Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor en misschien schermkaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe monitor en misschien schermkaart

    Beste forumleden,

    Telkens weer ondervind ik grote verschillen tussen hoe de foto's op m'n scherm getoond worden en de afdrukken die ik terug krijg van de ontwikkelcentrale en/of de foto's die ik zelf op mijn HP afdruk.
    Ik heb al op diverse manieren geprobeerd om de monitor te kalibreren maar het lukt me echt niet. Ik heb hiervoor al de afgedrukte foto naast het scherm gehouden, ik heb al een "kleurenstaalkaart" ( leg dat woord eens op een scrabble bord zie ) ernaast gehouden. Het lukt me niet om de kleuren en vooral de lichtintensiteit gelijk te krijgen. Mijn monitor is een CRT van het merk ADC en ik gebruik de on-board monitoraansluiting van mijn moederbord. De monitor zal nu ondertussen toch al een goede 8 jaar oud zijn, maar voldoet eigenlijk nog heel erg goed voor kantoortoepassingen.
    Ik denk er niettemin sterk over om een nieuwe monitor en eventueel schermkaart aan te kopen.
    Welke combinatie gebruiken jullie ? En ook belangrijk : hoe krijgen jullie de combinatie afgeregeld. Ik weet wel ( met dank aan dit forum overigens ) dat er toestellen bestaan zoals de "spider" om een monitor te kalibreren. Ik ben echter geen pro maar een "bevlogen amateurfotograaf" ( schoon gezegd hé ). Dus vind ik die aankoop er een beetje over voor mij.
    Enfin, een hele boterham uitleg voor misschien een gemakkelijk antwoord.
    Alvast bedankt voor jullie tips.

    Groetjes,

    Philippe.
    Panasonic Lumix FZ30.

  • #2
    Re: Nieuwe monitor en misschien schermkaart

    In principe is een monitor van 8 jaar wel degelijk 'versleten'
    Maar als je in een nieuwe monitor investeert zou ik toch geld overhouden voor een calibrator want ook een nieuw scherm is niet afgeregeld. En zo duur zijn die dingen nu ook weer niet.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe monitor en misschien schermkaart

      Ik heb een 22 inch Ilyama CRT met een Radion 256 Mb videokaart
      De monitor wordt regelmatig gekalibreerd met de Colorvision Spider I.

      Met regelmatig bedoel ik om de 14 dagen, om de maand maximaal, dat is dus ook de reden dat je de hardware voor de kalibratie best zelf koopt.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment

      Working...
      X