Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepaneel als batterijlader?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnepaneel als batterijlader?

    Ik vroeg me af of hier zonderlingen rondlopen die met hun digitale camera soms lange tijd ver weg van een stroombron verblijven... zo ja: hoe doe je het om batterijen op te laden?
    "Op papier" ziet een zonnepaneel er niet slecht uit, en het kost "maar" even veel als enkele originele batterijen - plus, je kan er meteen ook gps'en en zo mee opladen (
    voorbeeldje hier).
    Zijn er mensen met gebruikservaring? (degelijkheid, snelheid opladen e.d....)
    Bedankt, Kris.

  • #2
    Re: Zonnepaneel als batterijlader?

    Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik vind het best betaalbaar
    100 euro voor een zonnepaneel:
    http://store.sundancesolar.com/sochforcanbw1.html
    De snelheid van opladen ligt eraan waar je bent. Als je in Afrika bent zal het sneller gaan dan in de Benelux, en het is vooral ideaal lijkt me in die arme warmere landen.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnepaneel als batterijlader?

      Ja, en ze hebben ook flexibele matjes. Ik dacht zo... hang dat een hele dag aan de rugzak en de batterij zal wel vol zijn (als er ietwat zonlicht is). Weet iemand hoe je kan berekenen hoe lang het duurt eer je batterij opgeladen is, bv. met een 10 Watt lader en een Nikon EN-EL3e batterij?
      Probleem is dat er geen absurd goedkope naamaakversies van bestaan, anders kon je natuurlijk ook gewoon een stapeltje batterijen meenemen .
      Kris

      Comment


      • #4
        Re: Zonnepaneel als batterijlader?

        Oorspronkelijk geplaatst door krisd
        Ja, en ze hebben ook flexibele matjes. Ik dacht zo... hang dat een hele dag aan de rugzak en de batterij zal wel vol zijn (als er ietwat zonlicht is). Weet iemand hoe je kan berekenen hoe lang het duurt eer je batterij opgeladen is, bv. met een 10 Watt lader en een Nikon EN-EL3e batterij?
        Probleem is dat er geen absurd goedkope naamaakversies van bestaan, anders kon je natuurlijk ook gewoon een stapeltje batterijen meenemen .
        Kris
        Een goedkope namaak-akku voor de 20D geeft 1500mAh bij 7,4 volt. Dat is dus 11,1 watt/uur. Met een 10 watt-lader zou je die dan op 1,1 uur vol krijgen, maar je hebt altijd wat verlies tijdens het laden.

        Het grootste probleem zal wel zijn om die zonncellen aan te koppelen op een lader voor Lithium-ion akku's. Dat is een heel ander probleem dan het laden van nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride akku's. Die akku's kan je zonder problemen een tijdje langer aan de lader hangen, op voorwaarde dat er geen te hoge stroom doorgaat. Maar een lithium-ion akku is wat dat betreft een heel stuk kwetsbaarder.

        Nimh's kan je dus zonder al te veel elektronica aan de zonnecellen koppelen, met je Lithium-ion akku gaat dat dus niet zo goed.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonnepaneel als batterijlader?

          Bedankt voor de toelichting, Black bandit! In de link van hierboven (Sundance) verkopen ze echter wel zonnepanelen specifiek per type batterij (dus in mijn geval de Nikon EN-EL3(e)). Eigenlijk raar dat er zo weinig terug te vinden is op het net van effectieve gebruikers... het moet toch wel veel voorkomen dat mensen een paar weken zonder stroom moeten doorkomen (en toch zonder remmingen willen fotograferen, of hun laptop gebruiken, of gps,...)
          Misschien moet ik er maar gewoon één bestellen
          Kris

          Comment


          • #6
            Re: Zonnepaneel als batterijlader?

            Electriciteit gebruiken vanuit zonnepanelen is reeds lang in gebruik bij de zeilers, ik zou daar mijn licht is gaan opsteken, als je kan vertrekken van een 12V output denk ik dat je mogelijkheden groter worden. Dan zijn alle laders bedoeld voor in de auto ook te gebruiken op uw zonnepaneel.

            Alles hang natuurlijk veel af van de toepassing en de plaats waar je die gaat gebruiken?

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Zonnepaneel als batterijlader?

              De zonnepanelen die ik nu vond (Sundance, Brunton) zijn volgens mij 12V met dan een adapter, specifiek per type batterij. Ja, op die manier wordt zo'n zonnepaneel wel handig voor vanalles en nog wat dacht ik.
              Ikzelf zou het gebruiken voor een trektocht (te voet) dus het zou licht moeten zijn - die Sundances zijn dat. Bv. deze, 170 gram.
              Ik vrees dat de types voor op boten nogal zwaar gaan zijn...
              Kris

              Comment


              • #8
                Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                Volgens mijn beperekte electronica kennis zal het wel een tijdje duren voor je batterij vol is. Tenzij je echt dagen aan één stuk zonder electriciteit doorbrengt, zou ik toch opteren voor enkele extra batterijen. Daar kun je volgens mij al een weekendje mee weg.

                mvg,
                Michiel
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                  Het grootste probleem als je op trektocht bent, is dat je overdag meestal onderweg bent en dan kan je het zonnepaneel niet in de zon laten liggen .
                  Het zal ook een hele tijd duren om de akku te laden, of je zal een héél groot zonnepaneel moeten meesleuren. Een paneel dat bij 12V / 1 ampère levert is veel te groot om mee te nemen. Zo'n paneel zou in staat moeten zijn om een akku van 1500mAh bij 7,4V (bijvoorbeeld een BP511 van Canon) in twee uur te laden (rekening houdend met de verliezen van de lader en het verlies bij het laden van de akku zelf), op voorwaarde dat het paneel de hele tijd de maximale zonneschijn krijgt (rond de middag dus).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                    Volgens mijn beperekte electronica kennis zal het wel een tijdje duren voor je batterij vol is. Tenzij je echt dagen aan één stuk zonder electriciteit doorbrengt, zou ik toch opteren voor enkele extra batterijen. Daar kun je volgens mij al een weekendje mee weg.

                    mvg,
                    Michiel
                    Ik heb drie batterijen, maar het is inderdaad om twee à drie stopkontaktloze weken door te komen . Ik schat dat ik met één batterij toch twee dagen doe, dus als ik een zonnepaneel aan de rugzak hang mag het al twee dagen duren eer ze vol is. Plus, in de hoge regionen schijnt in de zomer de zon 24/24 .
                    Kris

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                      Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                      Ik heb drie batterijen, maar het is inderdaad om twee à drie stopkontaktloze weken door te komen . Ik schat dat ik met één batterij toch twee dagen doe, dus als ik een zonnepaneel aan de rugzak hang mag het al twee dagen duren eer ze vol is. Plus, in de hoge regionen schijnt in de zomer de zon 24/24 .
                      Kris
                      Boven de poolcirkel heb je inderdaad een periode dat er 24 uur per dag zonlicht is. Maar de sterkte van de zon valt wel flink tegen, zelfs als ze schijnt. Ik had indertijd iso 200 fotorolletjes bij (reis naar de Noordkaap met de motor), en eigenlijk had ik beter voor iso 400 gekozen. Dat wil zeggen dat er ook niet veel energie in het zonlicht zit om de akku's te laden, en dan zal het zonnepaneel misschien maar 20-25% van de maximale capaciteit leveren.
                      Maar je hebt dan ook nog de "nacht " om de akku's te laden .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                        En overdag kan het zonnepaneel aan de rugzak hangen !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                          Sorry voor het oprakelen van een oud topic, maar zijn er ondertussen mensen die eigen ervaring hebben met het opladen van camera-batterijen m.b.v. een zonnepaneel?

                          Bedankt Kris.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                            En overdag kan het zonnepaneel aan de rugzak hangen !
                            zo'n reflecterend ding op uw rugzak, volgens mij gaat dat ijsberen aantrekken Kris, en da wilde niet

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnepaneel als batterijlader?

                              ik denk eerlijk gezegd dat het ook heel moeilijk gaat worden om via zo'n onregelmatige stroombron een lithium ion batterij op te laden. je kan natuurlijk altijd proberen NiMh batterijen opladen en in je battery grip steken...
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X