Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mechanische sluitergordijn - why o why

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mechanische sluitergordijn - why o why

    Misschien een heel dom vraagje, maar hier zit ik al een tijdje mee :
    Waarom hebben digitale fototoestellen nog een mechanische sluitergordijn? Dit lijkt me toch niet nodig als je ziet dat bijv. de E-100RS of de dimage 7hi die niet meer gebruikt bij burstmodes. Wat is het verschil?
    Niemand ?

  • #2
    Das een goeie vraag, nog niet bij stilgestaan, maar alle betere toestellen hebben wel een mechanische sluiter. En een betere beeldkwaliteit.


    Hmmmm, eens gissen;

    sensor kan opwarmen voordat hij belicht is, en dus minder ruis creeren?
    sensor belichtingstijd perfekt gecontroleerd? (meestal hebben deze toestellen ook nog een spiegel ervoor zitten) uitzondering is de Oly Exx, met lichtdoorlatende spiegel, maar die creert dan ook duidelijk meer ruis.
    Het "echte" geluid? ;-)
    euh,,, ik gok het meeste op puntje 1 , beetje op 2.
    Iemand die het wel of zeker weet?
    R



    Originally posted by Dennis_M
    Misschien een heel dom vraagje, maar hier zit ik al een tijdje mee :
    Waarom hebben digitale fototoestellen nog een mechanische sluitergordijn? Dit lijkt me toch niet nodig als je ziet dat bijv. de E-100RS of de dimage 7hi die niet meer gebruikt bij burstmodes. Wat is het verschil?
    Niemand ?

    Comment


    • #3
      puntje 1 : kan dit wel? ik bedoel..je ccd/cmos-sensor wordt ook contenu gebruikt voor je lcd display, toch?
      puntje 2 : dit kan idd, maar tot zo ver ik weet kan geen enkel mechanisch deel zo nauwkeurig zijn als een electronische timer.
      puntje 3 ..het 'echte' geluid , ik begin dit meer en meer te geloven

      Heeft niemand zich dit nog nooit eerder afgevraagd?

      Comment


      • #4
        Puntje 1 : de ccd word afgedekt door de sluiter, en de spiegel, dus bij dergelijk cameras geen live lcd!! Profis kijken nog steeds dooer de zoeker.
        Punt 2 : je kan gelijk hebben, maar ja, ik gok maar wat aan hé, ik zeg tenminste iets!!
        Punt 3 : de magische klik!!!

        Greetings
        Rudy


        Originally posted by Dennis_M
        puntje 1 : kan dit wel? ik bedoel..je ccd/cmos-sensor wordt ook contenu gebruikt voor je lcd display, toch?
        puntje 2 : dit kan idd, maar tot zo ver ik weet kan geen enkel mechanisch deel zo nauwkeurig zijn als een electronische timer.
        puntje 3 ..het 'echte' geluid , ik begin dit meer en meer te geloven

        Heeft niemand zich dit nog nooit eerder afgevraagd?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rudy
          Puntje 1 : de ccd word afgedekt door de sluiter, en de spiegel, Greetings
          Rudy
          Inderdaad, daar heb je gelijk in. Dit had ik eventjes over het hoofd gezien ...Maar wat dan met alle andere camera's die een EVF hebben? (Dimage 7xx reeks bijvoorbeeld)?

          ahjah, je moet je niet aangevallen voelen hoor, ik ben zeer blij dat er al iemand samen met me wil redeneren en discussieren ..Sorry als dit zo is overgekomen, dat was zeker niet de bedoeling

          Ik heb ondertussen al het half internet afgezocht, en niks gevonden

          Comment


          • #6
            Geen probleem hoor, ik lok maar al te graag reakties uit!!

            Die cameras met evf (mijn god, wat haat ik een evf!!), hebben ook geen sluiter, daar kunnen we wel zeker over zijn. ccd afgedekt, geen beeld!!

            Wat me nog te binnen schiet, misschien iets met de levensduur van de ccd?? bij een gewoon consumertoestel, ziet dit ding eigenlijk altijd licht. en misschien is de levensduur beperkt?? en bij professioneel gebruik van smorgens tot savonds, zou de ccd misschien vroegtijdig uitgeput zijn?? Als er een sluiter voor zit, is de ccd voor 99.999% onbelicht. En dus ook "in rust". (ook nog eens beschermd tegen stof en vuil, de meeste hebben dan ook verwisselbare objectieven, en kans op vuil op ccd. Ha misschien is dat de hoofdreden wel??
            Waar ik ook aan dacht, maar denk dat dat lulkoek is, als met een analoge body ombouwd tot digitaal, het totale design laten om kosten te besparen?? Maar dit gaat natuurlijk niet op voor canon d1 en zo, daar zijn geen compromissen, maar wel een sluiter. Nee, dus niet..Lulkoek!

            Maar, ik wil nog even terugkomen op de nauwkeurigheid sluiter / timer.
            Stel dat er voor de foto, een bepaald proces of extra spanning door de ccd moet, die de ccd klaar moet stomen om effectief een foto te maken. een preview is tenslotte maar een 1-200000 pixels, de foto moet er miljoenen hebben. Dit proces, zou wel eens een soort aanlooperiode of uitloop periode kunnen hebben , waarin de beeldkwaliteit niet optimaal is. Misschien is het niet zomaar mogelijk om dit electronisch op te lossen, vanwege snelheid/omvang. Dan zou de sluiter wel eens de oplossing kunnen zijn. gewoon een hypothese hé.




            Comment


            • #7
              Ik weet er niks van, maar heb wel een beetje info gevonden op dpreview:
              http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Exposure/Shutter_Speed_01.htm

              ze zeggen daar over mechanisch versus electronisch:
              "The shutter speed is the length of time the "shutter" which covers the CCD allows light onto the CCD, in older digital cameras this was an electronic shutter (electronically start and stop recording light), now being replaced by more traditional mechanical shutters (explanation below)."
              "Mechanical vs. Electronic shutters: The electronic shutter is simply the cameras onboard electronics taking a "snapshot" of light for the shutter speed period of time. A mechanical shutter physically blocks the light to the CCD before exposure opens for the shutter speed period of time and then covers the CCD over again (just like a film camera).More sophisticated digital cameras will even take a "snapshot" (very quickly) just before the exposure to get a black-level which can be used to subtract from the taken image to reduce noise."


              Comment


              • #8
                Die noise, daar heeft het hem wel mee te maken denk ik. Dit was een van de belangrijkste pluspunten met de canon d30 nadat ik allerlei high-end consumers geprobeert heb.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Rudy
                  Die cameras met evf (mijn god, wat haat ik een evf!!), hebben ook geen sluiter, daar kunnen we wel zeker over zijn. ccd afgedekt, geen beeld!!
                  Bedoel je dat cams met evf geen mechanische sluitergordijn hebben? M'n oly c700 heeft nochtans ook een mechanische sluitergordijn, of begrijp ik je hier verkeerd?

                  Maar dat over die ruis klinkt inderdaad geloofwaardig
                  over die dpreview quote : spijtig dat ze niet verder in detail gaan over de juiste functie ervan

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dennis_M
                    Originally posted by Rudy
                    Die cameras met evf (mijn god, wat haat ik een evf!!), hebben ook geen sluiter, daar kunnen we wel zeker over zijn. ccd afgedekt, geen beeld!!
                    Bedoel je dat cams met evf geen mechanische sluitergordijn hebben? M'n oly c700 heeft nochtans ook een mechanische sluitergordijn, of begrijp ik je hier verkeerd?

                    Er zit wel iets voor je ccd, maar als de sluiter toe is, hoe kan je dan beeld op de evf hebben!!

                    Maar dat over die ruis klinkt inderdaad geloofwaardig
                    over die dpreview quote : spijtig dat ze niet verder in detail gaan over de juiste functie ervan

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb eens even goed gekeken naar m'n cam : De sluitergordijn staat altijd open, als ik een foto neem dan sluit 'm eventjes en gaat 'm terug open

                      Comment


                      • #12
                        Mijn inschatting... Een en ander is gebaseerd op dingen die ik ooit gelezen heb, maar mijn geheugen is nauwelijks bestaande, dus er kan hier en daar wel een onnauwkeurigheid in zitten.
                        Er zijn 2 soorten CCDs m.b.t. de manier waarop ze worden uitgelezen.
                        1 type kan de ganse CCD in 1 keer zeer snel uitlezen en deze kan dan in sommige gevallen ook gebruikt worden om mee te filmen. Om een dergelijke CCD aan te sturen werkt een digitale sluiter perfect. Even licht oplaten en dan ineens leegflushen en converteren.
                        Bij de high end CCDs gebeurt het uitlezen echter rij per rij en dat duurt dus veel langer. Ondertussen mag er natuurlijk geen licht meer vallen op die CCD omdat anders de rijen die later worden uitgelezen meer licht zouden vatten. Daarom heb je bij deze toestellen dus een mechanische sluiter nodig. Het licht moet afgeschermd worden totdat de CCD volledig is uitgelezen. Wellicht hebben deze toestellen ook meer geavanceerde electronica aan boord voor het uitlezen en het omzetten van de analoge data in digitale data.
                        Ik kan een detail ergens missen, maar ik ben er vrij zeker van dat het hier mee te maken heeft.
                        m.v.g.
                        Jos
                        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Dennis_M
                          Ik heb eens even goed gekeken naar m'n cam : De sluitergordijn staat altijd open, als ik een foto neem dan sluit 'm eventjes en gaat 'm terug open
                          Hetgeen jij hier ziet sluiten, zou ook het diafragma kunnen zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Ja Jos ! Dit klinkt zeer geloofwaardig. Dat zal het dus ook wel zijn dan , bedankt!
                            Rudy, het is niet m'n diafragma; als ik focus, zie je direct erna m'n diafragma op de gewenste grootte springen. Als ik dan afdruk zie je 'm duidelijk volledig sluiten.

                            Comment

                            Working...
                            X