Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 keer 1 is minder dan 2? Nee, blijkbaar meer dan 4!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 4 keer 1 is minder dan 2? Nee, blijkbaar meer dan 4!!

    Ik heb een D70, met een CF van 1 Gb. Ik neem altijd foto's in RAW+JPEG, en bij een leeg kaartje kan ik er zo'n 158 opzetten.

    Nu vertrok ik onlangs op reis, en voor de zekerheid wou ik er toch nog een kaartje van 2 Gb bij. Helaas hadden ze die niet, dus maar eentje van 4 Gb gekocht. Nu blijkt dat ik op die 4 Gb slechts 312 foto's kan zetten. Als ik goed kan rekenen zelfs niet eens twee keer wat ik op een kaartje van 1 Gb krijg.

    Nu begrijp ik wel dat ik er niet noodzakelijk 4x158=632 foto's op moeten kunnen, maar slechts 312 vond ik eigenlijk heel straf.

    Heeft iemand een idee hoe dit kan verbeterd worden? Ik vermoed namelijk dat de clustergrootte bij formateren een rol kan spelen. Het kaartje werd geformatteerd in het toestel.
    Last edited by viv; 18 augustus 2006, 15:07.
    ViV - Mijn foto's

  • #2
    Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

    heb je dat effectief geprobeerd (kaartje 4 gb vol) of ga je af op de schatting van je display?

    Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

      Kan je toestel kaartjes van 4Gig aan?
      Konica minolta DIMAGE Z5 - 12x optic zoom (35/420mm) - Anti shake - Rapid AF

      Comment


      • #4
        Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

        Da's straf! Ik heb een kaartje van 2 GB, en er geraken +- 350 foto's op met de D70 (uitsluitend RAW). Hoe groot is een gemiddelde foto van jou dan???

        Comment


        • #5
          Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

          Dit kan een oplossing zijn voor je kaartje, je kaartje staat volgens mij op 2 gig in plaats van op 4.
          Als het Sandisk is moet je op je kaartje langs achter zien als ik me niet vergis en daar zie je 2 halve cirkels en 1 volle cirkel en daarnaast staat 2 en 4. En langs die zijkant staat een klein schakelaartje en dat moet je dan positioneren met het getal 4 en zo zet je kaartje op 4 gig.
          Nikon materiaal

          Comment


          • #6
            Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

            Oorspronkelijk geplaatst door Clioke
            Kan je toestel kaartjes van 4Gig aan?
            Ja hoor ik heb vroeger ook een D70 en bij werkte het perfect
            Nikon materiaal

            Comment


            • #7
              Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

              volgens mij ondersteunt je camera maar tot 2gig. Vandaar.
              controleer via de pc eens de grote van het kaartje.
              Geeft die 2 of 4 gig aan?

              Comment


              • #8
                Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                Oorspronkelijk geplaatst door janvangent
                heb je dat effectief geprobeerd (kaartje 4 gb vol) of ga je af op de schatting van je display?
                Ik heb mijn kaartje gevuld, en dat is het resultaat. (Met de laatste firmware zou die schatting ook redelijk juist moeten zijn, dat was vroeger inderdaad een probleem).


                Oorspronkelijk geplaatst door dePaul
                Da's straf! Ik heb een kaartje van 2 GB, en er geraken +- 350 foto's op met de D70 (uitsluitend RAW). Hoe groot is een gemiddelde foto van jou dan???
                Euh, RAW is zo'n 5 Mb, en de jpg zo'n 700 kb?


                Oorspronkelijk geplaatst door Lohad
                Als het Sandisk is moet je op je kaartje langs achter zien als ik me niet vergis en daar zie je 2 halve cirkels en 1 volle cirkel en daarnaast staat 2 en 4. En langs die zijkant staat een klein schakelaartje en dat moet je dan positioneren met het getal 4 en zo zet je kaartje op 4 gig.
                Inderdaad, het is een Sandisk. Dat moet ik dus zeker eens bekijken!!

                Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
                controleer via de pc eens de grote van het kaartje.
                Geeft die 2 of 4 gig aan?
                Dat was 4 dacht ik. Maar gezien de tip van Lohad begin ik wel te twijfelen.


                Alvast bedankt allen voor de tips, ik ga het eens bekijken!
                Last edited by viv; 18 augustus 2006, 14:58.
                ViV - Mijn foto's

                Comment


                • #9
                  Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                  ik zou het kaartje eerst eens formateren via een PC zodat je zeker bent dat het FAT32 gebruikt als opslagstructuur.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                    Op een ander forum gevonden (enkel voor Sandisk):
                    "Some SanDisk cards have a switch that must be flipped to get the full 4GB"
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                      Dankzij
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lohad
                      Als het Sandisk is moet je op je kaartje langs achter zien als ik me niet vergis en daar zie je 2 halve cirkels en 1 volle cirkel en daarnaast staat 2 en 4. En langs die zijkant staat een klein schakelaartje en dat moet je dan positioneren met het getal 4 en zo zet je kaartje op 4 gig.
                      en
                      Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                      Op een ander forum gevonden (enkel voor Sandisk):
                      "Some SanDisk cards have a switch that must be flipped to get the full 4GB"
                      kom ik nu inderdaad aan 637 (schatting van het apparaat zelve). Dus nu is 4 x 158 zelfs meer dan 632!!! (Schatting, maar in elk geval beter dan 312)
                      Het was dus een switch. Eigenlijk idioot dat dat niet standaard op 4Gb staat. Ik kan aannemen dat ze dat doen omdat sommige toestellen dat niet aan kunnen, maar ja, je koopt toch een kaartje van 4 Gb...

                      Enfin mannen, serieus bedankt . En de volgende keer lees ik toch de handleiding
                      ViV - Mijn foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                        dat is graag gedaan

                        En zo idioot is het nog niet hoor, als je camera maar 2 gig aan kan kan je eerst je ene helft volschieten je schakelaar omzetten en de andere helft aanspreken zo kun je ook gebruik maken van de volle 4 gig.
                        Nikon materiaal

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4 keer 1 is minder dan 2?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lohad
                          dat is graag gedaan

                          En zo idioot is het nog niet hoor, als je camera maar 2 gig aan kan kan je eerst je ene helft volschieten je schakelaar omzetten en de andere helft aanspreken zo kun je ook gebruik maken van de volle 4 gig.
                          Ach, zo zit dat... Ik gezien dat er inderdaad twee standen op de schakelaar zijn voor 2 Gb, eentje met een halve cirkel links, de andere rechts... (en dan die voor 4 Gb). Inderdaad geen slecht systeem. Als je het weet
                          ViV - Mijn foto's

                          Comment

                          Working...
                          X