Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Satire of stof tot nadenken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Satire of stof tot nadenken ?

    Bijgevoegd een link naar een artikel op de website van Mike Johnston.

    Ik lees zijn blog regelmatig eens door, en op z'n minst gezegd heeft deze fotograaf een eigenzinnige kijk op vele dingen, maar dit artikel vond ik toch wel stof tot nadenken.

    Mike geeft hierbij kritiek op een aantal foto's van bekende en vooraanstaande fotografen, en hij gebruikt hierbij tal van argumenten die we allen zeer dikwijls zien verschijnen in commentaar op foto's gepost door zowel beginnende als gevorderde fotografen op allerlei fotofora op het internet. (Hier of daar croppen, ROT, foto is niet scherp, focus ligt niet juist, schaduwen zijn te donker, horizon is niet recht, etc...)

    Nu wanneer je die foto's (die toch door een groot aantal mensen als kunst worden gecatalogeerd) aandachtig bekijkt valt echt wel op dat hier stevig gezondigd wordt tegen veel van de "regels" die men algemeen oplegt als fotografisch correct.

    Ik weet ook wel dat de zogenaamde regels niet bindend zijn, en zeker creativiteit niet in de weg mogen staan, maar het valt me toch wel op dat zeer vele kritieken volledig gestaafd worden door deze 'regels'.

    Zulke controverses stemmen me ook tot nadenken, en soms vrees ik dat we tegenwoordig mede door recente technologische ontwikkelingen en het feit dat we daar nu allemaal kunnen over beschikken dan ook iets teveel de nadruk gaan leggen op het zuiver technische aspect van onze foto's, wat de creativiteit zeker niet ten goede zal komen.

    Misschien zouden we in kritieken dan ook meer aandacht moeten hebben voor het creatieve, gevoelsmatige aspect van een foto (wat probeert de fotograaf hier te vertellen, wat is zijn visie hierop, welke emoties wil hij overbrengen), ipv iets af te kraken omdat het niet voldoet aan een aantal regels die velen blijkbaar zo belangrijk vinden.

    Ik ben echt benieuwd naar jullie mening hierover, ikzelf vind dat er buiten het zuiver technisch gedeelte ook al eens aandacht mag (of moet) zijn voor het filosofisch aspect van fotografie (waarom fotograferen we, wat proberen we te bereiken, enz.)


    Link : http://theonlinephotographer.blogspo...-internet.html

    Groetjes, Pascal

  • #2
    Re: Satire of stof tot nadenken ?

    Dat een foto op dit forum volgens de technische regels beoordeeld wordt kan ik nog begrijpen. Uiteindelijk zijn de meeste mensen hier amateurfotografen die nog veel kunnen opsteken van dergelijke opmerkingen.

    Ik heb snel snel die blog eens doorgenomen en ik heb zo de indruk dat die kerel een gefrustreerde fotograaf is is die zich aan de regeltjes vastklampt als enige hoop. Of denkt hij echt dat een goede (en hiermee bedoel ik echt een goede) foto bepaald wordt door "correcte" scherpstelling en een rechte horizon? De intensiteit van het moment, de metafoor van het beeld, het controversiele, etc ... deze zaken zijn van weinig belang blijkbaar.

    Ik denk dat als bij een eerste indruk van een foto je niets technisch gezien stoort, we het meestal over een goede foto hebben. Dan is het afhankelijk van de creativiteit of het geluk van de fotograaf hoe beter hij wordt. Maar beginnen ziften over technische aspecten eenmaal je tijd hebt om de foto te analyseren is gewoon kleinzielig. Zo kan je over elke foto iets zeggen en zo kan je over elke kunstvorm iets zeggen. Welke steengoeie film heeft geen continuïteitsfouten of onscherpe frames?
    En over regels gesproken.. niet vergeten dat fotografie een heel jonge kunstvorm is. Kan iemand me eens de regels van de schilderkunst vertellen? Wie weet is binnen 100 jaar een horizontale horizon "not done".

    In mijn geval zijn de technische regels uiteindelijk handig om met het materiaal te leren werken. De intensiteit van de foto is wat telt. Om een voorbeeld te geven met het eerste dat mij te binnenschiet: een tweetal jaar geleden stond er op de cover van De Morgen een foto getrokken in Pampelona wanneer ze die stieren door de straten jagen. De fotograaf had blijkbaar een stier niet zien aankomen en moest op het laatste nippertje weglopen. Net voor hij over het hekken sprong trok hij, met de camera achter de rug, nog een foto. Het werd een close-up van de muil van stier, helemaal onscherp, zo scheef etc, maar echt een wow-foto!

    Nog één: het bekende National Geographic portret van het Afgaanse of Pakistaans meisje. Technisch gezien is alles in orde denk ik met deze foto. Maar hierdoor is hij niet zo bekend geworden hoor. Het is gewoonweg de blik van het meisje die het gedaan heeft. Fotografeer iemand anders met dezelfde technische perfectie, en de kans is klein dat de foto de wereld rond gaat. Die fotograaf is er wel in geslaagd niet omwille van zijn technische kennis (heeft voor de afwerking gezorgd), maar wel door zijn oog voor mensen, gezichten en blikken.

    Comment


    • #3
      Re: Satire of stof tot nadenken ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Twoism

      Ik heb snel snel die blog eens doorgenomen en ik heb zo de indruk dat die kerel een gefrustreerde fotograaf is is die zich aan de regeltjes vastklampt als enige hoop. Of denkt hij echt dat een goede (en hiermee bedoel ik echt een goede) foto bepaald wordt door "correcte" scherpstelling en een rechte horizon? De intensiteit van het moment, de metafoor van het beeld, het controversiele, etc ... deze zaken zijn van weinig belang blijkbaar.
      Misschien moet je die blog eens traag traag doornemen; misschien dat je hem dan snapt !!!
      Last edited by Rover; 18 augustus 2006, 03:47.

      Comment


      • #4
        Re: Satire of stof tot nadenken ?

        het leuke van bekende(goeie) fotografen vind ik , het werk waarmee ze zijn begonnen en bekend zijn geworden, als ze eenmaal een naam hebben, blijkt vaak dat ze toch wel het een en ander los hebben gelaten en is de stiel heel vaak totaal veranderd, maar ja als je eenmaal naam hebt gemaakt, denken die fotografen zich dat te kunnen veroorloven en das vaak jammer vind ik.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Satire of stof tot nadenken ?

          Lang niet zo goed gelachen LL
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: Satire of stof tot nadenken ?

            humor van de bovenste plank .. maar ik heb nen déjà vu .. mogelijks is die al in de fotokring gepasseerd, want denk niet dat die hier al passeerde

            Comment


            • #7
              Re: Satire of stof tot nadenken ?

              Kan iemand me eens de regels van de schilderkunst vertellen?
              Absoluut... En als je én de oude meesters en de meer recente schilderkunst bekijkt zijn dat zowat dezelfde regels als die van de fotografie. En dan denk ik aan o.a. de gulden snede, de basisregels van de compositie en dies meer.

              Techniek is belangrijk, of je dat nu wil of niet. Als je niets van scherptediepte kent zal je wellicht wel goede foto's maken maar nooit het onderste uit de kan halen doordat je die techniek niet kent...

              Of Mike een gefrustreerde fotograaf is... dat lijkt me weinig waarschijnlijk hoor. Het is niet zomaar iemand, wat uiteraard geen garantie is.

              Comment


              • #8
                Re: Satire of stof tot nadenken ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                humor van de bovenste plank .. maar ik heb nen déjà vu .. mogelijks is die al in de fotokring gepasseerd, want denk niet dat die hier al passeerde
                is hier ook al gepasseerd 't blijft nen goeien tuurlijk

                mvg
                Caro
                www.myspace.com/photocaroline

                Comment


                • #9
                  Re: Satire of stof tot nadenken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                  maar ja als je eenmaal naam hebt gemaakt, denken die fotografen zich dat te kunnen veroorloven en das vaak jammer vind ik.
                  Ik denk persoonlijk dat dit zinnetje heel goed in de genoemde gallery thuishoort .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Satire of stof tot nadenken ?

                    ik vind het wel een boeiende onderwerp
                    niet eens grappig
                    fotografie is geen sport
                    het vraagt ook een beetje denkwerk
                    jezelf in vraagstellen is het belangrijkste
                    ik denk dat de blogger dat wel doet
                    of wij het nu eens zijn met hem of is
                    is minder relevant
                    het feit dat hij ons ook aanzet even over het thema te piekeren is op zcih al de moeite waard
                    daar gaat kunst toch om?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Satire of stof tot nadenken ?

                      zeker een boeiend onderwerp,en wat me een beetje verontrust is dat ik hem meestal bijsta in wat hij zegt.

                      en tis wel waar,eens ge naam hebt moogt ge praktisch doen wat ge wilt,de meesten vinden alles geslaagd dan,niet alle gevallen,maar ik heb dat toch al ondervonden bij mensen.
                      website: www.stijnboelens.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Satire of stof tot nadenken ?

                        Hier een fragment van zijn analyse van een foto van Henri Cartier-Bresson

                        Bonjour Henri, assuming you are French, or at least understand it. This is a great capture, I love the composition and the dog. We had a dog that looked kind of like that one once. Your problem here is that your AF has focused on the wrong place—the man is actually kind of soft! The camera has mistakenly focused on the people in the doorway, creating a distracting softness in the man. Usually it is best to focus on the closest object and most times the camera will choose the closest large object to focus on, but unfortunately not here. But it is still an amazing capture. Cordially, Edwin
                        Dzeejes get a life
                        Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Satire of stof tot nadenken ?

                          Mannen, dat blog is satire

                          Comment


                          • #14
                            Re: Satire of stof tot nadenken ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                            Mannen, dat blog is satire
                            Nét zoals het leven...
                            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Satire of stof tot nadenken ?

                              Hilarisch! Maar zooooo waar
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X