Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

    Ik ben een beginnend digi fotograaf, op aan raden van veel leden uit dit forum ben ik gaan expirimenteren met mijn camera op manual. nu ondervind ik moeilijk heden met het goed scherp stellen van mijn foto's . Ik heb het idee dat mijn beeld schermpje van mijn camera niet de juiste scherpte geeft . Is hier iets aan te doen of moet ik gewoon goed blijven oeffenen ,Graag wat zinvolle reakties hierop zodat ik verder kan.
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

  • #2
    Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960
    Ik ben een beginnend digi fotograaf, op aan raden van veel leden uit dit forum ben ik gaan expirimenteren met mijn camera op manual.
    Manuele focus neem ik aan, uit je vraag af te leiden? Of hebben ze manueel instellen van belichting aangeraden (diafragma en sluitertijd)?

    Ik ga even uit van manuele focus. Zelf ben ik nooit begonnen aan manueel scherpstellen via een LCD scherm. Je kan de scherpte daarop echt niet goed beoordelen, maar dat had je zelf ook al door gelet op je vraag. Met een DSLR is het natuurlijk makkelijker, maar toch, zonder aangepast matglas ook hier niet zo eenvoudig als men soms laat uitschijnen vind ik.

    M.a.w: ik zou de autofocus gebruiken als ik jou was. Indien je toestel het ondersteunt, kan je voor maximale controle de AF-puntselectie uitzetten en steeds het middelste AF punt kiezen om scherp te stellen. Vervolgens herkadreren indien nodig en afdrukken maar. Wel opletten bij omstandigheden waarin de scherptediepte zeer klein is, dan kan het herkadreren je gekozen punt uit focus brengen.
    Groeten, David

    Comment


    • #3
      Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

      Bob Atkins heeft daar in 2003 een artikel over geschreven.
      Daar zit ook een testkaart bij om (auto-)focus van de camera te controleren;

      Nog beter is om die testkaart na te maken in GIF
      Het artikel met daarbij enkele tientallen reacties van fotografen kan u aardig op weg helpen.
      Succes!!!

      Comment


      • #4
        Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

        Focus Testing;

        en je komt bij het artikel zelf.

        Comment


        • #5
          Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

          Je kan fotograferen met een manuele instelling op de camera, maar daarom hoef je zeker niet manueel scherp te stellen. Wat meer is op een LCD scherm is het zelfs niet aan te raden om daarop scherp te stellen.

          Met een DSLR, dus met optische zoeker, kan je manueel scherpstellen, om juist dit gedeelte van het beeld scherp te krijgen waar je wenst.
          Toch denk ik hier dan meer speciaal aan statische opnames of macro opnames waar je door manueel scherpstellen het gewenste resultaat gaat halen.

          Maar in de meeste omstandigheden is een autofocus een zaligheid en een niet te missen aanwinst, waar je best gebruik van maakt.

          MVG, jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

            niks dan fabeltjes

            als je een compact hebt gebruik die dan waarom hij gemaakt is: foto's nemen met autofocus en een belichtingsprogramma

            zelfs een DSLR gebruik je meestal met diafragma/sluitervoorkeur
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Gevraagd Tip: Hoe stel ik beste scherp?

              heel erg bedankt voor de reakties , ik begon al aan me zelf te twijfelen ik ga alle tips terharte nemen.
              Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
              Canon eos 7D Mijn site

              Comment

              Working...
              X