Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen van foto's in PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Croppen van foto's in PS

    Bij het samenstellen van mijn fotoreportage heb ik iets vreemds ondervonden.
    Ik heb verschillende formaten van foto's nodig. Als ik de foto's crop met het rechthoekig kader, dan verandert er niets aan mijn foto, maar dan kan ik de afmetingen niet aangeven, dan geef ik eerst 2/3 en verander ik daarna de maat. Als ik echter het crop met het croptool, dan heb ik wel 6/9 maar is mijn dpi veel hoger. Ik vind het inderdaad wel logisch maar hoe kan ik dit vermijden? of moet ik het gewoon elke keer terug aanpassen? of mag ik het niet aanpassen? maar dan zit ik met 1000 dpi en zo van die dingen. Voordeel van croptool is dat je kan schuiven met je kader en groter en kleinder maken dat kan niet met rechthoekig tool.

  • #2
    Re: Croppen van foto's in PS

    Oorspronkelijk geplaatst door Act
    Bij het samenstellen van mijn fotoreportage heb ik iets vreemds ondervonden.
    Ik heb verschillende formaten van foto's nodig. Als ik de foto's crop met het rechthoekig kader, dan verandert er niets aan mijn foto, maar dan kan ik de afmetingen niet aangeven, dan geef ik eerst 2/3 en verander ik daarna de maat. Als ik echter het crop met het croptool, dan heb ik wel 6/9 maar is mijn dpi veel hoger. Ik vind het inderdaad wel logisch maar hoe kan ik dit vermijden? of moet ik het gewoon elke keer terug aanpassen? of mag ik het niet aanpassen? maar dan zit ik met 1000 dpi en zo van die dingen. Voordeel van croptool is dat je kan schuiven met je kader en groter en kleinder maken dat kan niet met rechthoekig tool.
    Misschien een suggestie: op deze website bij "tips" het "DPI-mysterie" lezen.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Croppen van foto's in PS

      Ana-Carmen, ik veronderstel dat je Photoshop gebruikt? Met het selectietool (het rechthoekig kadertje) kan je vanaf PS-CS perfect de gewenste afmetingen of verhoudingen ingeven via het context-menu: Style: fixed aspect ratio of fixed size. De selectie kan je probleemloos verplaatsen en exact positioneren door de muisaanwijzer binnen het selectiekader te slepen. Ook het aanpassen van de grootte van dit selectiekader gaat probleemloos. Je moet dan wel éénmaal rechtsemuisklik binnen het selectiekader kiezen voor "Free transform selection". Dan krijg je de bekende "vierkantjes" waardoor je de selectie kan vergroten/verkleinen en draaien.
      Persoonlijk werk ik liever met het selectiekader dan met het croptool.

      Wil je van de dpi beslommeringen van af zijn, en toch het croptool gebruiken, klik dan op "clear" in het context-menu. Dan kan je croppen zonder DPI toestanden. Wil je er toch liever een verhouding zoals 6/9 vul dan die getallen in. Laat je dan de resolutie niet ingevuld staan, dan zal er niets gebeuren qua extra aangemaakte of verwijderde pixels. Pas als je ook het vakje "Resolution" gaat invullen zal dat gebeuren.
      Stel dat je 9x6cm wil afdrukken in de beste resolutie voor de afdrukcentrale (300dpi) dan kan je die 300 dpi al invullen en zal de uiteindelijk uitgesneden foto steeds perfect 300DPI zijn voor de afdrukken. In sommige gevallen zullen daardoor wat pixels verdwijnen, in andere gevallen zullen er pixels bij aangemaakt worden afhankelijk van de oorspronkelijke grootte van de foto en de grootte van de crop.
      Het is ook omdat ik liever zelf controle wil houden over de uiteindelijke resolutie dat ik liever met het selectiekader werk. Dan kan ik achteraf nog controleren of er niet té veel resampeling/interpolatie (het bijverzinnen van extra pixels) moet gebeuren. Want als je extreem gaat croppen gaat het croptool met ingestelde resolutie er tóch zonder enige waarschuwing héél veel pixels bijmaken wat afbreuk kan doen aan de kwaliteit van de uiteindelijke foto.

      En vanzelfsprekend is het artikel dat DPaul hierboven aangeeft zeer aan te bevelen.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Croppen van foto's in PS

        paul en hombre,
        bedankt voor jullie uitleg.
        het is inderdaad wat ik zocht.
        topic moet ik nog lezen, maar hombre zijn uitleg is al zeker hetgeen ik nodig heb.
        ik ga vanavond er een studie van maken, als ik iets meer tijd heb.
        maar ik denk inderdaad dat het een oplossing is voor mij.
        ik hou jullie op de hoogte.

        Comment

        Working...
        X