Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

    Ik ben een beginnend digi fotograaf, op aan raden van veel leden uit dit forum ben ik gaan expirimenteren met mijn camera op manual. nu ondervind ik moeilijk heden met het goed scherp stellen van mijn foto's . Ik heb het idee dat mijn beeld schermpje van mijn camera niet de juiste scherpte geeft . Is hier iets aan te doen of moet ik gewoon goed blijven oeffenen ,Graag wat zinvolle reakties hierop zodat ik verder kan.
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

  • #2
    Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960
    Ik ben een beginnend digi fotograaf, op aan raden van veel leden uit dit forum ben ik gaan expirimenteren met mijn camera op manual.
    Manuele focus neem ik aan, uit je vraag af te leiden? Of hebben ze manueel instellen van belichting aangeraden (diafragma en sluitertijd)?

    Ik ga even uit van manuele focus. Zelf ben ik nooit begonnen aan manueel scherpstellen via een LCD scherm. Je kan de scherpte daarop echt niet goed beoordelen, maar dat had je zelf ook al door gelet op je vraag. Met een DSLR is het natuurlijk makkelijker, maar toch, zonder aangepast matglas ook hier niet zo eenvoudig als men soms laat uitschijnen vind ik.

    M.a.w: ik zou de autofocus gebruiken als ik jou was. Indien je toestel het ondersteunt, kan je voor maximale controle de AF-puntselectie uitzetten en steeds het middelste AF punt kiezen om scherp te stellen. Vervolgens herkadreren indien nodig en afdrukken maar. Wel opletten bij omstandigheden waarin de scherptediepte zeer klein is, dan kan het herkadreren je gekozen punt uit focus brengen.
    Groeten, David

    Comment


    • #3
      Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?