Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurenprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurenprobleem

    Rare vaststelling ivm kleuren in Photoshop en IrfanView.

    Onderstaande afbeelding werd gecorrigeerd in Photoshop. Laat ons even veronderstellen dat links de juiste kleurenweergave voorkomt.
    Bij opening van dezelfde foto in IrfanView werd al het rode rose.
    Dan heb ik in beide programma's tegelijk dezelfde foto geopend en een screenshot gemaakt.
    Als ik dat screenshot nu open in Photoshop, dan lijken de kleuren rechts (van IrfanView) beter te zijn en geeft photoshop een slechte gelige kleurenweergave.

    Enig idee wat er fout loopt?
    Nogmaals: het is dezelfde foto, maar geopend in 2 verschillende programma's.


  • #2
    Re: Kleurenprobleem

    ik ga ervanuit dat er een probleem is met je ICC profielen .. vermoedelijk zal IRfanview een aRGB bestand interpreteren als een sRGB bestand, met een verschuiving van de kleuren tot gevolg

    als je wilt aan fotobewerking doen is een minimumkennis van kleurbeheer noodzakelijk .. http://www.marc-en-ciel.be is een goede plaats om te starten in de wonderbaarlijke wereld van kleuren

    Comment


    • #3
      Re: Kleurenprobleem

      Het lijkt me inderdaad een profielprobleem maar op mijn (gecalibreerd) scherm lijkt de photoshop weergave het meest natuurlijk en is irfan veel te roze/magenta... Zelfs al heb je je scherm gecalibreerd, vergeet niet dat je moet werken in de kleurruimte die je wil (srg/adobe rgb/...) en zeker niet werken met je kleurprofiel dat je voor je scherm gemaakt hebt (met een calibrator bv.)... Dus je programma stel je in op srgb bv. als het voor internet gebruikt is... Ik vermoed dat Irfanview niet op srgb staat.
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

      Comment


      • #4
        Re: Kleurenprobleem

        Idd, heb je een profiel aangemaakt? Is Adobe Gammaloader gestart? Kijk eens bij Start, alle programma's, opstarten... Zet Gamma loader eens uit.
        Volgens mij heb je ergens een profiel voor PS aangemaakt...
        Ik heb effe een testje gedaan. Je foto gecaptured dan geplakt in PS en Irfanview..
        Ze zien er toch hetzelfde uit... Dus denk ik dat jij ergens in PS een profiel geladen hebt waardoor je foto een andere kleur heeft.

        Comment

        Working...
        X