Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto printers

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto printers

    Beste forum lezers,

    Op verschillende forums lees ik discussies over inkjet printers en en de problemen met het laten afdrukken.
    Enkele maanden geleden heb ik een dye-sublimatie printer aangeschaft van het merk Hi-Ti.
    Met deze pritner maak ik thuis heel makkelijk foto's op heel hoge kwaliteit, die de vergelijking met het lab makkelijk aan kunnen.
    De kosten zijn nog relatief hoog, maar voor snel een paar prints (max 10) is het een goede oplossing. PLus de kostne vallen dan wel mee, want je hebt geen opstart kosten.

    Jammer dat dye-sub technologie niet bij meer mensen bekend is want de kwaliteit is zo goed. Je kunt ook een proef print aanvragen bij www.hi-ti.com/netherlands.

    Graag hoor ik jullie reactiers over het thuis printen van foto's.

    Gegroet

    Jeroen,
    een nieuw lid

  • #2
    print mijn digitale foto's niet op de printer, terwijl ik toch een goede printer heb (HP)
    Maar het kan niet tippen aan de kwaliteit van een fotoshop.
    Mijn digitale foto's breng ik daarom ook als ik ze op papier wil hebben naar de digitale afdruk serice van de HEMA.
    Maaike

    This is your life and it's ending one minute at a time.

    Fight Club

    Comment


    • #3
      ohja
      welkom op dit forum
      Maaike

      This is your life and it's ending one minute at a time.

      Fight Club

      Comment


      • #4
        Welkom op het forum ja

        Ik heb een HP970Cxi. Ik print met HP Premium Photopaper Glossy. Mijn foto's zijn heel mooi vind ik en ook van kleur... Dus ik ben heel content maar ik ga binnenkort ook eens een foto in een winkel laten printen zodat ik de kwaliteit kan vergelijken...

        mvg,
        Lexieke
        .:www.shadowarts.be:.

        Comment


        • #5
          Hoi Reza,

          bedankt voor je vriendelijke welkomswoord, voel me nu al thuis

          Ik hoor van meer mensen dat thuis printen niet kan tippen aan de kwaliteit van de verschillende labs. Maar mijn ervaringen zijn juist dat ik van ieder lab foto's terug krijg met donkerdere of lichtere kleuren. Terwijl ik me mijn dye-subje goede foto's krijg die niet verkleuren, of vlekken als ze rond gaan op een feestje.
          Foto's van een inkjet printer kun je inderdaad niet vergelijken met de verschillende foto services.

          Gegroet,
          jeroen

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lexieke
            Welkom op het forum ja

            Ik heb een HP970Cxi. Ik print met HP Premium Photopaper Glossy. Mijn foto's zijn heel mooi vind ik en ook van kleur... Dus ik ben heel content maar ik ga binnenkort ook eens een foto in een winkel laten printen zodat ik de kwaliteit kan vergelijken...

            mvg,
            Lexieke
            Die printer vond ik ook niet slecht tot ik de Canon S9000 in huis haalde. De Canon is stukken beter, kan ook niet anders want die print in zes kleuren in plaats van vier. Zeskleurenprinters zijn een stuk realistischer qua kleuren dan printers (zoals de 970Cxi van HP) die slechts vier kleuren gebruiken.

            Heb altijd veel plezier beleeft aan die 970Cxi, ik kocht hem in '99. Sindsdien is er gigantisch veel veranderd.

            Frnak

            Comment


            • #7
              als ik snel enkelen foto wil hebben,druk ik hem zelf af met hp printer zeker een A4 formaat. Heb ik veel foto's laat ik ze afdrukken bij de hema heeft een goede kwaliteit!!
              Vr.groeten Discus
              Canon G2
              http://home.hccnet.nl/r.toor/

              Comment


              • #8
                Sorrie welkom op BD
                Vr.groeten Discus
                Canon G2
                http://home.hccnet.nl/r.toor/

                Comment


                • #9
                  De laatste keer dat ik een dye sublimation printer vergeleken heb met een inkjet en een lab print is alweer een tijdje geleden. Toen was de lab print de beste, en ik vermoed dat dit nog steeds zo is.
                  Wat kost zo´n printer tegenwoordig en wat kost een 20x30cm print all-in?
                  Misschien moet ik eens een testprint laten printen, dan kan ik nog eens vergelijken.
                  m.v.g.
                  Jos
                  http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                  Comment


                  • #10
                    Als we een scan gaan uitvoeren op de foto¡¦s dan wint de dye-sublimation printer het makkelijk van inkjet printer zonder meer, maar daar komt verandering in.
                    Nu ik heb bij desbetreffende firma een gratis afdruk laten doen, maar volgens mij klopt het niet helemaal met wat Jeroen vertelt. Mijn foto was lichter afgedrukt. Nu wil ik daar niet mee zeggen dat het een slecht apparaat is. Ik heb daar dan ook de software van gezien en daar kun je ook al wat mee instellingen verrichten, dus wijt ik het daar aan. Dit geldt dan ook voor de meeste fotolabs. Als je bij drie verschillende fotolabs dezelfde foto laat afdrukken, krijg je ook 3 verschillende foto's terug, de ene al beter dan de andere. Het is maar hoe de operator zijn apparaat afgesteld heeft en met zijn software overweg gaat.
                    Nu wat het rondgaan van een foto op een feestje betreft, als je het juiste papier kiest voor een inktjet printer dan mag dat ook wel rondgaan op een feestje alleen krijg je ze altijd gekreukt terug .

                    Wat ik zeker als bedreiging zie voor de dye-sublimation printers is de nieuwe i950 printer van Canon. Zowel qua prijs, afdrukkwaliteit maar vooral afdruksnelheid. Hieronder staat een stukje van een review door Vincent Oliver (Engels). De volledige review kan je lezen op deze site: http://www.photo-i.co.uk/index.html. Een bijkomend voordeel van zo'n printer is dat je er ook met gewone 'office' toepassingen mee overweg kan.

                    Mep

                    A new Print Head
                    Having now had the time to read and digest the white paper on the i950 head specifications and the details of the Advanced MicroFine Droplet Technology, I feel I can now carry on with the rest of the review with a little more authority.
                    So why does the Canon i950 produce such a smooth quality picture? The i950 head produces ink drops just 2 picolitres in volume, whereas the S900 produces 4 picolitre droplets. The 2 pl. size is so small that its almost impossible to see, even when viewed at a high magnification, take a look at the sample images. The smooth quality is achieved by being able to accurately place a large number of these 2 pl. ink droplets in a given space. The i950 uses 3072 Micro Nozzles, (512 for each colour), to accurately place 74 million drops per second. The smaller droplet gives the image with more visible detail, compare a fine grained film such as Kodachrome to say a 200 ISO film. Both will produce an excellent image, but the finer grained film will give you the extra detail.
                    The new head as a pitch of 1,200 dpi (not to be confused with print resolution). Epson printers have a head pitch of 320 dpi. Most printer manufacturers only give a single dpi figure. Canon give the full specifications - 4800 x 1200 dpi, I guess if you have something that is bigger than your competitors then you are going to shout about it. Other manufacturers achieve their higher vertical resolution by making more head passes over the paper, the Canons larger head achieves it in one pass ¡V hence faster printing times.
                    OK, I have gone as technical as I want to go, the rest of the review will deal with the more practical side of using the printer.



                    http://users.skynet.be/mep
                    No colors, no business!
                    “Our Inks Are Service”

                    Comment


                    • #11
                      De kleur instelling van de printer was bij mij in het begin ook moeilijk. Maar je kunt de nieuwe standaarden instellen naar je smaak. Zelfs op verschillende huidtinten, aziatisch, blank en donker.

                      Hoe staan de de kosten per print bij de i950 van Canon, want dat vindt ik wel belangrijk.

                      Op de website van Hi-Ti, staat geen product informatie over 20 x 30 printers.
                      Maar ja, ik gebruik een 2MP camera van Nikon, dus voor mij is een grotere print niet haalbaar.

                      Mvrg.

                      Jeroen

                      Comment


                      • #12
                        Hoe staan de de kosten per print bij de i950 van Canon, want dat vindt ik wel belangrijk.

                        Op de news room van Vincent Oliver http://www.photo-i.co.uk/index.html vind je de technische specificaties van de i950.
                        Aantal paginas bij 5% bladvulling en dit dan ook per cartridge.
                        Op de site van Steves geeft hij het aantal pagina's op die hij gedrukt heeft; ik maak bij mijn tests zelfs meer prints maar ook zeker minder het ligt er natuurlijk aan wat je op het papier zet. Verder moet ik zeggen dat Canon vanaf de S800 iedere foto printer met 6 kleuren inkttanks hetzelfde type cartridges gebruikt, nl de BCI-6. http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/canon_S900_pg4.html

                        Jeroen is het niet zo als je nu een print op je HI-TI maakt ter grote van een vierkante centimeter dat je ook steeds meer dye-sublimatie folie doorspoelt dan dat je daadwerkelijk nodig hebt voor je 4” x 6” print? Ik bedoel hiermee dat er stukken onbenut doorgespoeld worden.
                        Een 20 x 30 HI-TI printer is er bij mijn weten niet, maar wat zou dat dan kosten.

                        mep
                        http://users.skynet.be/mep
                        No colors, no business!
                        “Our Inks Are Service”

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind de verbruikskjosten bij inkjet erg moeilijk in te schatten, oftewel ik snap het niet!
                          Bij 5% dekking kun je x prints maken per kleur. Maar hoeveel procent dekking heb je nodig om een foto dekkend te maken? Meer toch dan 5%?
                          Mep, help me aub.

                          Het folie / verf verbruik bij een dye-sub printer is heel erg duidelijk. Per foto wordt er een laag gele, een laag cyaan, een laag magenta en een laag coating verbruikt. Al deze folie gedeeltes zijn ongeveer 15 cm lang, even lang als de foto dus en 10 cm breed.
                          Deze volgorde van 4, zit 50 maal op een folie houder. Ik kan ieder folie gedeelte slechts 1X gebruiken. Dus ik kan met ene folie houder 50 foto's printen.

                          De kosten voor een print set zijn €29.95. Hierin zit het folie en 50 vel papier. Een foto kost me dus €0.60.
                          Maar inderdaad als ik 50 foto's van 1 bij 1 cm in plaats van 10 x 15 cm print, dan kosten deze mij nog steeds €0.60. Gelukkig print ik voornamelijk 10 x 15 cm prints en wat stickers.

                          Met vriendelijke groet,

                          Jeroen

                          Comment


                          • #14
                            Een foto afdrukken is inderdaad veel meer dan 5%, hoeveel dit is kan ik niet precies zeggen. Een dye-sublimatie printer heeft steeds een vaste kostprijs per pagina, een inkjet niet. Het hangt ervan af hoeveel inkt hij van elke kleur nodig heeft. Een donkere foto zal dus altijd meer inkt verbruiken, een foto met veel blauwe lucht zal weinig rood en geel verbruiken. Wel weet ik dat een 4-kleuren printer van HP altijd eerst een laagje cyaan (blauw) zal spuiten en daarover het gepigmenteerde zwart, zelfs al heb je geen blauw in de foto zitten! Bij de HP 6-kleuren printers is dit niet het geval. Printers die gepigmenteerde inkt gebruiken (zoals de Epson 2100), hebben ook steeds aangepast papier nodig en dit maakt de kosten ook weer duurder. Groeten,
                            MEP
                            http://users.skynet.be/mep
                            No colors, no business!
                            “Our Inks Are Service”

                            Comment

                            Working...
                            X