonnig weer bijvoorbeeld als invulflits. En natuurlijk de gevallen waar je niet anders kan dan flitsen, dan denk ik aan het klassieke reportage werk, zoals openingen, vergaderingen, receptie's, huwelijken enz ...

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

              BronColor heeft zeer mooie spulletjes in zijn gamma. Om de verbindings problemen camera --> flitsers te verhelpen hebben ze flitsers ontwikkeld (al ff) die draadloos te besturen zijn. Zoals de MiniCom 40 & 80 RFS, die prijzen zijn behoorlijk, maar zeker het geld waard, heb er zel enkel mét de draadloze besturing. werkt echt stukke gemakkelijker.

              Ik werk veel met mijn Broncolors, zelfs op locatie en dan bewijzen ze echt hun waarde.

              Mocht ik nu te fel uit de hoogte doen :P ik heb ook enkel SB-600 Nikon flitsers die aangestuurd worden met een SU-800 Commander, voor de kleinere portretopdrachten (persfotografie, ...) Dit werk nét zo als de Broncolors, zijn een pak goedkoper en veel sneller meegepakt op locatie.

              Prima spul hoor. Enige nadeel van de SB's minder bereik, zowel qua licht als bereik van SU-800. (BronColor MiniCom 80-RFS: 600 joule circa 10 meter, moeten in het bereik staan van de zender in een straal van +/- 50-80 meter, Nikon SB-600: ? joule circa 5 meter, SU-800 heeft een bereik met SB-600's van +/- 30 meter)

              Graag ten dienste.

              Comment


              • #8
                Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                Ik heb een 550 EX en een 420 EX (eigenlijk als reserve).
                zoals Digipix vermeld gebruik ik die veelal voor reportage openingen, feesten,
                recepties enz.
                Graag hierbij de vraag wat de beste instelling is.
                Ergens op het forum las ik gisteren van het toestel op M te plaatsen en de
                flits doet de rest. Misschien domme vraag maar op wat staat de flits dan
                Toch niet ook M of wel?
                Ik heb tot nu toe altijd beide op automatisch geplaatst maar ben niet altijd
                tevreden over het resultaat.
                Misschien heeft iemand een tip.
                Morgen moet ik bv in het gemeentehuis een receptie fotograferen ...
                en 's avonds een optreden in een 'spiegeltent'
                Dank bij voorbaat.
                alfoto








                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                Indien je om een bepaalde reden genoodzaakt bent om de studioflitsen te laten werken met de externe flits, zoals bijvoorbeeld een synchrokabel die je tijdens een sessie kapot trapt. Kan gebeuren, is bij mij al gebeurd !

                Dan komt het erop aan om op je pootjes terecht te komen hé, dan neem je de externe flits in de modus manueel, en met het laagst mogelijke vermogen.
                Bij de 580 EX en de 550 EX is dit 1/128 van het vermogen, en eventueel mag de reflector naar boven wijzen . De camera blijft manueel staan en belichting blijft zoals voorheen, het lage vermogen is voldoende om de studioflisen te latan afgaan maar heeft geen invloed op de belichting, die vele malen sterker is . Dus niks van zware knal of gelijk wat, gewoon correct belichte opnames.

                Een externe flits is onmisbaar in veel gevallen, bij zonnig weer bijvoorbeeld als invulflits. En natuurlijk de gevallen waar je niet anders kan dan flitsen, dan denk ik aan het klassieke reportage werk, zoals openingen, vergaderingen, receptie's, huwelijken enz ...

                MVG, Jeff

                Comment


                • #9
                  Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                  Als ik een flits nodig heb, gebruik ik mijn externe flits.
                  De interne flits van mijn toestel is veel te beperkt qua richtgetal.
                  Ook kan ik op mijn externe flits diffusors gebruiken nl. de Omi-Bounce, de big-bounce of de Softbox II van LumiQuest.

                  Een ander voordeel van de externe flits, naast het grotere richtgetal, is de mogelijkheid van indirect flitsen en door de hogere positie van de flits ten opzichte van de lens, een betere voorkoming van rode ogen.

                  Greetz

                  Oorspronkelijk geplaatst door aqw0
                  Persoonlijk zou ik geen externeflits gebruiken om studioflitsen te bedienen. Bij het afgaan van de studioflitsen gaat het I-ttl systeem in de war geraken en de externe flits willen uitzetten. Resultaat: een straffe knal, een zwarte vlek op de flistlamp en een verdacht reukje van verbrand.
                  Je mag nooit je flitser op I-TTL zetten om studioflitsers aan te sturen. (zo stuur je niet alleen je I-TTL systeem maar ook de ganse belichting in de war)
                  Altijd je camera op manueel en ook je flits (en op klein vermogen).
                  Last edited by zunoel; 26 augustus 2006, 18:59.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                    Oorspronkelijk geplaatst door alfoto
                    Ik heb een 550 EX en een 420 EX (eigenlijk als reserve).
                    zoals Digipix vermeld gebruik ik die veelal voor reportage openingen, feesten,
                    recepties enz.
                    Graag hierbij de vraag wat de beste instelling is.
                    Ergens op het forum las ik gisteren van het toestel op M te plaatsen en de
                    flits doet de rest. Misschien domme vraag maar op wat staat de flits dan
                    Toch niet ook M of wel?
                    Ik heb tot nu toe altijd beide op automatisch geplaatst maar ben niet altijd
                    tevreden over het resultaat.
                    Misschien heeft iemand een tip.
                    Morgen moet ik bv in het gemeentehuis een receptie fotograferen ...
                    en 's avonds een optreden in een 'spiegeltent'
                    Dank bij voorbaat.
                    alfoto
                    Je flits in ETTL, en vergeet niet de ISO op te trekken naar 400 , diafragma is functie van je gebruikte lens evenals de snelheid. Ik gebruik veel 125 ste op F 5.6 met mijn 28-70 mm zoom, dan heb ik voldoende dieptescherpte, en voldoende snelheid om beweging of dubbele beelden te vermijden.

                    Het voordeel van de 400 iso is meer behoudt van de sfeer omdat je meer omgevingslicht in je beelden gaat gebruiken, en een sneller gebruik van je flits omdat de benodigde energie lager is . Met mijn 580 EX en de 1D Mark II kan ik ongeveer 10 beelden maken in de drive modus, dus tegen 5 of 8 beelden per seconde.

                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                      Ik heb gisteren ook voor het eerste met een externe flash gewerkt. Ik ben een SB-800 gaan huren om eens te testen of het wel wat verschil uitmaakt met de interne flister van mijn D50. Enof er een verschil in beeldkwaliteit was . Ik moet een verjaardagsfeest fotograferen in een tent. Flash altijd naar boven gericht of op 75°/60°. Geeft véél mooiere resultaten dan een dircte flash. Het komt veel natuurlijker over, de mensen hebben niet zo'n last van altijd een flash in hun gezicht te krijgen...

                      Eén nadeel, ik kreeg krampen in mijn vingers van het gewicht . Maar voor de rest is zo'n externe flash zéker een aanrader.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                        Heeft er iemand ervaring met een "flash bracket", maw een "kader" zodat je flits steeds boven de camera kan blijven?

                        Een voorbeeldje (model gevonden in dpr-forums) : camera flip bij fotokonijnenberg.

                        Alain

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                          Van zo'n flash bracket zou ik toch echt op een dslt het nut niet kunnen verzinnen en ik heb toch een rijke fantasie!
                          Denk er trouwens bij bouncen wel om dat je het reflectieplaatje van de fliter benut om de oogschaduwen te voorkomen. Trouwens behalve op plafond bounce ik meestal op muren, (wit) overhemd, extra schermpje enz.
                          De D200 stuur trouwens met de interne flitser ook direct de sb-800 voor zeer nattuurgetrouwe resultaten, zeker als je de flits afdekt met het speciale i.r. schermpje of je hand.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                            Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                            Heeft er iemand ervaring met een "flash bracket", maw een "kader" zodat je flits steeds boven de camera kan blijven?

                            Een voorbeeldje (model gevonden in dpr-forums) : camera flip bij fotokonijnenberg.

                            Alain
                            Ik gebruik er al jaren een bij mijn analoge kamera: een horizontaal uitschuifbare Hama flitsbeugel, die tevens dienst doet als extra handgreep.
                            De flitser steek dan naast en boven de kamera uit. Ik ga hem nu gebruiken met mijn digitale kamera's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Externe flash, waar gebruiken jullie hem voor?

                              Tijdens de SD in Valkenburg (vooral in de grotten ) gebruikte iedereen z'n externe flash voornamelijk om de anderen te verblinden.

                              Soms probeerden enkelen er ook nog eens een foto van de muurtekeningen of -afbeeldingen van te maken.
                              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                              Comment

                              Working...
                              X