Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digital 8 video

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digital 8 video

    Zijn er mensen die een Sony digital-8 video camera hebben?
    Zou dit een oplossing kunnen zijn om analoge Hi8-bandjes te digitaliseren?
    Op de site van Sony spreekt men over "analog to digital with passtrough".Betekent dit dat de digital-8 camera kan gebruikt worden als converter tussen een Hi-8 camera en een PC via firewire?
    Het zou me het inbouwen van een video-editingkaart besparen?
    Jean-Luc


    Jean-Luc

    http://pbase.com/jle56/

  • #2
    Jean Luc,

    Ik weet niet helemaal of dit een antwoord op je vraag is, maar vooruit. Voor mijn werk heb ik wel eens wat gefilmd en vervolgens op de computer gemonteerd e.d.. Hiervoor maakte ik gebruik van de video-ingang op mijn TV-kaart (koste destijds ca. 125 ouderwetse Nl.gulden. Het geluid kon gewoon via de geluidskaart binnengesluisd worden. Dit werkte bij prima. Ik maakte gebruik van de bij de TV-kaart (PCTV-rave van pinnacle) geleverde software en via de buurman verkregen Ulead mediastudio 2.5 VE. Het laatste programma is welliswaar sterk verouderd maar is voor mij afdoende (houdt niet zo van toetertjes en belletjes).

    Ook het terugzetten van de beelden op bijv. VHS is geen probleem; nl. TV-out op de videokaart.

    Wellicht kun je iets met deze info.. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, heb het alleen een keer gedaan t.b.v. 2 projecten (voorlichtings en instructie-filmpjes)

    Vriendelijke groet,

    Jan

    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Zelfde "probleem" hier jean-luc,

      ook een sony hi-8.
      Volgens mij gaat dat net, ik heb er ook al eens voor rondgesnold. Een digital 8 kan ze alleen afspelen maar wel digitaal opnemen op een hi-8/digital8 bandje. Hoe zou je dat ook doen binnen 1 camera. Het is niet zo dat een hi-8 bandje digitaal wordt als je het in een digital8 afspeelt. Digital8 behoeft bandjes met hogere capaciteit dan hi-8.

      Wat wel zou gaan:
      jij hebt bvb een digital 8 met video in (dure optie, bvb DCR-TRV730). Je hebt nog een hi-8. Je speelt ze daarin af, terwijl de uitgang van de hi-8 naar de ingang van den DCR-TRV730 gaat.

      En dan heb je ze digitaal. Als ge genen hi-8 meer hebt op die moment (overnameprijs of derg.) zal de mijne misschien wel als speler willen dienen, als ik het hem lief vraag.

      PS. Voor hi-8: Maxxel XR metal, witte cassettes, veeeel beter dan het beste sony-bandje* (imho).
      * super HME en super HMP




      Edited by - jimmy on 08 February 2002 22:48:27

      Comment


      • #4
        Via een edit kaart van pinnacle of via een fire wire kaart kan men de beelden wel digitaliseren op harde schijf en daarna via dezelfde poort terug uitsturen naar de Digital 8 camera (inderdaad met een 730 gaat het gemakkelijker omdat deze al beschikt over digitale in/out en analoge in/out). Maar men kan ook opteren voor een goedkopere D-8 camera en dan via een DV widget digital in/out maken. Een goede edit kaart is de studio DV van pinnacle en kost ongeveer 165 €

        Comment


        • #5
          Via een edit kaart van pinnacle of via een fire wire kaart kan men de beelden wel digitaliseren...
          dat is nu net wat jean-luc wou omzeilen ;-)

          Comment


          • #6
            Ik denk dat mijn Hi8 toch aan vervanging toe is (speelt enkel nog af).
            Of ik kies voor een Matrox Marvel G450 (maar is die even goed dan de Matrox G550 voor Photoshopgebruik ?),maar deze is niet bij iedereen voor elke PC voorzien(in de prijslijst)(ik ben namelijk bezig met het kiezen voor een nieuwe Computer) .Ik dacht even aan een Mac maar daar heeft men nog minder oplossingen en enkel heel dure.
            Delco zegt:"via een fire wire kaart kan men de beelden wel digitaliseren op harde schijf" Kan dit??
            Een goede edit kaart is de studio DV van pinnacle en kost ongeveer 165 €" Heeft deze kaart een analoge ingang??
            Kan het zijn dat er verschillen zijn tussen de verschillende kaarten qua kwaliteit,beeldgrootte...?


            Jean-Luc

            http://pbase.com/jle56/

            Comment


            • #7
              Hallo Jean-Luc,

              De kaart die bij Studio DV wordt geleverd kent geen analoge in of uitgang. Er wordt een IEEE 1394 kaart geleverd, DV-in en DV-out dus.

              De prijs voor een kaart die zowel digitale als analoge in en uitgangen heeft is nogal hoog maar geeft natuurlijk wel heel veel vrije speelruimte. Ik heb de Pinnacle DV500+ kaart die dat allemaal kan al een twee jaar. Het kostte me ruim drie - vier maanden voordat het zaakje echt aan de praat was want er wordt nogal wat van je computer gevergd. Pas zeker op met de computers van DELL. Niet zelden komen die computers voor in het lijstje van Pinnacle met 'compatibiliteitssproblemen', overigens zijn meer 'grote merken' ( Compac )op dat lijstje te zien.

              Ik heb nooit ergens gelezen dat de beeldkwaliteit van een kaart niet goed zou zijn. De videobeelden zelf zijn ook zo weinig eisend dat dat ook geen probleem MAG zijn. 720 x 576 beeldpixels is niet dramatisch. De eisen voor de computer videokaart moet je zo laag mogelijk stellen. Het liefst gebruik je een 'oude' 2D kaart met 2 of 4mb geheugen. 3D-versnellers zijn absoluut niet nodig en zelfs omgewenst. Ze geven totaal geen bijdrage aan de beeldvorming en hebben steevast forse drivers die je resources alleen maar belasten.

              VEEL belangrijker is het verhaal met je harddisks. Die hoeven geen dramtisch hoge 'put-through' te hebben maar wel één die NOOIT onder de ~4,5 megabyte per seconde komt. Dat vereist meestal een fysiek apparte 'systeemschijf waarop je besturingssysteem en editprogramma staan en een fysiek appate schijf voor je video-files.

              Processor snelheid is niet zo heel erg van belang. Zelf werk ik met een overklokte dual Celeron ( 366@550 mHz ) en een vriend van mij met een enkele Celeron op 550 en we maken best forse films binnen een redelijke tijd. De processor is van belang bij het maken van overgangen van de scenes. En goede films worden niet gekenmerkt door veel ingewikkelde beeld overgangen.

              Intern geheugen is ook heel belangrijk. Neem tenminste 256mB. Als je processor in een ruim geheugen jasje zit, worden schrijfacties op de harde schijf beperkt. Eidelijk kan de processor dan eens doorwerken in plaats van wachten op die schrijfacties.

              Lees voor je besluit te kopen de FAQ secties van de internet sites van zowel de fabrikanten als amateurclubs. Daar leer je veel over de eigenaardigheden van de verschillende producten.

              Met Pinnacle heb ik zeer slechte ervaringen als het gaat om de telefonische helpdesk. Zeer kostbaar en weinig echte hulp. Hun reparatie en omruilservice is echter ongekend goed. Hun internetforum waarop de hele wereld zijn ervaringen en oplossingen voor problemen zet is zeer goed. Pinnacle zelf draagt nauwelijks bij aan die oplossingen. Toch kan ik zeggen dat hun producten zeer goed zijn zeker gelet op de prijs. Die goede kwaliteit geldt overigens ook voor andere grote merken als Canopus en natuurlijk ook Matrox.

              Als je vragen hebt, wees welkom!

              Groetjes,
              Willem



              Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
              http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

              Comment


              • #8

                Zijn er mensen die een Sony digital-8 video camera hebben?
                Zou dit een oplossing kunnen zijn om analoge Hi8-bandjes te digitaliseren?
                Op de site van Sony spreekt men over "analog to digital with passtrough".Betekent dit dat de digital-8 camera kan gebruikt worden als converter tussen een Hi-8 camera en een PC via firewire?
                Het zou me het inbouwen van een video-editingkaart besparen?
                Jean-Luc
                Jean-Luc,

                Als u een analoog HI-8 bandje in de Digital-8 camera stopt en hem via FIREWIRE naar de pc laat lopen gaat dat prima.
                Ik heb dat meerdere malen gedaan. Het was weliswaar naar een MAC, maar toch moet het naar een Wintel pc ook kunnen.

                De camera zal de conversie voor z'n kiezen nemen. U heeft alleen geen indexen op de opgenomen bestanden, zoals u die wel zou hebben met de digitale-varianten. De kwaliteit is prima en gaat zeker sneller dan via een PC-kaart of zoiets.

                Just my 2 EURO-cents.

                vr gr André Barnier

                André Barnier
                SONY DSC RX10IV 24-600mm
                http://www.pbase.com/abarnier

                Comment


                • #9


                  Zijn er mensen die een Sony digital-8 video camera hebben?
                  Zou dit een oplossing kunnen zijn om analoge Hi8-bandjes te digitaliseren?
                  Op de site van Sony spreekt men over "analog to digital with passtrough".Betekent dit dat de digital-8 camera kan gebruikt worden als converter tussen een Hi-8 camera en een PC via firewire?
                  Het zou me het inbouwen van een video-editingkaart besparen?
                  Jean-Luc
                  Jean-Luc,

                  Als u een analoog HI-8 bandje in de Digital-8 camera stopt en hem via FIREWIRE naar de pc laat lopen gaat dat prima.
                  Ik heb dat meerdere malen gedaan. Het was weliswaar naar een MAC, maar toch moet het naar een Wintel pc ook kunnen.

                  De camera zal de conversie voor z'n kiezen nemen. U heeft alleen geen indexen op de opgenomen bestanden, zoals u die wel zou hebben met de digitale-varianten. De kwaliteit is prima en gaat zeker sneller dan via een PC-kaart of zoiets.

                  Just my 2 EURO-cents.

                  vr gr André Barnier


                  Als je GEEN Mac hebt, en je wilt 'firewire' (IEEE 1394) gebruiken, dan MOET je je een PC-kaart met die interface erop gebruiken.

                  Groetjes,
                  Willem


                  Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                  http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor dit goede nieuws.Ik koop me liever een nieuwe digital-8 camera van 1000 Euro dan een kaart van bijna 500 Euro.Vooral omdat mijn Hi8 toch stuk is.
                    Tussen haakjes :wat zijn die camera's goedkoop geworden tegenover 10 jaar geleden.Ik betaalde ,omgerekend,toen meer dan 2000 Euro.

                    Jean-Luc

                    http://pbase.com/jle56/

                    Comment


                    • #11

                      Bedankt voor dit goede nieuws.Ik koop me liever een nieuwe digital-8 camera van 1000 Euro dan een kaart van bijna 500 Euro.Vooral omdat mijn Hi8 toch stuk is.
                      Tussen haakjes :wat zijn die camera's goedkoop geworden tegenover 10 jaar geleden.Ik betaalde ,omgerekend,toen meer dan 2000 Euro.
                      Graag gedaan.
                      De prijzen van digitale video-camera's zijn idd erg gezakt.
                      Als nou de prijzen van digitale foto-camera's ook zo zouden zakken............................................ ..



                      André Barnier
                      SONY DSC RX10IV 24-600mm
                      http://www.pbase.com/abarnier

                      Comment

                      Working...
                      X