Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's afprinten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's afprinten

    Ik zou graag af en toe eens een foto op A4 formaat afprinten om in mijn fotoclub te laten zien. Ook eventueel een hoop (100 per maand ofzo?) gewoon op 10x15. Ik vraag me nu af of ik beter af ben om zelf een photoprinter te kopen of is het goedkoper om ze gewoon binnen te doen bij het kruidvat? Ik heb thuis geen printer en heb er weinig idee van hoeveel me dat zou kosten aan inkt en fotopapier.
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Foto's afprinten

    Aan de prijs van het kruidvat kan je thuis niet printen!

    De goedkoopste oplossing om thuis 10 X 15 printjes te maken is een kleine dye sub printertje, ik heb een Selphy 400, maakt prachtige printjes 10X15 voor 27 cent. En deze printjes zijn houdbaar.

    Voor grotere afdrukken zal je dieper in de geldbeugel moeten tasten, ik kan bij mij thuis afdrukken tot een formaat van A3+ zijnde 33 X 48 cm.
    Ik gebruik daarvoor een Epson R 2400 met Ilford Smooth Pearl papier.
    Kosten printer : rond de 900 Euro.
    Kostprijs afdruk A3+ rond de 7 Euro, papier en inkt, geen afschrijving printer.

    Geeft "perfecte" kleur en zwart-wit thuis op enkele minuten .

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Foto's afprinten

      Mja, dat vreesde ik al. Als je dan ziet dat je bij kruidvat kan printen voor 13 cent per stuk ... A4 weet ik niet vanbuiten, maar ik dacht rond de 5 euro ofzo.

      Toch maar bestellen via kruidvat dan.
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Foto's afprinten

        Bij een volgende bezoek aan $uikertante toch niet twijfelen aan Selphy-printerke hoor. Werkt zelf met "pillekes" als het moet (niet standaard inbegrepen)

        Comment


        • #5
          Re: Foto's afprinten

          Ik ben er ondertussen uit dat je voor kleine foto's beter ergens de foto's laat printen. Maar Voor de A4's ... bij Bartok kosten ze op het moment 2,5 euro volgens mij. Nu vindt ik HIER dat je bij pixmania 20 vellen A4 fotopapier kan bestellen voor 8 euro. Dat zou 40 cent per A4 afdruk zijn. Klopt die redenering???? Want als dat zo is, dan is dat voor mij reden genoeg om toch eens te gaan sparen voor een goede fotoprinter ... Bij ons op de fotoclub verwachten ze prints op A4 en dan vind ik 2,5 euro toch wel veel als je om de 2 weken 10 foto's ofzo moet bij hebben ...
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's afprinten

            Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
            Ik ben er ondertussen uit dat je voor kleine foto's beter ergens de foto's laat printen. Maar Voor de A4's ... bij Bartok kosten ze op het moment 2,5 euro volgens mij. Nu vindt ik HIER dat je bij pixmania 20 vellen A4 fotopapier kan bestellen voor 8 euro. Dat zou 40 cent per A4 afdruk zijn. Klopt die redenering???? Want als dat zo is, dan is dat voor mij reden genoeg om toch eens te gaan sparen voor een goede fotoprinter ... Bij ons op de fotoclub verwachten ze prints op A4 en dan vind ik 2,5 euro toch wel veel als je om de 2 weken 10 foto's ofzo moet bij hebben ...
            opletten met fotopapier hé
            daar is evenveel verschil tussen als tussen de inkt
            doe eens een search hier
            black bandit heft verschillende soorten fotopapier uitgetest.

            grtz
            D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
            Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
            en ewa flitsspeelgoed

            Comment


            • #7
              Re: Foto's afprinten

              Bedankt, ben mij al aan het verdiepen in papier, inkt en printers. Want het gaat precies nog nie zo simpel zijn als ik een printer zou gaan kiezen ...
              http://www.dennisclaes.be

              Comment


              • #8
                Re: Foto's afprinten

                Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                Ik ben er ondertussen uit dat je voor kleine foto's beter ergens de foto's laat printen. Maar Voor de A4's ... bij Bartok kosten ze op het moment 2,5 euro volgens mij. Nu vindt ik HIER dat je bij pixmania 20 vellen A4 fotopapier kan bestellen voor 8 euro. Dat zou 40 cent per A4 afdruk zijn. Klopt die redenering???? Want als dat zo is, dan is dat voor mij reden genoeg om toch eens te gaan sparen voor een goede fotoprinter ... Bij ons op de fotoclub verwachten ze prints op A4 en dan vind ik 2,5 euro toch wel veel als je om de 2 weken 10 foto's ofzo moet bij hebben ...

                Je moet alles rekenen hé en niet alleen het papier, der moet ook nog inkt op, en bij veel printers, zo niet bij alle printers is de grootste kost het gebruik de inkt dus. Komt daar nog bij dat het ene papier het andere niet is.
                Goed papier kost wa meer, maar dan ben je ook tevreden.

                Bedenk dat de zwakste schakel de sterkte is van je ketting, in sommige gevallen kan dit het papier, de inkt of een combinatie van beiden zijn samen met de printer.

                Zelf printen heeft zijn voordelen en ik zou nooit anders willen maar om de kwaliteit van al de gebruikte componenten in het proces van opname tot aan die afdruk op een gelijke en hoge kwaliteit te houden is er een bepaalde investering nodig.

                Een eerste en belangrijke stap alvorens te gaan printen is zorgen voor een degelijk gekalibreerd systeem, zodat wat je op je scherm ziet ook degelijk uit je printer komt. Al lijkt dit evident, toch geeft dit vaak problemen.

                Al de afdrukken die in de vuilbak belanden hebben net evenveel gekost als de goede afdrukken, het is dus belangrijk om van de eerste maal een afdruk te hebben die goed van kleur is .

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's afprinten

                  Bedankt voor de informatie Jeff, zoals gewoonlijk leer ik weer bij.

                  Echter, ik heb net een heel topic gelezen over iemand die MVCD patronen gebruikte op zijn Canon printer. Hij beweerde dat deze net zo goed zijn als de originele patronen en kosten maar 1,5 euro per stuk. De meeste mensen beaamden dat.

                  Dus een kleine berekening:
                  1.5 x 6 patronen = 9 euro.

                  Ik heb er totaal geen idee van hoeveel A4 prints je doet met 6 patronen, maar ik neem nu 50 (realistisch?) Dan zou elke afdruk:
                  8/20= 0.40 euro
                  9/50= 0.18 euro
                  totaal = 0.58 euro kosten. Neem nu nog dat ik het papier wat duurder neem en op een totaal van 70 cent kom per afdruk, dat vind ik nog zeer aanvaardbaar.

                  Blijft mijn redenering kloppen? Of mis ik nog iets?
                  http://www.dennisclaes.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's afprinten

                    Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                    Bedankt voor de informatie Jeff, zoals gewoonlijk leer ik weer bij.

                    Echter, ik heb net een heel topic gelezen over iemand die MVCD patronen gebruikte op zijn Canon printer. Hij beweerde dat deze net zo goed zijn als de originele patronen en kosten maar 1,5 euro per stuk. De meeste mensen beaamden dat.

                    Dus een kleine berekening:
                    1.5 x 6 patronen = 9 euro.

                    Ik heb er totaal geen idee van hoeveel A4 prints je doet met 6 patronen, maar ik neem nu 50 (realistisch?) Dan zou elke afdruk:
                    8/20= 0.40 euro
                    9/50= 0.18 euro
                    totaal = 0.58 euro kosten. Neem nu nog dat ik het papier wat duurder neem en op een totaal van 70 cent kom per afdruk, dat vind ik nog zeer aanvaardbaar.

                    Blijft mijn redenering kloppen? Of mis ik nog iets?

                    THEORETISCH zit je er niet ver naast, met de Canon printers en de alternatieve inkten daarvoor heb ik geen ervaring, ik hoor er veel goeds over.
                    Ik zelf gebruik de originele inkten van Epson .

                    Kan je is niet een of meer beelden laten printen in demo door een collega BD er of zo, dan heb je der meer een idee van. Liefst dan iemand die de printer die jezelf ook wil.

                    Je mag bij mij ook is op bezoek komen hoor, als je een paar uurtjes vrij hebt tenminste, want ik weet uit ervaring dat de uren voorbij vliegen !


                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's afprinten

                      Bedankt voor het aanbod, maar ik zit nog veel te vroeg in mijn zoektocht naar een printer om nu al een specifiek toestel uit te testen. Ik las daarnet ook goede commentaren over een Epson printer, maar het type weet ik al niet meer. De prijs lag rond de 90 euro. (6 kleuren). Ik ben van plan eerst nog meer te lezen over papier, inkt en printers. Het zou trouwens niet alleen voor foto's zijn, ook voor "allround". Kan je geloven dat mijn beroep informaticus is en dat ik geen printer heb thuis?

                      Welke printer heb jij en van waar ben je? Misschien dat ik later eventueel nog wel kan ingaan op je aanbod.
                      http://www.dennisclaes.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's afprinten

                        Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                        Bedankt voor het aanbod, maar ik zit nog veel te vroeg in mijn zoektocht naar een printer om nu al een specifiek toestel uit te testen. Ik las daarnet ook goede commentaren over een Epson printer, maar het type weet ik al niet meer. De prijs lag rond de 90 euro. (6 kleuren). Ik ben van plan eerst nog meer te lezen over papier, inkt en printers. Het zou trouwens niet alleen voor foto's zijn, ook voor "allround". Kan je geloven dat mijn beroep informaticus is en dat ik geen printer heb thuis?

                        Welke printer heb jij en van waar ben je? Misschien dat ik later eventueel nog wel kan ingaan op je aanbod.

                        Ik woon in Kontich dat is tussen Brussel en Antwerpen makkelijk bereikbaar langs de E19 afrit 7.

                        De printers staan beschreven bovenaan dit topic

                        MG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's afprinten

                          Mja, 900 euro kan ik nu echt niet kwijt aan een printer. Ik heb pas besloten om geen tele-lens te kopen en met dat geld kan ik dan wel een printer kopen. We spreken dan over een 150 euro, eventueel 200 ofzo.

                          Op het moment denk ik aan de Epson Stylus Photo R320 maar da's nu niet direct belangrijk (morgen verander ik toch weer van gedachten als ik weer een andere zie ...). Wat wel belangrijker is, is dat pixmania beweert dat ik 430 pagina's kan afprinten met één set van 6 cardridges. Ik ga er van uit dat ze tekst bedoelen, maar dan nog ...

                          Kan iemand me zeggen hoe 430 tekstpagina's zich in fotopagina's vertalen? Dus gewoon ongeveer ... 50? 100? Gewoon zodat ik een beetje kan berekenen wat uiteindelijk de kost zou zijn met cardridge X of cardridge Y en papier A of papier B ...
                          http://www.dennisclaes.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's afprinten

                            foto.com: 9 CENT per 10x15 afdruk. snel en goed...
                            of een dye sublimation printerke zoals al gezegd. En als je een beetje zoekt vindt je wel in Duitsland de inkt/papier om tegen ca. 20 cent per afdruk te printen.

                            Mvg,

                            T.
                            Nikon stuff rocks :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's afprinten

                              Als je enkel voor de prijs zou willen thuisprinten, zou ik er niet aan beginnen. Als je alles onder controle wilt hebben en snel resultaten zien, is het een andere zaak.

                              Begin dan al met wat over kleurbeheer te lezen en te leren. Een korte inleiding en verdergaande cursussen vind je bij marc-en-ciel. Hij heeft ook schermcalibratietoestellen en kan printerprofielen en laboprofielen maken.

                              Kleurbeheer kan je ook met een aantal labo's goed toepassen, maar jammer genoeg niet met alle labo's.

                              Alain

                              Comment

                              Working...
                              X