Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blur?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blur?

    Hoe kan ik gemakkelijk een "blur effect" krijgen, zonder de foto te bewerken ?

    Als ik objecten van dicht bij fotografeer, lukt het zeer goed, maar als ze wat verder staan wordt het moeilijker...

    Hier een voorbeeld van een foto met te weinig blur naar mijn zin :



    Wat moet ik doen om de wagen scherp te hebben, en de achtergrond wazig?


    Alvast bedankt voor jullie hulp, Vincent
    www.vincentdb-racing.be.tf
    www.vincentdb-racing.be.tf => duizenden race & rally foto's

  • #2
    een zo klein mogelijke f-waarde gebruiken.
    www.vildaphoto.net

    Comment


    • #3
      Ik zou, zoals al gezegd is kiezen voor de grootse opening die je kan gebruiken, dat is optie één
      optie twee,tijdens de opname meedraaien in de richting van de wagen, kleine opening en trage sluitersnelheid.Zo maak je beweging in de achtergrond maar zal de wagen toch scherp zijn, (enige oefening kan geen kwaad)
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Of om mischien nog wat duidelijker te zijn :
        - zo groot mogelijk diafragma ==> scherptediepte wordt kleiner, dus alles wat korter bij of verder af ligt als het onderwerp wordt minder scherp.

        - andere vorm van onscherpte is bewegings-onscherpte. Dat krijg je dan door een langere sluiter - opening ( lagere sluitersnelheid en kleiner diafragma, of zelfs grijsfilters gebruiken ), en door vloeiend met het onderwerp mee te bewegen ervoor zorgen dat dat wél scherp staat, en de achtergrond uitgesmeerd wordt. Dat noemt men dan ook wel op z'n engels "panning". Alles wat niet mooi op dezelfde plaats op de foto blijft wordt "blur". Dit vergt wel oefening, maar het resultaat is dan ook veel mooier.

        Just my 2 EURcents
        ---
        darix
        afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
        D70s

        Comment


        • #5
          Originally posted by darix

          - andere vorm van onscherpte is bewegings-onscherpte. Dat krijg je dan door een langere sluiter - opening ( lagere sluitersnelheid en kleiner diafragma, of zelfs grijsfilters gebruiken ), en door vloeiend met het onderwerp mee te bewegen ervoor zorgen dat dat wél scherp staat, en de achtergrond uitgesmeerd wordt. Dat noemt men dan ook wel op z'n engels "panning". Alles wat niet mooi op dezelfde plaats op de foto blijft wordt "blur". Dit vergt wel oefening, maar het resultaat is dan ook veel mooier.

          Just my 2 EURcents
          Dit lukt wel, en geeft een zeer mooie effect !
          =>



          Originally posted by darix

          - zo groot mogelijk diafragma ==> scherptediepte wordt kleiner, dus alles wat korter bij of verder af ligt als het onderwerp wordt minder scherp.
          Dit ga ik zo snel mogelijk uitproberen.

          Bedankt voor de uitleg.

          Vincent
          www.vincentdb-racing.be.tf => duizenden race & rally foto's

          Comment


          • #6
            Originally posted by darix
            - andere vorm van onscherpte is bewegings-onscherpte. Dat krijg je dan door een langere sluiter - opening ( lagere sluitersnelheid en kleiner diafragma, of zelfs grijsfilters gebruiken ), en door vloeiend met het onderwerp mee te bewegen ervoor zorgen dat dat wél scherp staat, en de achtergrond uitgesmeerd wordt. Dat noemt men dan ook wel op z'n engels "panning". Alles wat niet mooi op dezelfde plaats op de foto blijft wordt "blur". Dit vergt wel oefening, maar het resultaat is dan ook veel mooier.
            Bedankt Darix, ik had niet echt door wat panning nu in feite wilde zeggen. Nu is die vraag opgelost. Thnx.

            Comment

            Working...
            X