Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerkte foto's afdrukken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewerkte foto's afdrukken?

    Hello collega's

    Ik heb net een reeks bewerkingen van foto's gemaakt in fotoshop met de afmetingen (in pixels) 3072x2048. Zopas ben ik deze bij de fotograaf gaan laten afmaken. Bij het bekijken van de afgedrukte resultaten blijkt dat er bijna overal kleine stukken zijn afgevallen. Ofwel van de bovenkant ofwel de zijkanten en dit is toch vrij vervelend. Hier en daar een rand die niet helemaal rond gaat of stukken die ineens heel kort tegen de zijkant of bovenkant van de foto komen. Kan iemand uitleggen hoe dit komt? 3072x2048 is toch volgens de verhouding 3:2 dus zou het geen probleem mogen zijn om dit af te drukken in formaat 15-10.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Shine

  • #2
    Re: Bewerkte foto's afdrukken?

    Ga eens naar de website www.elka.be
    In een van hun help faq's leggen ze precies uit wat U moet doen om dit te vermijden.
    Zij schrijven wel dat 200 dpi voldoende is( dit is geldig voor hun Labo)
    maar uit allerlei proefzendingen naar verscheidene labos is dit voor elk labo geldig
    Er zijn er bij waar de witte canvasrand iets zichtbaar is. maar beter afsnijden dan iets te kort.

    Succes bij het lezen en U kan alvast uitproberen bij Pixum met de tegoedbon van Belgium Digital

    Comment


    • #3
      Re: Bewerkte foto's afdrukken?

      Oorspronkelijk geplaatst door Shine
      Hello collega's

      Ik heb net een reeks bewerkingen van foto's gemaakt in fotoshop met de afmetingen (in pixels) 3072x2048. Zopas ben ik deze bij de fotograaf gaan laten afmaken. Bij het bekijken van de afgedrukte resultaten blijkt dat er bijna overal kleine stukken zijn afgevallen. Ofwel van de bovenkant ofwel de zijkanten en dit is toch vrij vervelend. Hier en daar een rand die niet helemaal rond gaat of stukken die ineens heel kort tegen de zijkant of bovenkant van de foto komen. Kan iemand uitleggen hoe dit komt? 3072x2048 is toch volgens de verhouding 3:2 dus zou het geen probleem mogen zijn om dit af te drukken in formaat 15-10.

      Alvast bedankt voor de reacties.

      Shine
      Begrijp ik het goed dat er op je foto's 10X15 nog een witte rand is en was dit de bedoeling? Als er nog een witte rand moet blijven dan heeft het beeld niet meer de verhouding 3:2 en dan zal er inderdaad op een of andere manier afgesneden worden in het oorspronkelijk plaatje.
      Ik wens op mijn afdrukken 10x15 geen witte rand en als ik er een zou willen, dan zou ik aan het rekenen slaan: een canvas maken in de verhouding 3:2, mijn beeld zelf afsnijden op plaatsen die mij het meest geschikt lijken en dan het digitaal bestand in verhouding 3:2 laten afdrukken.
      En inderdaad: het is niet nodig je beelden met dergelijke grote pixelafmetingen door te sturen. De labo's verkleinen die zelf want hun toestellen werken ook met een bepaalde dpi (meestal rond de 240). Men mag er wel van uit gaan dat hun software die reductie op een heel degelijke manier doet. Voor afdrukken 10x15 stuur ik mijn beelden door met pixelafmetingen 1000x1500, wat voor die afdrukken dan correspondeert met ongeveer 250dpi.
      home page: http://cage.ugent.be/~hs
      reisblog: http://herser.wordpress.com
      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

      Comment


      • #4
        Re: Bewerkte foto's afdrukken?

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Bewerkte foto's afdrukken?

          Oorspronkelijk geplaatst door Herman
          Begrijp ik het goed dat er op je foto's 10X15 nog een witte rand is en was dit de bedoeling? Als er nog een witte rand moet blijven dan heeft het beeld niet meer de verhouding 3:2 en dan zal er inderdaad op een of andere manier afgesneden worden in het oorspronkelijk plaatje.
          Ik wens op mijn afdrukken 10x15 geen witte rand en als ik er een zou willen, dan zou ik aan het rekenen slaan: een canvas maken in de verhouding 3:2, mijn beeld zelf afsnijden op plaatsen die mij het meest geschikt lijken en dan het digitaal bestand in verhouding 3:2 laten afdrukken.
          En inderdaad: het is niet nodig je beelden met dergelijke grote pixelafmetingen door te sturen. De labo's verkleinen die zelf want hun toestellen werken ook met een bepaalde dpi (meestal rond de 240). Men mag er wel van uit gaan dat hun software die reductie op een heel degelijke manier doet. Voor afdrukken 10x15 stuur ik mijn beelden door met pixelafmetingen 1000x1500, wat voor die afdrukken dan correspondeert met ongeveer 250dpi.
          Neen, er is geen witte rand rond de foto's, bij bepaalde foto's was een kader rondgemaakt en die is deels weggevallen en hier en daar waren er foto's waren de objecten oorspronkelijk vrij ver van de zijkant of bovenkant voorzien was en dat is nu ineens een stukje korter bij de kanten, het komt er op neer dat we de juiste verhouding gebruikt hebben bij het bewerken maar dat dat bij het afdrukken fout is gelopen, het is vreemd...

          Comment


          • #6
            Re: Bewerkte foto's afdrukken?

            Shine,
            ik denk dat ik een antwoord heb op jouw vraag. Ik ben met een huwelijksreportage bezig voor mijn nicht en had al enkele foto's weggedaan om te zien welk resultaat het gaf. De "gewone" foto's die zijn allemaal goed. Maar ik had er twee bewerkt met een kadertje en met schaduw en zo, en die heb ik terug weggedaan voor dezelfde reden als jij. De kader was te nipt afgesneden en de schaduw stond er niet helemaal op.
            Ze hebben mij nu ook een blad gegeven met de juiste afmetingen.
            10/15 is dus niet 10/15 maar 10,2/15,2, 13/18 is 12,7/17,8 en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik heb nu mapjes aangemaakt met de juiste formaten. Het voordeel is dat ik beslist heb niet op internet te bestellen, maar bij Nelissen, het zal duurder zijn, maar ik heb kwaliteit. Ik had ook een foto bewerkt met relief op de achtergrond en op de pc zag je dat, maar op de foto niet. Bij Nelissen hebben ze het aangepast en nu zou je het wel kunnen zien. Maar dat resultaat moet ik nog gaan afhalen.
            Als je graag de juiste formaten hebt, zeg je het maar.

            Comment


            • #7
              Re: Bewerkte foto's afdrukken?

              Oorspronkelijk geplaatst door Act
              Shine,
              ik denk dat ik een antwoord heb op jouw vraag. Ik ben met een huwelijksreportage bezig voor mijn nicht en had al enkele foto's weggedaan om te zien welk resultaat het gaf. De "gewone" foto's die zijn allemaal goed. Maar ik had er twee bewerkt met een kadertje en met schaduw en zo, en die heb ik terug weggedaan voor dezelfde reden als jij. De kader was te nipt afgesneden en de schaduw stond er niet helemaal op.
              Ze hebben mij nu ook een blad gegeven met de juiste afmetingen.
              10/15 is dus niet 10/15 maar 10,2/15,2, 13/18 is 12,7/17,8 en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik heb nu mapjes aangemaakt met de juiste formaten. Het voordeel is dat ik beslist heb niet op internet te bestellen, maar bij Nelissen, het zal duurder zijn, maar ik heb kwaliteit. Ik had ook een foto bewerkt met relief op de achtergrond en op de pc zag je dat, maar op de foto niet. Bij Nelissen hebben ze het aangepast en nu zou je het wel kunnen zien. Maar dat resultaat moet ik nog gaan afhalen.
              Als je graag de juiste formaten hebt, zeg je het maar.
              Act,
              Bedankt voor je reactie, ik denk dat jij inderdaad hetzelfde probleem hebt gehad als ik. Gelden die afmetingen (10,2/15,2) voor overal waar je ze laat afdrukken of enkel bij jouw 'Nelissen'? En wat als ik één bepaalde bewerkte foto in 2 formaten wil? Bijv. 30/20 en 15/10??
              Je mag me alleszins die lijst met formaten es geven!!
              Tnx

              Shine

              Comment


              • #8
                Re: Bewerkte foto's afdrukken?

                Shine, ik heb in verkenner mapjes gemaakt met die verschillende formaten.
                Ik bewerk foto per foto en steek die dan in het mapje van het formaat. Zo kan jij dat voor één foto, twee maal doen hé?
                wat die formaten betreft, ik stel voor dat je het vraagt in de winkel,maar het kwam door het papier, dus ik denk dat dat standaard is.
                hier mijn lijstje

                10,2-15,2
                10,2-21,6
                12,7-17,8
                12,7-12,7
                15,2-21,6
                20,3-20,3
                20,3-25,4
                25,4-30,5
                20,3-30,5
                25,4-30,5
                25,4-38,1
                15,2-38,1

                Comment


                • #9
                  Re: Bewerkte foto's afdrukken?

                  Er zal altijd iets wegvallen, omdat het veel makkelijker is in te stellen op iets groter, dan op precies, want dat is natuurlijk net weer iets te klein dan. Dit vangt ook wat onnauwkeurigheden van papier en geleiding op ook.

                  Vroeger had ik mijn vergroter altijd ook zo ingesteld op iets groter, want ander zat je heel lang te schuiven voordat het papier goed eronder lag en dan na het ontwikkelen erachter komen dat er toch nog ergens een piepklein wit randje zat.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewerkte foto's afdrukken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Act
                    Shine, ik heb in verkenner mapjes gemaakt met die verschillende formaten.
                    Ik bewerk foto per foto en steek die dan in het mapje van het formaat. Zo kan jij dat voor één foto, twee maal doen hé?
                    wat die formaten betreft, ik stel voor dat je het vraagt in de winkel,maar het kwam door het papier, dus ik denk dat dat standaard is.
                    hier mijn lijstje

                    10,2-15,2
                    10,2-21,6
                    12,7-17,8
                    12,7-12,7
                    15,2-21,6
                    20,3-20,3
                    20,3-25,4
                    25,4-30,5
                    20,3-30,5
                    25,4-30,5
                    25,4-38,1
                    15,2-38,1
                    Dit lijstje is gemakkelijk te verklaren als je weet dat de fotoformaten eigenlijk in inches uitgedrukt worden!
                    10x15cm is dus eigenlijk 4x6" wat, afgerond op de mm, het hierboven vermeld resultaat geeft.
                    13x18cm is zelfs geen 2:3 verhouding en is de ruwe omzetting van 5x7".
                    En zo gaat het verder voor de andere formaten.
                    De breedte van de rollen fotopapier wordt blijkbaar nog steeds in inches bepaald.
                    home page: http://cage.ugent.be/~hs
                    reisblog: http://herser.wordpress.com
                    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewerkte foto's afdrukken?

                      als je bij je fotograaf gewoon een "fit-in" vraagt, zal alles erop staan... er zijn 2 opties:
                      • fit-in: hier wordt de foto verkleind tot de langste zijde op het papier past (niets wordt weggesneden)
                      • fill-in: hier wordt de foto "uitgevuld" tot het papier vol is (bij niet correcte maten valt dus een stuk van de langste zijde weg)


                      of je kan natuurlijk een lijstje vragen met de afmetingen in pixels aan je fotograaf... dan zit je altijd goed
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment

                      Working...
                      X