Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji finepix s304

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji finepix s304

    hoi,
    Binnenkort ga ik mijn eerste digicam aanschaffen, (vooral voor binnenshuis)mijn keus is gevallen op de fuji s304. Maar deze wordt mij aftgeraden doordat de iso max 100 is. Wat is mijn beperktheid hier ?
    Is de hp photosmart een beter alternatief ?

  • #2
    ISO 100 : dat is zo'n aanduiding, gelijk vele anderen, afkomstig uit de vorige eeuw toen nog op chemische wijze film bewerkt werd . Die ISO 100 geeft de gevoeligheid van de film voor licht aan. Hoe gevoeliger de film, hoe minder licht heb je nodig om een zelfde foto te maken. Een film ISO 200 heeft dan exact de helft licht nodig als een ISO 100 film. Dan wil dus zeggen dat je dan i.p.v. een sluiter snelheid van 1/30 sec bij ISO 100, reeds op 1/60 sec kan instellen, en dus meer kans maakt op een *goede* (zonder bewegings-onscherpte) foto. Hogere gevoeligheid maakt dus beter geschikt voor beperkte licht omstandigheden. ( avond - thuis binnen zonder flits - musea ... ) Het had toen echter wel het nadeel dat je bij echt hogere ISO waarden ook korrel zag op de vergrootte foto / dia. Ook nu nog is er een digitaal nadeel van ruis bij hogere ISO.
    In de praktijk dacht ik dat het er op neer komt dat het signaal van de CCD versterkt wordt .... dan krijg je echter ook versterking van fouten !
    Let dus wel : als men van een digitaal fototoestel zegt dat het ISO 800 aankan, dan is dat nog maar de helft van wat je moet weten. Wat al even belangrijk is : wat is dan nog de kwaliteit !

    Zoek je vooral binnen-opnames te maken, dan lijkt mij een mogelijkheid van hogere gevoeligheid ( bij aanvaardbare kwaliteit ) zeker iets om op het verlanglijstje te zetten. Maar .... zoals altijd .... sta je erop van hoge ISO op hoge kwaliteit te krijgen, dan zal je ook een hoge rekening mogen verwachten. Ergens moet je compromissen sluiten

    HTH
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment

    Working...
    X